beginner foto's ik ben benieuwd?

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
eljonko

beginner foto's ik ben benieuwd?

Bericht door eljonko » ma okt 11 2010 10:28 pm

Ik ben beginnend met fotografie en vroeg me af of ik al aardig op weg ben of dat het nog helemaal niks is. Kom maar op!! :lol: :lol:

Zo maar 4 foto's wat is slecht en wat is goed? alles in onbewerkt om een zo goed mogelijk beeld van kunnen te geven.

Afbeelding

achtergrond scheef voor de rest vond ik hem persoonlijk wel goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van alles wat ik ben benieuwd.

vr gr peter

Daviddvd

Re: beginner foto's ik ben benieuwd?

Bericht door Daviddvd » ma okt 11 2010 10:35 pm

Oke, komt 'ie:

nr. 1 : Te blauw, veels te blauw, compositie niet echt interressant, maar als je die blauwe zweem er vanaf haalt ziet het er al een stuk beter uit waarschijnlijk.

nr. 2: Leuke macro, misschien nog iets meer 'croppen' om hem interessant te maken, achtergrond lijd ook een beetje af.

nr.3 : Beste van de 4 vind ik, leuke compo en mooie kleuren. Datum zou ik persoonlijk uitzetten.

nr. 4: Vast wel leuk voor in het familiealbum...

Begrijp trouwens niet waarom je expres niet bewerkt hebt?

eljonko

Bericht door eljonko » ma okt 11 2010 10:47 pm

Bedankt voor je reactie.

nr1 blauw zeg je klopt alleen was het toen zo blauw dat was de lucht wat ook weer in het water weer spiegelde daar door dat blauwe effect dat vond ik zelf het leuke van de foto :) Leek he :wink:

nr2 klopt wat je zegt valt me nu ook op ik dacht dat het de foto wat meer diepgang gaf verkeerd gedacht leid inderdaad erg veel af.

nr3 Ja kwam ik ook later achter van de datum erg irritant (wat aan te doen in photoshop?)

de rest ben ik met je eens. Toch leuk dat je nu zelf ook anders naar de foto kijkt. Bewust onbewerkt gelaten omdat het zo uit de camera komt en ik nog niet echt thuis ben in het bewerken (ook met het oog op nummer1 is geen licht bewerking). Is nog een studie naast de fotografie :egeek: :mrgreen:
Tips voor bewerkings programma of duidelijk tutorials zijn welkom. Adobe ps3 en elements 8 heb ik in bezit.

gr peter

Daniël

Bericht door Daniël » di okt 12 2010 8:23 am

Daviddvd schreef:nr. 1 : Te blauw, veels te blauw, compositie niet echt interressant, maar als je die blauwe zweem er vanaf haalt ziet het er al een stuk beter uit waarschijnlijk.

nr. 2: Leuke macro, misschien nog iets meer 'croppen' om hem interessant te maken, achtergrond lijd ook een beetje af.

nr.3 : Beste van de 4 vind ik, leuke compo en mooie kleuren. Datum zou ik persoonlijk uitzetten.

nr. 4: Vast wel leuk voor in het familiealbum...
+1

Alleen nr 3 zou ik ook nog iets lichter maken.

Qua bewerken, vragen en zoeken op het forum. Zijn genoeg tips te vinden

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Cor Gortzak » di okt 12 2010 8:27 am

Nr. Datum kun je uitzetten in je D 3000

Zie de handleiding
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ErikB » di okt 12 2010 8:46 am

Bij foto 1 vraag ik me af of het wel zo blauw was. Was het bootje niet eerder wit dan blauw?

Ik ben even zo vrij geweest om de foto snel te bewerken in Lightroom..
Afbeelding

Ik heb de witbalans wat aangepast. De foto wat warmer en iets meer groen in de foto. Vervolgens heb ik de belichting nog iets gecompenseerd, namelijk -1 stop, dit kan trouwens wel eens teveel zijn, ik werk nu vanaf mn laptop en dat is niet ideaal. En daarna heb ik er nog even een gradueel filter bij gedaan zodat de lucht toch nog wat meer uitkomt en de blauwe sfeer die je schijnt te hebben gehad toch blijft.

eljonko

Bericht door eljonko » di okt 12 2010 11:12 am

Bedankt voor de reacties alvast.

Zal eens wat gaan oefenen in een van de foto programma's ik hou jullie op de hoogte.

@erik b De boot was ook echt blauw wat voor mij het totaal plaatje maakte de lucht vind ik wel mooier zo maar de rest is me toch iets te donker. Zit hier zelf ook met een verouderde computer en een simpel videokaartje bewerken eist wat meer geduld dus :lol:

@ cor die is al uitgezet maar stond op dat moment helaas aan. :oops:

gr peter

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jop » di okt 12 2010 11:48 am

Goede start lijkt mij zo :) Ik kan me ook helemaal vinden in de reactie van David! En nabewerken, ja dat moet je gewoon echt doen, hoort er gewoon bij. Je maakt de foto's dan pas echt af. De vergelijking die Jan Vermeer afgelopen vrijdag maakte in Kootwijkerzand vind ik een goede: Vroeger was er de donkere kamer waar verschillende technieken werden gebruikt om een foto 'af' te maken, nu in het digitale tijdperk is het principe hetzelfde, alleen is de donkere kamer vervangen door de computer. (dit is mijn interpretatie van wat hij zei)
Dus lekker doorgaan met fotograferen en zoals hier al is gezegd, kijk op het forum voor tips over bewerken, dan krijg je er vanzelf plezier in :wink:
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”