onderbelichte foto's in de studio
onderbelichte foto's in de studio
Vraagje
Ik heb sinds kort een Nikon d300s
Als ik in de studio een flitsmeting doe bv 125 F9 { seconic flits/lichtmeter} en deze instelling op de camera instelt {m stand }
dan worden de foto's die ik maak met deze instellingen 1 stop onderbelicht?????
Als ik de foto's bekijkt in Lightroom {beeldscherm is gekalibreerd spider pro} dan moet ik de foto's met 1 stop verhogen om de juiste belichting te krijgen
Met mijn D100 en D70 heb ik dit niet???
groetjes
Martin
Ik heb sinds kort een Nikon d300s
Als ik in de studio een flitsmeting doe bv 125 F9 { seconic flits/lichtmeter} en deze instelling op de camera instelt {m stand }
dan worden de foto's die ik maak met deze instellingen 1 stop onderbelicht?????
Als ik de foto's bekijkt in Lightroom {beeldscherm is gekalibreerd spider pro} dan moet ik de foto's met 1 stop verhogen om de juiste belichting te krijgen
Met mijn D100 en D70 heb ik dit niet???
groetjes
Martin
Re: onderbelichte foto's in de studio
Hoi Martin,
Wat is de ISO waarde die je op de Seconic lichtmeter hebt ingesteld en wat is die op je D300s?
We horen graag van je,
ALE
Wat is de ISO waarde die je op de Seconic lichtmeter hebt ingesteld en wat is die op je D300s?
We horen graag van je,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Hmm... Dit is vreemd. Doe het volgende testje eens, zonder flits of studio verlichting.
- De D300s op manueel, Auto ISO uit en vast instellen op ISO 200
- Meet het licht van een statisch onderwerp en zorg dat de belichtingsmeter op 0 komt te staan
- Stel nu dezelfde ISO en sluitertijd waarde van de D300s in op de Seconic en meet welk diafragma deze aangeeft. Wel 3-dimensionaal meten
Zit daar een stop verschil in? Doe eventueel dezelfde test met je D70 en/of D100 en kijk of daar verschillen inzitten.
We horen graag van je.
Groet,
ALE
- Meet het licht van een statisch onderwerp en zorg dat de belichtingsmeter op 0 komt te staan
- Stel nu dezelfde ISO en sluitertijd waarde van de D300s in op de Seconic en meet welk diafragma deze aangeeft. Wel 3-dimensionaal meten
Zit daar een stop verschil in? Doe eventueel dezelfde test met je D70 en/of D100 en kijk of daar verschillen inzitten.
We horen graag van je.
Groet,
ALE
Deze begrijp ik niet helemaal George. D300s staat op Manueel en TS neemt de waarde over die hij meet met de Seconic. Op de M stand werkt de EV correctie niet. Wat zie ik hier over het hoofd?
Groet,
ALE
Groet,
ALE
Je moet dan wel een beeldvullende grijskaart nemen, want als je een wit of een zwart onderwerp neemt weet je nog niets.ALE schreef:Hmm... Dit is vreemd. Doe het volgende testje eens, zonder flits of studio verlichting.
We horen graag van je.
Groet,
ALE
Het kan zijn dat de hevel voor het diafragma niet helemaal goed is, afgezien van instellingsfouten in de camera. Verder kan de calibratie van de camera en/of lichtmeter een afwijking hebben. In het verleden calibreerde ik mijn lichtmeter altijd op mijn meest gebruikte camera. Tegenwoordig gebruik ik de lichtmeter vooral om een situatie door te meten ivm het contrast, de belichting beoordeel ik liever op de computer tijdens het fotograferen.
Foutje. Dacht dat hij ook de belichtingsmeter van de camera gebruikte.
George
George
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
De andere insteek.ALE schreef:Deze begrijp ik niet helemaal George. D300s staat op Manueel en TS neemt de waarde over die hij meet met de Seconic. Op de M stand werkt de EV correctie niet. Wat zie ik hier over het hoofd?

Belichtingsmeters hebben dikwijls ook een EV correctiemogelijkheid. Die moet natuurlijk ook juist staan, anders wordt een ander diafragma aangegeven wat je dan als zodanig "verkeert" overneemt voor je instelling op de camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Eens Léon echter dan zou hetzelfde probleem moeten voordoen bij de D70 & D100, toch? En daar werkt het volgens de TS wel goed. Vandaar dat ik er gemakshalve vanuit ben gegaan dat de TS de EV-correctie niet apart heeft geactiveerd op de Seconic. Die staat standaard uit en moet je op een vrij omslachtige manier activeren.
Groet,
ALE
Groet,
ALE
Is het een oudere Sekonic lichtmeter welke met knoopcellen werkt?
Zo ja, zit er misschien een knoopcel in welke een ander voltage heeft dan de Sekonic nodig heeft?
is even een dwarsstraat
Zo ja, zit er misschien een knoopcel in welke een ander voltage heeft dan de Sekonic nodig heeft?
is even een dwarsstraat

Nog een gedachte. Doe je dit met de andere camera's met dezelfde lens of met een andere lens?
Achtergrond van deze gedachte is dat het diafragma niet de hoeveelheid licht regelt, maar in principe alleen de dieptescherpte. Verschillende lensen kunnen andere waardes nodig hebben. Weet niet of dit ook voor verschillende camera's/sensoren geldt maar zou mij niet verbasen. Lijkt mij op het eerste gezicht een logische gedachte dat een FF-sensor meer licht nodig heeft dan een DX-sensor.
George
Achtergrond van deze gedachte is dat het diafragma niet de hoeveelheid licht regelt, maar in principe alleen de dieptescherpte. Verschillende lensen kunnen andere waardes nodig hebben. Weet niet of dit ook voor verschillende camera's/sensoren geldt maar zou mij niet verbasen. Lijkt mij op het eerste gezicht een logische gedachte dat een FF-sensor meer licht nodig heeft dan een DX-sensor.
George
- Léon Obers
- Forumlid
Sorry George, zo zit dat niet. Diafragma's als intentie voor het regelen van licht is voor elk formaat sensor of filmformaat hetzelfde.
Dus F8 is hetzelfde op DX, FX film of digitaal, 6x4,5, 6x6, 6x7, 6x9, 6x12, 6x17, 4x5 inch vlakfilm, 13x18cm vlakfilm of 8x10 inch vlakfilm
Dus F8 is hetzelfde op DX, FX film of digitaal, 6x4,5, 6x6, 6x7, 6x9, 6x12, 6x17, 4x5 inch vlakfilm, 13x18cm vlakfilm of 8x10 inch vlakfilm
- Léon Obers
- Forumlid
Hij schrijft wel dat hij dat met een D70 & D100 niet heeft, maar vertelt er niet bij of het op dezelfde dag, bij dezelfde fotoshoot gebeurt.ALE schreef:Eens Léon echter dan zou hetzelfde probleem moeten voordoen bij de D70 & D100, toch? En daar werkt het volgens de TS wel goed.
Misschien bedoelt hij wel bij het gebruik van de D70 en D100 in het verleden.
Ik heb sterk het gevoel aan te nemen dat hij simpelweg ergens een instelling verkeerd heeft staan en over het hoofd ziet.
Volgens mij zit hier een denkfout. Het diafragma regelt niet de hoeveelheid licht maar de scherptediepte. Echter, bij verandering van het diafragma wordt ook de hoeveelheid licht veranderd.Léon Obers schreef:Sorry George, zo zit dat niet. Diafragma's als intentie voor het regelen van licht is voor elk formaat sensor of filmformaat hetzelfde.
F-getal=brandpuntafstand/diameter diafragma. Bij gelijk F-getal en brandpuntsafstand is de diameter van het diafragma ook gelijk. Als bij gelijke lichtomstandigheden een groter oppervlak moet worden beschenen zal de hoeveelheid licht per oppervlak kleiner zijn. Zoals ik dit zie is er dan sprake van onderbelichting.
George