Ik val zomaar met de deur in huis. Geregistreerd bij dit forum omdat ik een probleem heb. Dat zal wel vaker gebeuren. Sinds april dit jaar gebruik ik een D90 met een AF-s nikkor 70-300mm. Dit bevalt prima bij statische foto's. Ik gebruik de lens vooral voor het fotograferen van vliegtuigen. Als ik een burst maak bij een passerend landend vliegtuig (het toestel komt dan op je af) zijn bijna altijd de foto's schuin van voren en recht van de zijkant onscherp. Pas schuin van achter zitten er een paar (hele) scherpe bij. Dan vliegt het toestel van je af.
Het maakt niet uit welke instelling ik kies voor focussen (enkelpunt, dynamisch, 3d-tracking)
Ik heb de VR altijd op on / active staan. Ik lees links en rechts dat dat voor bewegende objecten juist niet moet, maar het "voelt" zo lekker stabiel als je door de zoeker kijkt. Ik ga binnenkort eens experimenteren met de VR op normal en uit, kijken of dat helpt. Maar ik ben ook wel benieuwd of dit fenomeen herkend wordt en of er tips en truuks zijn. Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Hier een voorbeeldje. Plaatje 1 onscherp, plaatje 2 goed. In de burst zijn we dan al drie foto's verder. Ik heb ze alleen gecropped en geschaald, niets aan contrast, kleur of scherpte gedaan.