De Rotterdamse Roeiers

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

De Rotterdamse Roeiers

Bericht door weimaraner » di okt 12 2010 6:18 pm

Voor velen in de scheepvaart een begrip; de Koninklijke Roeiersvereniging Eendracht (KRVE) in Rotterdam.
Geen sportvereniging maar een bedrijf dat al 115 jaar actief is in de Rotterdamse haven met het vast- en losmaken van zeeschepen en andere grote drijvende objecten (zoals boorplatforms). Daarnaast brengen ze loodsen aan en van boord en kunnen ze, omdat ze het havengebied op hun duimpje kennen, in tijden van dreiging overheidsdiensten assisteren door een oogje in het zeil te houden.

Vanmorgen mocht ik een keer mee op pad met een "vastmaakvlet". Een unieke ervaring want door het kleine formaat van deze bootjes en het zware en niet ongevaarlijke werk loop je al snel in de weg - en dat heeft men natuurlijk liever niet. Daarbij zat het weer ook nog eens mee dus ik had goed gegokt door voor zonsopgang af te spreken. De mannen van de KRVE zijn overigens 24 uur per dag, 365 dagen per jaar actief en dat is dus niet alleen bij mooi weer. Ook bij min 10 graden zijn ze met zware meertrossen in de weer, al dan niet klauterend over bevroren en wankele stalen boeien.

Hieronder een korte fotografische indruk. Door het kleine formaat van de vletten (en het grote formaat van sommige zeeschepen) heb ik voornamelijk met mijn groothoek gewerkt.

1. Voor zonsopkomst onderweg naar een klus
Afbeelding

2. Dit was die klus. Deze tanker is net losgemaakt en zoekt nu verder haar weg door de haven
Afbeelding

3. In deze wig achterop de vlet kunnen de meertrossen vastgeklemd worden waarna ze van het zeeschip naar de wal overgevaren worden. Achter ons een tweede vlet.
Afbeelding

4. Onderweg naar het volgende schip. Deze tanker wordt door slepers naar haar ligplaats gebracht en zal daar vastgemaakt moeten worden.
Afbeelding

5. De slepers manoevreren de tanker in positie, evenwijdig aan de wal.
Afbeelding

6. De roeier roept het schip om de trossen te laten zakken.
Afbeelding

7. Het uiteinde van de trossen wordt aangepakt en vastgezet op het achterdek. Daarna vaart de vlet ermee naar de wal.
Afbeelding

8. Een roeier aan de wal hijst de tros naarboven en legt hem vast aan de bolder.
Afbeelding

9. Klus geklaard
Afbeelding

10. Terug naar de basis - of door naar het volgende karwei.
Afbeelding

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: De Rotterdamse Roeiers

Bericht door gongon » di okt 12 2010 6:36 pm

Foto 2 heel erg mooi. daarna foto1. Vind het een hele interesante serie.

Maar dacht door de titel dat ik roeiers zou zien. :lol:
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » di okt 12 2010 6:40 pm

Roeiers zal je niet zo snel zien, in de haven 8) , maar dit is wel mooi om te zien, leuke serie en een mooi verhaal.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

LexHav
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door LexHav » di okt 12 2010 6:43 pm

Leuke serie die goed de sfeer laat zien.
Met vriendelijke groet, Lex

Nikon D7100, Tamron 70-300, 90mm, Sigma 17-50, 150-500mm, SB700 in een Lowepro SlingShot 302 AW
Mijn Flickr

Qudajo

Bericht door Qudajo » di okt 12 2010 7:34 pm

Dit is bekend terein voor mij, al de nodige keren naast zòn "grote jongen"gelegen om lading te laden of te lossen.
Je geeft een mooi beeld van het werk van de rotterdamse roeiers in de haven, mooi gedaan.

Groetjes Henri

ger k.
Forumlid
Forumlid

Bericht door ger k. » di okt 12 2010 8:36 pm

Mooie didactische serie !
Fotograferen is schrijven met licht. D800E

vvo
Forumlid
Forumlid

Bericht door vvo » wo okt 13 2010 9:03 am

Mooie serie.
Geeft een goed beeld van het werk en de haven.
D700 & LX3 shooter (FBA) :: ex K10D bezitter :: Mijn Youtube filmpjes :: Fotostudio van ca 90m2 in Zwolle :: Strobist workshops

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » wo okt 13 2010 10:06 am

Fijne reportage, leuk om te zien en te lezen. Lijkt me ontzettend gaaf om zo'n dagje mee te mogen.

Daniël

Bericht door Daniël » wo okt 13 2010 10:25 am

Kijk dat zijn mannen zoals je ze niet meer vaak ziet tegenwoordig.

Heerlijke serie om te bekijken. Wel is een sleepboot gezien maar dit geeft toch wat extra.

Gaaf hoor

Astra-20

Bericht door Astra-20 » do okt 14 2010 7:52 am

Op mijn werk kijk ik hier ook dagelijks naar.
Nog een beetje achtegrondinformatie over de RVE.

28 jaar geleden (zucht...ik word oud) zat ik met een aantal van hen in dienst, de 105 ponton plaat compagnie in Wezep. Die mannen vertelde mij, toendertijd, dat ze zich moesten inkopen bij de vereniging en zo een aandeel kregen van de totale opbrengst. Dat aandeel groeide naarmate je er langer werkt.
Het zijn dan ook allemaal zefstandige ondernemers en verdienen daarbij een aardige, goed belegde, boterham.
Een paar jaar geleden dacht een bedrijf te gaan concureren met de RVE.
Helaas heeft dat maar een paar weken geduurd.
De bootjes werden afgezonken terug gevonden op de bodem van de haven. Dader onbekend.:mrgreen:

Mooi in beeld gebracht!

Kees

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » vr okt 15 2010 11:05 pm

Beetje late reactie maar ik ben gelijk na mijn "roeiers" dag met mijn fotospullen naar België getogen om daar een paar dagen aan de kust te fotograferen. Maar sinds vanmiddag weer terug en bij deze bedankt voor al jullie reacties. :)

@Astra-20,
Jij kent je klassiekers. :wink:
Dat andere bedrijf was Dutch Mooring Service in 2000-2001. Hun bootjes lagen inderdaad ineens op de bodem, maar ik heb gelezen dat dit te wijten was aan een extreem lage waterstand en verkeerd afmeren, met vollopen en zinken van de bootjes tot gevolg. Nu moet ik wel zeggen dat ik dat gelezen heb in het 115 jarig jubileum boek van de roeiers ... (ik probeer me altijd wat in te lezen voordat ik ergens naartoe ga om te fotograferen).

Astra-20

Bericht door Astra-20 » za okt 16 2010 11:49 am

weimaraner schreef:Dat andere bedrijf was Dutch Mooring Service in 2000-2001. Hun bootjes lagen inderdaad ineens op de bodem, maar ik heb gelezen dat dit te wijten was aan een extreem lage waterstand en verkeerd afmeren, met vollopen en zinken van de bootjes tot gevolg.
Klopt inderdaad weimaraner. De DMS was een onderdeel van ILS (international lashing service) en dit is de officiele lezing.
En toch zijn het wel ervaren mensen die weten hoe ze een bootje moeten afmeren. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”