Fotograferen in donkere ruimte

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
peter22254

Fotograferen in donkere ruimte

Bericht door peter22254 » ma okt 11 2010 9:19 am

Hallo allemaal

Ik maak vaak foto's van mensen die in beweging zijn in donker ruimtes, ik wil hier bij de flits niet gebruiken om dat ik de foto dan niet meer mooi vind.
Zonder flits is de foto natuurlijker.
Hoe kan ik voorkomen ? dat de bewegende mensen toch lijken stil te staan, want vaak zie ik dan toch wazige handen , hoofd of benen.
Welke instelling moet ik hier veranderen ?
Alvast bedankt voor het antwoord
Gr
Peter

Daniël

Re: Fotograferen in donkere ruimte

Bericht door Daniël » ma okt 11 2010 9:32 am

Tja, als je niet wilt flitsen en toch geen bewegingen wilt hebben zal je je ISO flink omhoog moeten gooien. Of vragen aan de mensen of ze even stil willen blijven staan :mrgreen:

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » ma okt 11 2010 9:47 am

Ben bang dat je dat niet echt gaat lukken, en waarom niet flitsen? Omdat je de foto's dan niet mooi vindt!! Dat ligt dan aan de manier waarop je de flits gebruikt. Ik heb zelf geen kennis genoeg hierover om je de oplossing aan te rijken maar gebruik eens de zoekfunctie en zoek naar flitsdraadjes en onze meester in flitstechnologie Ale.
Zie o.a. dit draadje http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 32#p209510" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Z Z & de maskers

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma okt 11 2010 11:07 am

Geen licht geen foto. Hoe donker is dat donker?

Waar je het in moet zoeken is hogere ISO waarden en lichtsterke objectieven (en die dan natuurlijk ook gebruiken met grote diafragma's :D ). En het meer in het groothoekbereik zoeken; dan valt beweging niet zo snel op op een foto.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma okt 11 2010 11:10 am

Ik vind het juist wel een aardig effect hebben dat er enige bewegingsonscherpte in handen of benen van gefotografeerde mensen kunnen zitten. :D
Dat maakt een foto minder statisch.
Vriendelijke groet, Léon Obers

prutser

Bericht door prutser » ma okt 11 2010 8:17 pm

nu ben ik ook nog neit zo lang bezig ,
maar volgens mij kun je met je hoge iso en snelle sluiter tijd en je diafragma zo groot mogelijk instellen ( laaf f getal ) en als je de lens niet zoemt de beweging bevriezen zo dat je geen beweging ziet, :?

denk ik zou wel een statief gebruiken en ja hoe donker is donker :roll:

sucses in iedergeval

peter22254

Bericht door peter22254 » do okt 14 2010 9:03 am

Hallo
Een andere sluitertijd en een ander diafragma, heeft me allemaal niet geholpen.
Ik denk dat ik zonder flits licht niet kan, ik heb een nikon sb600 die doet het uitsekend, en daar ga ik dan ook maar gebruk van maken
iedereen bedankt voor de tips
Gr
Peter

jeroen.k

Bericht door jeroen.k » vr okt 22 2010 12:07 pm

Het hangt allemaal van de situatie af...maar...

Óf zorgen dat je een camera lens combinatie hebt die uitstekend presteren in hoge ISO waarden (camera) en lichtsterk zijn f1.8 of hoger (lens).

beter...

Leren flitsen...en dan wel met een goede reportageflitser als een SB600 of SB900...en leren flitsen is moeilijk...maar je zult zien dat je er veel mooiere foto's van krijgt, waarbij een leek niet eens zal zien dat er geflitst is.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”