Scherpte instellingen D5000
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Scherpte instellingen D5000
D3000 heeft geen vertekeningscorrectie. Komt niet in de handleiding voor. D90 en D5000 wel.
D90 blz. 222 zoals eerder gemeld, D5000 blz. 150 (Engelse versie).
D90 blz. 222 zoals eerder gemeld, D5000 blz. 150 (Engelse versie).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hmm, bij mij niet. Vind hem nog steeds niet lekker scherp die D5000.kajadenk schreef:Dpreview en letsgodigital - maar zo te zien klopt er niks van![]()
Jammer want deze ontdekking heeft mijn problempje met scherpte wel opgelost. Success, groetjes.
Kan aan de lens liggen, ik weet het niet. En ik verg niet het uiterste van de camera.
Geen max diafragma's of max zoomen. Of ik ben te mierenneukerig.

- jacobus
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wanneer je niet tevreden bent over de camera dan blijft dat elke keer als je een foto maakt die niet aan je eisen voldoet en enorme irritatie. Ik zou de 5000 omruilen voor een D90. Kijk maar in het forum daar zijn de meeste wel tevreden over. Anders blijf je je toch maar irriteren aan de kwaliteit ondanks dat het een goede camera is. Ik heb dit eens met een lens gehad, perfecte testen maar niet bij mij. Gewoon geruild en nu wel tevreden
Jacobus
Jacobus
Sony RX100 Mark4
Dat is toch die camera die exact dezelfde foto's maakt als de D5000?jacobus schreef:Wanneer je niet tevreden bent over de camera dan blijft dat elke keer als je een foto maakt die niet aan je eisen voldoet en enorme irritatie. Ik zou de 5000 omruilen voor een D90.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik zou eerst eens proberen te achterhalen waar het probleem zit. Meestal is het een kwestie van verkeerde instellingen of ingesleten gebruikersfouten. Pas als echt is vastgesteld dat het dat niet is, en de camera een mankement heeft, dan laten herstellen, en pas als laatste optie een andere camera.jacobus schreef:Wanneer je niet tevreden bent over de camera dan blijft dat elke keer als je een foto maakt die niet aan je eisen voldoet en enorme irritatie. Ik zou de 5000 omruilen voor een D90.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Of je Google evenHenk schreef:@ Sonsan en/of andere D3000 bezitters, zorg ervoor dat je een digitale (PDF-)handleiding op je pc krijg. Dan kan je heel snel zoeken (Ctrl+f) op bepaalde trefwoorden, in dit geval dus vertekening(scorrectie).
P.s. Zo'n handleiding is o.a., mits je iets online hebt geregistreerd bij Nikon, van de Nikon site te halen.
P.s.2 Gaat allemaal niet zo snel op mijn mobiel; Leon was mij voor! (Kreeg trouwens geen melding over een nieuw geplaatst bericht).

Nikon D700 - Nikon D90 - Nikon 16-85mm - Nikon AF-D 80-200mm ED - Nikon AF-S 35mm 1.8 - Nikon AF-D 50mm
Klik hier voor mijn foto's
Klik hier voor mijn foto's
Ik zou wel eens een hele fijne lens op de D5000 willen proberen. om te kijken of het aan de camera ligt of aan de "goedkope" Nikkor lenzen
Heb nu ook een 18-105 erop en ook daar zijn de foto's "soft"en niet lekker scherp.
Ik moet zeggen; het is een behoorlijke domper op de feestvreugde.
Heb nu ook een 18-105 erop en ook daar zijn de foto's "soft"en niet lekker scherp.
Ik moet zeggen; het is een behoorlijke domper op de feestvreugde.
Ik heb ook een D5000 + 18-105 Nikonlens. Om een betere scherpte (+ kleur) te krijgen heb ik de instellingen als volgt aangepast:
-fotograaf meestal in P-stand
- beeldinstelling Vivid (levendig) met scherpte op 5 en verzadiging + tint op 0
- auto vertekeningscorrectie: uit
- belichtingscorrectie: +0,3
Resultaat: haarscherpe foto's met schitterende kleuren.
Succes,
Ab
Succes,
Ab
Op de site van dpreview.com staat een test van de D5000 (12 juni 2009). Zij waren ook niet echt tevreden over de scherpte in vergelijking met de concurrentie. In deze test staat op blz 20 "Photographic tests" ook een instelling beschreven om de scherpte te verbeteren: contrast 0--> 1 en scherpte van 3 --> 4 geeft al een enorme verbetering. De foto's van beide instellingen staan erbij zodat je heel goed het effect kan zien. Mijn instelling gaat iets verder omdat ik ook de kleuren wat helderder wil hebben. Het effect van de vertekeningscorrectie aan/uit zetten is bij mijn instelling eigenlijk niet zichtbaar op de computer (17,3 inch scherm laptop).
Maar omdat het achteraf makkelijk is deze vertekening te corrigeren op de D5000 zelf heb ik deze instelling op uit staan.
groet,
ab
Maar omdat het achteraf makkelijk is deze vertekening te corrigeren op de D5000 zelf heb ik deze instelling op uit staan.
groet,
ab
Nu ben ik al een tijdje met de camera en handleiding aan het stoeien, maar nog niet lang genoeg. Met de stand op neautral dacht ik dat ik er was, maar je kunt onder neutraal en de andere instellingen zoals levendig, dus nog een submenu vinden met Scherpte etc. Auw.WORMERT schreef:Ik heb ook een D5000 + 18-105 Nikonlens. Om een betere scherpte (+ kleur) te krijgen heb ik de instellingen als volgt aangepast:

Ja wist ik ook niet.
Jammer genoeg heeft het weinig geholpen voor de scherpte.
Jammer genoeg heeft het weinig geholpen voor de scherpte.
Misschien is het een idee om je foto's te laden in een fotobewerkingsprogramma en dan de foto's automatisch te laten verscherpen. Indien er weinig tot geen verschil te zien is dan ligt het wellicht aan je beeldscherm of je hebt een brilletje nodig (grapje).
Door wat te spelen met de scherpte ( in de submenu's kan je tot 9 gaan) en dit steeds te controleren in een fotobewerkingsprogramma, weet je tenminste of het aan de camera/lens ligt of aan iets anders.
Hou er wel rekening mee dat als je de instellingen w.b. scherpte hebt gewijzigd in een van de beeldinstellingsmogelijkheden (levendig, neutraal etc.) deze niet worden meegenomen als je weer in de automatische stand gaat fotograveren. Die stand heeft vaste instellingen ( en levert onscherpe foto's op bij mij).
Succes.
Ab
Door wat te spelen met de scherpte ( in de submenu's kan je tot 9 gaan) en dit steeds te controleren in een fotobewerkingsprogramma, weet je tenminste of het aan de camera/lens ligt of aan iets anders.
Hou er wel rekening mee dat als je de instellingen w.b. scherpte hebt gewijzigd in een van de beeldinstellingsmogelijkheden (levendig, neutraal etc.) deze niet worden meegenomen als je weer in de automatische stand gaat fotograveren. Die stand heeft vaste instellingen ( en levert onscherpe foto's op bij mij).
Succes.
Ab
Was op een gegeven moment helemaal klaar met de D5000 en heb een gebruikte D90 met batterijgrip gekocht.
Zit nu een 18-55 lensje op maar deze foto's zijn wel scherp.
Wel een hot pixel ontdekt trouwens maar goed, daar kan ik mee leven.
Zit nu een 18-55 lensje op maar deze foto's zijn wel scherp.
Wel een hot pixel ontdekt trouwens maar goed, daar kan ik mee leven.
Hallo allen (dus niet alleen voor kajadenk bedoeld)kajadenk schreef:Wel opletten dat je D of G type lens gebruikt anders heeft geen zin
Ik ben hier niet zo heel vaak maar kwam dit lijntje tegen dus maar eens ingelogd...
Lang naar dit "probleem" zitten kijken...ook ik snapte het verschil niet tussen het eindresultaat van mijn oude d70 en de d5000 in beeld-kwaliteit.
Nu heb ik best een hoop gelezen (oke, ik beken... veel op andere fora....) maar vandaag lees ik deze draad en zie deze opmerking voorbij komen.
Hier gaat het dan iets te ver voor mijn kennis vrees ik, ik ben een nuchter denkend mens en snap dit niet dus stel ik mijn vraag :
Kan iemand bovenstaande quote in wat begrijpelijke taal uitleggen ?
Is dit dan geen software matige ingreep die wordt toegepast met het uit of aan zetten van die auto vertekeningscorrectie ?
Werkt het aan of uitzetten hiervan op een lens deel dan of zo ??
Ik vraag dit mede omdat een pagina hiervoor wordt geschreven :
waardoor bij mij de indruk ontstaat dat het een puur softwarematige ingreep is die naar believen kan worden aan of uitgezet...maar dan toch ook op elke lens zou moeten werken (het plaatsje is immers al binnen door die lens) ?WORMERT schreef:
groet,
ab