Op mijn D300 gebruik ik een SB800. Wat mij opvalt is dat de foto's die ik achter elkaar maak enorm verschillen.
Gelijke situatie, gelijke camera instellingen en met voldoende tijd interval om de flitser op te laden geeft foto's die enorm verschillen. Van veel te donker tot goed belicht. Kortom, flitsen is een soort gokwerk geworden. Iemand een idee wat ik verkeerd zou kunnen doen of verkeerd heb ingesteld?
Groetjes
Albert
D300 en SB800
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: D300 en SB800
Doet sterk denken aan een bracketfunctie die per abuis is ingeschakeld.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Dat leek mij ook, maar is niet het geval. Bracketing staat uit (op 0)Jaap Driest schreef:Doet sterk denken aan een bracketfunctie die per abuis is ingeschakeld.
Albert
- Evert Zandbergen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Hoe is het gesteld met de kwaliteit van de batterijen in de flitser. Wat je kunt hebben is dat de SB800 niet snel genoeg oplaadt na het maken van de eerste afdruk. Je zou even de camera voor je kunnen houden nog een keer een paar foto's achter elkaar maken en controleren of daadwerkelijk ook de flitser afgaat.
Gr, Evert
Gr, Evert
[Nikon gear]
-- Nikon D300s, Nikon 50mm 1.4, Nikon 28-80, Sigma 70-200 2.8, Sigma 400 f5.6, SB-800 en nog wat batterijen meuk ---
-- Nikon D300s, Nikon 50mm 1.4, Nikon 28-80, Sigma 70-200 2.8, Sigma 400 f5.6, SB-800 en nog wat batterijen meuk ---
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dit probleem heb ik ook gehad, ondanks dat de flitser weer gereed was voor een flits werd de flitskracht bij het redelijk snel achter elkaar maken van foto's minder en dus steeds donkerdere foto's. Als ik dan maar wat langer wachten ging het weer wel goed. Ik werkte toen veel met topkraft oplaad batterijen van de Aldi. N.a.v. tips hier heb ik toen een paar setjes (overigens ook zeer betaalbare) eneloop oplaadbare batterijen en een goede lader gekocht en daarna nooit meer problemen gehad. Bijkomend voordeel is dat deze batterijen ook extreem lang "vol" blijven bij het niet gebruiken. (Je kunt ze rustig een paar maanden ongebruikt in je tas laten zitten zonder dat ze nauwelijks iets van hun kracht inleveren)
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
De standaard instelling van de D300 & SB800 combinatie is BALANCED fill flash. Dwz dat de camera de flitshoeveelheid aanpast aan de "Achtergrond" belichting.
Je hoeft de camera maar een KLEIN beetje te verdraaien om een ANDERE achtergrond belichting te krijgen en bijgevolg wordt de FLITS belichting OOK aangepast.
Kortom : test de camera op statief en kijk of het effect nog steeds plaats vindt.
Om de camera UIT de balanced fill flits (gebalanceerd invul flitsen) stand te krijgen: gebruik spot meting of zet via de "mode" toets op de flitser "BL" uit.
Je hoeft de camera maar een KLEIN beetje te verdraaien om een ANDERE achtergrond belichting te krijgen en bijgevolg wordt de FLITS belichting OOK aangepast.
Kortom : test de camera op statief en kijk of het effect nog steeds plaats vindt.
Om de camera UIT de balanced fill flits (gebalanceerd invul flitsen) stand te krijgen: gebruik spot meting of zet via de "mode" toets op de flitser "BL" uit.