Nikkor 70-300: problemen met scherpstellen

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Hoekb03

Nikkor 70-300: problemen met scherpstellen

Bericht door Hoekb03 » wo okt 13 2010 9:23 pm

Dag,

Ik val zomaar met de deur in huis. Geregistreerd bij dit forum omdat ik een probleem heb. Dat zal wel vaker gebeuren. Sinds april dit jaar gebruik ik een D90 met een AF-s nikkor 70-300mm. Dit bevalt prima bij statische foto's. Ik gebruik de lens vooral voor het fotograferen van vliegtuigen. Als ik een burst maak bij een passerend landend vliegtuig (het toestel komt dan op je af) zijn bijna altijd de foto's schuin van voren en recht van de zijkant onscherp. Pas schuin van achter zitten er een paar (hele) scherpe bij. Dan vliegt het toestel van je af.

Het maakt niet uit welke instelling ik kies voor focussen (enkelpunt, dynamisch, 3d-tracking)

Ik heb de VR altijd op on / active staan. Ik lees links en rechts dat dat voor bewegende objecten juist niet moet, maar het "voelt" zo lekker stabiel als je door de zoeker kijkt. Ik ga binnenkort eens experimenteren met de VR op normal en uit, kijken of dat helpt. Maar ik ben ook wel benieuwd of dit fenomeen herkend wordt en of er tips en truuks zijn. Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Hier een voorbeeldje. Plaatje 1 onscherp, plaatje 2 goed. In de burst zijn we dan al drie foto's verder. Ik heb ze alleen gecropped en geschaald, niets aan contrast, kleur of scherpte gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Kroontje

Re: Nikkor 70-300: problemen met scherpstellen

Bericht door Kroontje » wo okt 13 2010 10:15 pm

Hallo
Ik heb de VR altijd op on / active staan. Ik lees links en rechts dat dat voor bewegende objecten juist niet moet, maar het "voelt" zo lekker stabiel als je door de zoeker kijkt. Ik ga binnenkort eens experimenteren met de VR op normal en uit, kijken of dat helpt.
Naar mijn mening geef je het antwoord al :wink: Misschien je sluiter omhoog met evt je Iso :?:

Verder welkom op dit forum :wink:

Kroontje

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » wo okt 13 2010 10:24 pm

Inderdaad vr op normaal of uit zetten , en sluitertijd omhoog .
Waarom F11 ? , diafragma dus omlaag scheelt weer sluitertijd , probeer voortaan minimaal 1/1600
en goed meetrekken met je onderwerp want het is beweging onscherpte wat je ziet ,vind overigens
allebei de foto`s niet scherp.

groet ruud

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo okt 13 2010 10:37 pm

Hallo

Als ik het goed heb onthouden zou het objectief op f/8 ge goed moeten doen :wink:

Kroontje

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo okt 13 2010 10:47 pm

Kroontje schreef:Als ik het goed heb onthouden zou het objectief op f/8 ge goed moeten doen :wink:
Als het alleen met f8 goed zou gaan... Je doet het objectief tekort.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo okt 13 2010 10:57 pm

Kroontje schreef: Als ik het goed heb onthouden zou het objectief op f/8 ge goed moeten doen :wink:
Maar als je door een te lange sluitertijd dan aan onscherpe opnamen hebt door beweging, heb je er nog niks aan.
Dan geeft een "niet optimale optische kwaliteit" bij f5.6 betere beelden als die geen bewegingsonscherpte hebben door een snellere sluitertijd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hoekb03

Bericht door Hoekb03 » do okt 14 2010 9:37 am

Dank allen voor de reacties. Volgens jullie is het bewegingsonscherpte dus. Dat zou fijn zijn, want dat betekent dat er iets aan te doen is. Ik snap nog steeds niet precies waarom ik daar schuin van voren ook last van heb. Recht van de zijkant zoals in het voorbeeld wel, in verhouding beweegt het object zich dan het snelst. Ik heb overigens al wel eens met kortere sluitertijden geëxperimenteerd, maar zag toen geen merkbaar verschil.

@ruud: volgens mij is de 2e in ieder geval scherper dan de eerste. Wellicht lijkt 'ie ook onscherp door het magere contrast en is er in de verkleining naar 1024 breed wat scherpte verloren gegaan.

Ik ga binnenkort eens aan de slag met de VR uit en kortere tijden. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen. Nogmaals dank iedereen voor het meedenken!

Meer voorbeelden van foto's die (volgens mij) scherp genoeg zijn staan op http://www.airfighters.com/photosearch. ... =bart%20ho. Ook daar zie je dat de meeste landingsplaatjes schuin van achter zijn.

Bart.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » do okt 14 2010 10:00 am

De meeste tips zijn hierboven al gegeven. Ik merk nog op dat de Active stand van de VR alleen bedoeld is voor heel heftig werk (als je met een jeep door ruig terrein rijdt bijvoorbeeld). Voor dit werk niet doen dus! Uit of (wat ik zelf vaak toch doe) op Normal. En goed meetrekken.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do okt 14 2010 4:30 pm

Patrick schreef:
Kroontje schreef:Als ik het goed heb onthouden zou het objectief op f/8 ge goed moeten doen :wink:
Als het alleen met f8 goed zou gaan... Je doet het objectief tekort.
Hiermee bedoel ik dat hij het scherpst was / is. Uit een vorig draadje ooit gevist :wink:
Léon Obers schreef:
Kroontje schreef: Als ik het goed heb onthouden zou het objectief op f/8 ge goed moeten doen :wink:
Maar als je door een te lange sluitertijd dan aan onscherpe opnamen hebt door beweging, heb je er nog niks aan.
Dan geeft een "niet optimale optische kwaliteit" bij f5.6 betere beelden als die geen bewegingsonscherpte hebben door een snellere sluitertijd.
Als je f5.6 gaat gebruiken, moet je dan toch ook het iso verhogen of zit ik er nu naast :?: :wink:
Ik ga binnenkort eens aan de slag met de VR uit en kortere tijden. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen. Nogmaals dank iedereen voor het meedenken!
Hier op heb ik altijd begrepen dat als je boven de sluiter 800 komt dat je hem dan uit kan zetten.

Kroontje

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do okt 14 2010 4:45 pm

Bob42 schreef:De meeste tips zijn hierboven al gegeven. Ik merk nog op dat de Active stand van de VR alleen bedoeld is voor heel heftig werk (als je met een jeep door ruig terrein rijdt bijvoorbeeld). Voor dit werk niet doen dus! Uit of (wat ik zelf vaak toch doe) op Normal. En goed meetrekken.
Nogmaals: dit klopt niet. Zou je misschien even willen aangeven waar je dit vandaan hebt?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Kroontje

Bericht door Kroontje » do okt 14 2010 5:09 pm

JaapV schreef:
Bob42 schreef:De meeste tips zijn hierboven al gegeven. Ik merk nog op dat de Active stand van de VR alleen bedoeld is voor heel heftig werk (als je met een jeep door ruig terrein rijdt bijvoorbeeld). Voor dit werk niet doen dus! Uit of (wat ik zelf vaak toch doe) op Normal. En goed meetrekken.
Nogmaals: dit klopt niet. Zou je misschien even willen aangeven waar je dit vandaan hebt?
Staat toch in de handleiding wat het in houd :wink:

Misschien is dit wat voor TS :wink:
http://www.bythom.com/nikon-vr.htm

Groet Kroontje

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » do okt 14 2010 5:16 pm

JaapV schreef:
Gewoon uit de gebruiksaanwijzing. En dit heb ik van de Nikon-site gehaald:

In addition to the "Centering Before Exposure" System, Nikon's VR System offers Normal mode and Active mode, original technologies to help you cover various shooting situations. In Normal mode, slow and wide camera movement is regarded as recomposing movement and VR operation is controlled accordingly. In Active mode, however, even large amounts of camera movement are compensated for to give a smooth viewfinder image. This mode is quite useful when shooting from a moving vehicle or some other unstable position.

Ofwel, zoals je ook elders kunt lezen: Active gebruik je (alleen) als je je op een bewegende omdergrond auto, boot, heli, noem maar op) bevindt en anders kun je echt (veel) beter de Normal-stand gebruiken. Want Active kan heftige bewegingen compenseren, maar compenseert langzame bewegingen en pans niet of althans niet zo goed.
Zou je misschien kunnen aangeven waar je het vandaan hebt dat ze bij Nikon niet weten waar ze het over hebben?
Laatst gewijzigd door Bob42 op do okt 14 2010 6:02 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » do okt 14 2010 5:25 pm

Kroontje schreef: Als je f5.6 gaat gebruiken, moet je dan toch ook het iso verhogen of zit ik er nu naast :?: :wink:
Kroontje
Hoe dat zo? Als je van F11 naar F5.6 gaat krijg je 2 stops meer licht. Die kun je gebruiken voor een snellere sluitertijd of juist voor het verlágen van je ISO-waarde!

Kroontje

Bericht door Kroontje » do okt 14 2010 5:26 pm

Klopt :wink:
Een bericht je terug :wink:

Kroontje

Kroontje

Bericht door Kroontje » do okt 14 2010 5:31 pm

Bob42 schreef:
Kroontje schreef: Als je f5.6 gaat gebruiken, moet je dan toch ook het iso verhogen of zit ik er nu naast :?: :wink:
Kroontje
Hoe dat zo? Als je van F11 naar F5.6 gaat krijg je 2 stops meer licht. Die kun je gebruiken voor een snellere sluitertijd of juist voor het verlágen van je ISO-waarde!
Ik dacht dat als je f 5.6 neemt de scherpte is af nam op 300mm. En dat zou je dan weer moeten oplossen met een hogere sluiter.
En dan om dat voor elkaar te krijgen evt met je iso omhoog.
Anders heb ik het iedere keer verkeert gedaan. Maar het ging bij wel een stuk beter :wink:

Kroontje

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”