Geen sportvereniging maar een bedrijf dat al 115 jaar actief is in de Rotterdamse haven met het vast- en losmaken van zeeschepen en andere grote drijvende objecten (zoals boorplatforms). Daarnaast brengen ze loodsen aan en van boord en kunnen ze, omdat ze het havengebied op hun duimpje kennen, in tijden van dreiging overheidsdiensten assisteren door een oogje in het zeil te houden.
Vanmorgen mocht ik een keer mee op pad met een "vastmaakvlet". Een unieke ervaring want door het kleine formaat van deze bootjes en het zware en niet ongevaarlijke werk loop je al snel in de weg - en dat heeft men natuurlijk liever niet. Daarbij zat het weer ook nog eens mee dus ik had goed gegokt door voor zonsopgang af te spreken. De mannen van de KRVE zijn overigens 24 uur per dag, 365 dagen per jaar actief en dat is dus niet alleen bij mooi weer. Ook bij min 10 graden zijn ze met zware meertrossen in de weer, al dan niet klauterend over bevroren en wankele stalen boeien.
Hieronder een korte fotografische indruk. Door het kleine formaat van de vletten (en het grote formaat van sommige zeeschepen) heb ik voornamelijk met mijn groothoek gewerkt.
1. Voor zonsopkomst onderweg naar een klus

2. Dit was die klus. Deze tanker is net losgemaakt en zoekt nu verder haar weg door de haven

3. In deze wig achterop de vlet kunnen de meertrossen vastgeklemd worden waarna ze van het zeeschip naar de wal overgevaren worden. Achter ons een tweede vlet.

4. Onderweg naar het volgende schip. Deze tanker wordt door slepers naar haar ligplaats gebracht en zal daar vastgemaakt moeten worden.

5. De slepers manoevreren de tanker in positie, evenwijdig aan de wal.

6. De roeier roept het schip om de trossen te laten zakken.

7. Het uiteinde van de trossen wordt aangepakt en vastgezet op het achterdek. Daarna vaart de vlet ermee naar de wal.

8. Een roeier aan de wal hijst de tros naarboven en legt hem vast aan de bolder.

9. Klus geklaard

10. Terug naar de basis - of door naar het volgende karwei.