Radio triggers voor Nikon

Discussies over flitsers
Plaats reactie
mmuetst

Radio triggers voor Nikon

Bericht door mmuetst » ma okt 18 2010 8:55 am

Omdat strobist techniek mij altijd bezig houd kijk ik of er nieuwe producten op de markt komen. Ik zie vaak vragen of triggers i-TTL ondersteunen. De Pocketwizard serie ondersteund helaas alleen Canon flitsers. Het eerste systeem wat i-TTL ondersteund zijn de triggers van radiopopper Helaas is dit een zeer kostbaar systeem $249.00 voor de reciever en $249.00 voor de transmitter (en je hebt beide nodig) ook heeft dit merk geen nederlandse importeur en verkopen alleen via hun website. Dan het merk Pixel. Zij maken radio triggers voor Nikon: TR-331 Nikon Flashgun I-TTL Trigger. Deze is gewoon in Nederland bij een aantal winkels te koop. Er is wel weinig over dit merk bekend en ik heb nog geen test gezien. Mochten mensen op dit forum in bezit zijn van deze trigger dan wil ik graag weten of dit goed functioneert. Als laatste komt Phottix aan het einde van dit jaar (Work on a Nikon compatible system is underway) met een trigger die i-TTL ondersteunt. Zie hier hun nieuwsflits Phottix is ook via verschillende webwinkels te bestellen in Nederland.
Natuurlijk is i-TTL niet noodzakelijk om goed strobist werk te kunnen leveren, het heeft wel wat voordelen ten opzichte van manual flitsen. Zo kun je High speed flitsen zonder zwarte bakjes in je foto. Natuurlijk heeft Nikon haar eigen IR systeem. Maar bij dit systeem moet het IR signaal wel altijd de flitser kunnen bereiken. Als je flitser achter een gobo staat lukt dit meestal niet meer.

Groeten Michael

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Radio triggers voor Nikon

Bericht door André » ma okt 18 2010 1:10 pm

Hoi,

Ik heb triggers van Pixel de TR-331 (Overigens is er nu ook voor canon een versie de TR-332).

Ik heb er nog niet zo veel mee gedaan, dus niet echt goed aan de tand gevoeld, maar de I-TTL lijkt prima te werken.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

mmuetst

Bericht door mmuetst » ma okt 18 2010 2:03 pm

Hoi Andre,

Als we dan zo toch binnenkort die shoot samen gaan doen kunnen we die trigger gelijk uitvoerig testen. Het IR systeem van Nikon werkte zondag prima.
Wat ik persoonlijk een nadeel vind van i-TTL, je moet er ook de dure flitsers bij kopen. Een SB-900 kost toch al snel €360,- dus daar koop je niet zo snel effen snel drie stuks van. Als je i-TTL en gewone manual flitsers gebruikt raakt je lichtmeting ik de knoei van het i-TTL systeem omdat deze geen lichtmeting krijgt van de extra flitsers. Je kunt natuurlijk wel 3e party flitsers kopen die i-TTL ondersteunen maar ik weet dan weer niet of die dan weer met die Pixel kunnen samenwerken.

Groeten Michael

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » ma okt 18 2010 2:11 pm

IK heb nu een SB-900 maar koop er denk ik 2 SB-600 flitsers bij. Die heb ik al gezien voor 179,-- da's nog steeds best wel veel geld, maar nog te overzien.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma okt 18 2010 3:18 pm

Die combinatie heb ik ook (1xSB900 en 2xSB600) en dat werkt goed. Al moet ik zeggen dat ik ook regelmatig de boel handmatig regel en Cactus triggers gebruik omdat ik dat nog niet eens zoveel omslachtiger vind - en dan kan ik mijn SB24 ook gebruiken.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”