Nieuw: Nikon D3100
Re: Nieuw: Nikon D3100
Precies, de super snelle AF met 122 scherpstelpunten, hebben de meeste mensen helemaal niet nodig. En inderdaad, een schone sensor die in iedergeval tot 1600 iso echt schoon blijft, dat zou pas leuk zijn.
Heb zelf ook een D300, pracht van een kamera. Maar ben erg benieuwd wat er aan komt de volgende maanden.
Heb zelf ook een D300, pracht van een kamera. Maar ben erg benieuwd wat er aan komt de volgende maanden.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb zowel de D300S als de D3100. Voor vogels en Macro blijf ik de D300 gebruiken, zowel vanwege de Af als het feit dat de bediening met knoppen veel handiger is. Maar de D3100 heeft zich voor mij al bewezen en verbaasd bij hogere ISO's, dus die gaat mee op stadswandelingen.
Mooi paartje, die D300s en D3100! Al een beetje gefilmd met de D3100?
-
- Forumlid
Filmen met een fotocamera? Dat gebruik ik nooit. Ik weet niet eens hoe het moet!thom schreef:Mooi paartje, die D300s en D3100! Al een beetje gefilmd met de D3100?

-
- Forumlid
Komt nog bij dat ik me niet kan voorstellen dat de D7000 het topmodel is voor de DX camera's. Kortom, ik ga eerst andere lenzen kopen en daarna de D400...JaapV schreef:Ah, ok! Marketing is nooit mijn ding geweest

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Of gewoon lekker je D90 blijven gebruiken. Met betere objectieven kan je daarmee nog zoveel winst boeken!
-
- Forumlid
Dat is ook de bedoeling: eerst de lenzen verbeteren zodat ik mijzelf ook weer verder kan verbeteren, daarna de camera!Patrick schreef:Of gewoon lekker je D90 blijven gebruiken. Met betere objectieven kan je daarmee nog zoveel winst boeken!
- Ronald-D
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
D3100 nu op DXOMark: http://www.dxomark.com/index.php/en/Cam ... ikon/D3100
Met vriendelijke groet, Ronald
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
Beste,
Ik ben sinds kort in het bezit van de D3100, Ik moet zeggen het is echt een instapper! vergeleken met de D70s,, Omdat deze camera heel goed presenteert op de hogere isowaardes, heb ik voor deze camera gekozen.
Mooie camera , maakt hele mooie foto's op iso 3200,
Helemaal ben ik er nog niet uit.. Als je filmt moet je de ontspanknop ingedrukt houden om scherp te laten stellen.. en als je te lang indrukt.. maakt hij een foto!
Ik ben sinds kort in het bezit van de D3100, Ik moet zeggen het is echt een instapper! vergeleken met de D70s,, Omdat deze camera heel goed presenteert op de hogere isowaardes, heb ik voor deze camera gekozen.
Mooie camera , maakt hele mooie foto's op iso 3200,
Helemaal ben ik er nog niet uit.. Als je filmt moet je de ontspanknop ingedrukt houden om scherp te laten stellen.. en als je te lang indrukt.. maakt hij een foto!
Beste allemaal,
Ik ben nieuw op het Nikonforum en van plan om binnenkort mijn eerste spiegelreflexcamera aan te schaffen. Ik heb erg veel gelezen over alle camera's, objectieven, functies en ben eindelijk redelijk thuis in de terminologie. Ik zit er aan te denken om een Nikon D3100 te kopen en hoop dat jullie me wat meer informatie kunnen geven met betrekking tot het (auto)focussen. Nu hoor ik namelijk het commentaar: een instapmodel heeft geen motor in de body waardoor je een objectief moet kopen met een motor voor het autofocussen. Ehm.. kan iemand hier meer uitleg over geven? Het gaat me vooral om deze vragen:
Als ik de D3100 koop, moet ik dan altijd een lens kopen met 'SWM' (silent wave motor)? Dus een lens die bijv heet AF-S DX (...) en SWM heet? Zo ja, is de keuze aan objectieven dan beperkter dan wanneer ik bijvoorbeeld een D90 koop die wel een focusmotor in de body heeft? En zijn lenzen met SWM duurder dan zonder?
Ik zal nog wat over mezelf vertellen. Ik ben Selma, student (en heb ook geen heel groot budget) en heb een hele tijd gefotografeerd met een simpele Canon Powershot. Prima kwaliteit, maar je moet geen foto's maken boven ISO 200. De beperkingen irriteren me en ik wil mijn kennis en ervaring graag uitbreiden met een spiegelreflex. (En voorkeur ligt bij Nikon, met Canon paar keer vervelende dingen meegemaakt met de lens en zo). Ik ben heus niet vatbaar voor de verkooppraatjes hoor, zoals '14 megapixels' en 'full HD-filmen'. Dat interesseert me niet zo veel. (Sterker nog, als de Nikon-makers de camera daardoor goedkoper hadden kunnen maken, of zelfs daarvoor in de plaats een autofocusmotor...!) Maar al met al lijkt de D3100 icm de 18-55 mm VR me een prima beginnerskit. Deze combinatie kost nu zo'n €540. (Al ben ik dus wel een klein beetje bang dat ik over een paar jaar spijt heb van het feit dat ik niet ongeveer €200 meer heb uitgegeven voor bijv de D90. Die kost nu iets meer dan €700.)
Een heel verhaal, sorry hoor! Bedankt alvast voor de reacties. Ik kijk ernaar uit!
Groetjes,
Selma
Ik ben nieuw op het Nikonforum en van plan om binnenkort mijn eerste spiegelreflexcamera aan te schaffen. Ik heb erg veel gelezen over alle camera's, objectieven, functies en ben eindelijk redelijk thuis in de terminologie. Ik zit er aan te denken om een Nikon D3100 te kopen en hoop dat jullie me wat meer informatie kunnen geven met betrekking tot het (auto)focussen. Nu hoor ik namelijk het commentaar: een instapmodel heeft geen motor in de body waardoor je een objectief moet kopen met een motor voor het autofocussen. Ehm.. kan iemand hier meer uitleg over geven? Het gaat me vooral om deze vragen:
Als ik de D3100 koop, moet ik dan altijd een lens kopen met 'SWM' (silent wave motor)? Dus een lens die bijv heet AF-S DX (...) en SWM heet? Zo ja, is de keuze aan objectieven dan beperkter dan wanneer ik bijvoorbeeld een D90 koop die wel een focusmotor in de body heeft? En zijn lenzen met SWM duurder dan zonder?
Ik zal nog wat over mezelf vertellen. Ik ben Selma, student (en heb ook geen heel groot budget) en heb een hele tijd gefotografeerd met een simpele Canon Powershot. Prima kwaliteit, maar je moet geen foto's maken boven ISO 200. De beperkingen irriteren me en ik wil mijn kennis en ervaring graag uitbreiden met een spiegelreflex. (En voorkeur ligt bij Nikon, met Canon paar keer vervelende dingen meegemaakt met de lens en zo). Ik ben heus niet vatbaar voor de verkooppraatjes hoor, zoals '14 megapixels' en 'full HD-filmen'. Dat interesseert me niet zo veel. (Sterker nog, als de Nikon-makers de camera daardoor goedkoper hadden kunnen maken, of zelfs daarvoor in de plaats een autofocusmotor...!) Maar al met al lijkt de D3100 icm de 18-55 mm VR me een prima beginnerskit. Deze combinatie kost nu zo'n €540. (Al ben ik dus wel een klein beetje bang dat ik over een paar jaar spijt heb van het feit dat ik niet ongeveer €200 meer heb uitgegeven voor bijv de D90. Die kost nu iets meer dan €700.)
Een heel verhaal, sorry hoor! Bedankt alvast voor de reacties. Ik kijk ernaar uit!

Groetjes,
Selma
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Hoi Selma,
Niet om je weer in twijfel te laten komen hoor, maar de D90 is nu bij de meeste grote bekende fotowinkels 599,-- Met een 18-55 erbij ben je klaar voor 678,--
Is zelfs nog incl. verzendkosten (cameranu.nl)
Niet om je weer in twijfel te laten komen hoor, maar de D90 is nu bij de meeste grote bekende fotowinkels 599,-- Met een 18-55 erbij ben je klaar voor 678,--
Is zelfs nog incl. verzendkosten (cameranu.nl)
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
de d3100 is vogens velen een prima camera.
maar ik moet eerst zien of deze camera de d5000 of de d90 met zijn 12 mp sensor overtreft.
met name ruis en praktiesch iso bereik.
de film en lv vunktie zal wel beter zijn, voor somige starters wellicht belangrijk maar voor mij niet!
de d5000 wordt bij solland. nl met 18-105 vr lens voor 590 euro aangeboden.
denk er zelf heel serieus over daar mijn d5000 te kopen met de 18-105 vr.
wach nog even op een echte test van de d3100 jer kunt nooit weten.
overigens voor iemand die nog gen glas heeft hoeft m.i. niet pesee voor de d90 te gaan, die heeft echter wel een veel beter lcd scherm!
wat zeker zijn waarde zal hebben.
gr
Bert Harry
maar ik moet eerst zien of deze camera de d5000 of de d90 met zijn 12 mp sensor overtreft.
met name ruis en praktiesch iso bereik.
de film en lv vunktie zal wel beter zijn, voor somige starters wellicht belangrijk maar voor mij niet!
de d5000 wordt bij solland. nl met 18-105 vr lens voor 590 euro aangeboden.
denk er zelf heel serieus over daar mijn d5000 te kopen met de 18-105 vr.
wach nog even op een echte test van de d3100 jer kunt nooit weten.
overigens voor iemand die nog gen glas heeft hoeft m.i. niet pesee voor de d90 te gaan, die heeft echter wel een veel beter lcd scherm!
wat zeker zijn waarde zal hebben.
gr
Bert Harry
Hey,
Heb gisteren na een paar uur in de winkel te hebben gestaan toch ook die D3100 aangeschaft. Al met al een hoop geld, ga nu toch weer twijfelen of een D5000 of D90 niet beter zou zijn geweest qua aankoop, vooropgesteld dat ik niet veel geef over filmen of veel (iets meer) pixels.
Kun je kort aangeven hoe je de camera vind? (Al) spijt van je aankoop...internet is leuk als referentie, maar je kunt er ook in 'verzuipen' qua informatie.
Ik ben een echte beginner/starter qua fotograferen met een SDLR (voor alle duidelijkheid).
B.v.d.
Groet,
Bo
Heb gisteren na een paar uur in de winkel te hebben gestaan toch ook die D3100 aangeschaft. Al met al een hoop geld, ga nu toch weer twijfelen of een D5000 of D90 niet beter zou zijn geweest qua aankoop, vooropgesteld dat ik niet veel geef over filmen of veel (iets meer) pixels.
Kun je kort aangeven hoe je de camera vind? (Al) spijt van je aankoop...internet is leuk als referentie, maar je kunt er ook in 'verzuipen' qua informatie.
Ik ben een echte beginner/starter qua fotograferen met een SDLR (voor alle duidelijkheid).
B.v.d.
Groet,
Bo
- Cees
- Forumlid
Ik heb de camera niet zelf, wel al in mijn handen gehad. Ik vind het een hele goede camera om mee te beginnen. Menustructuur is goed en het toestel is goed in te stellen.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning