kapotte D80
kapotte D80
Hoi,
ik heb de D80 nog geen 2 jaar oud. Nu is hij helaas kapot hij ligt nu bij de Nikon de reparatie kosten zijn 320,00 euro.
Is dat niet erg snel? Ik twijfel nu of ik hem zal laten maken of dat ik ga voor een nieuwe en dan waarschijnlijk de D7000.
Kan iemand mijn zeggen hoe het met de garantie zit volgens de aankoop nota heb ik 1 jaar garantie.
Groetjes Ingrid
ik heb de D80 nog geen 2 jaar oud. Nu is hij helaas kapot hij ligt nu bij de Nikon de reparatie kosten zijn 320,00 euro.
Is dat niet erg snel? Ik twijfel nu of ik hem zal laten maken of dat ik ga voor een nieuwe en dan waarschijnlijk de D7000.
Kan iemand mijn zeggen hoe het met de garantie zit volgens de aankoop nota heb ik 1 jaar garantie.
Groetjes Ingrid
Re: kapotte D80
Hoi,
dat is even balen zeg.
Helaas val je buiten je garantie. Daar kan je niks meer aan doen.
Qua reperatie kosten valt het mee. Daar koop je geen nieuwe camera voor.
Maar wel een 2ehandse D80.
De D7000 is een stuk duurder maar denk wel de moeite waard.
Succes
dat is even balen zeg.
Helaas val je buiten je garantie. Daar kan je niks meer aan doen.
Qua reperatie kosten valt het mee. Daar koop je geen nieuwe camera voor.
Maar wel een 2ehandse D80.
De D7000 is een stuk duurder maar denk wel de moeite waard.
Succes
Onjuiste informatie.Daniël schreef: Helaas val je buiten je garantie. Daar kan je niks meer aan doen.
Je zult wellicht een gedeelte van de kosten moeten betalen, maar de winkelier zal ook wat op zich moeten nemen, zie Europese richtlijnen. Hoeveel is lastig te zeggen, dat hangt af van het defect. Als het duidelijk jouw schuld is moet je misschien alles betalen.
Als je de reparatie rechtstreeks (zelf) via Nikon geregeld hebt heb je pech.
Ik heb 455 euro betaald (nieuw)voor de D80 dus vind ik de reparatiekosten best veel.
Hij is wel erg snel kapot is mijn mening ik ben er altijd zuinig op. Ik ben bang als ik de camera laat maken dat ik blijf
klooien met dat ding. Als ik hem uit zette bleef ie nog even aan en de kaartlezer deed het niet meer.
Ik heb het zelf rechtstreeks met nikon geregeld.
Groetjes Ingrid
Hij is wel erg snel kapot is mijn mening ik ben er altijd zuinig op. Ik ben bang als ik de camera laat maken dat ik blijf
klooien met dat ding. Als ik hem uit zette bleef ie nog even aan en de kaartlezer deed het niet meer.
Groetjes Ingrid
Dan mogen ze die kosten gewoon rekenen. Je kunt proberen om er wat aan te doen (niet verwacht van een merk als Nikon, wil nieuwe camera aanschaffen maar begin toch te twijfelen, blabla), veel meer kun je niet doen waarschijnlijk.jelulu schreef:
buiten de garantie? elke camera heeft minimaal 2 jaar garantie ongeacht het garantiebewijsjelulu schreef:Hoi,
Groetjes Ingrid
Als je naar Nikon gaat ga je buiten die eventuele garantie om. Je hebt niks met Nikon te maken, behalve als je je camera daar gekocht hebt.Gideon schreef: buiten de garantie? elke camera heeft minimaal 2 jaar garantie ongeacht het garantiebewijs
Da's raar ik koop 10 oktober 2008 een D80, 4 sept 2010 gaat ie kapot. Ik bel met de winkel waar ik hem gekocht heb zij zeggen dat ze niks kunnen doen behalve opsturen naar de Nikon. Er wordt me gezegd dat ik dat ook zelf kan doen vandaar dat ik 'm zelf opgestuurd heb.Tom schreef:Als je naar Nikon gaat ga je buiten die eventuele garantie om. Je hebt niks met Nikon te maken, behalve als je je camera daar gekocht hebt.Gideon schreef: buiten de garantie? elke camera heeft minimaal 2 jaar garantie ongeacht het garantiebewijs
Je zegt ik heb niks met Nikon te maken tenzij ik 'm daar gekocht heb

Of geeft de winkel een jaar langer garantie dan Nikon zelf?
Groet Ingrid
Je hebt een koopovereenkomst met de winkelier, niet met Nikon.
Als de winkelier zegt dat je het zelf bij Nikon mag regelen verandert dat de zaak mogelijk. Hoe precies, dat weet ik niet. Ik raad je een belletje met je rechtsbijstand aan. Je kunt ook vriendelijk wat proberen te regelen met de winkelier, maar als je daar dingen zegt die je beter niet had kunnen zeggen omdat ze niet in jouw voordeel werken verpest je het voor jezelf. Rechtsbijstand bellen dus.
Als de winkelier zegt dat je het zelf bij Nikon mag regelen verandert dat de zaak mogelijk. Hoe precies, dat weet ik niet. Ik raad je een belletje met je rechtsbijstand aan. Je kunt ook vriendelijk wat proberen te regelen met de winkelier, maar als je daar dingen zegt die je beter niet had kunnen zeggen omdat ze niet in jouw voordeel werken verpest je het voor jezelf. Rechtsbijstand bellen dus.
Je hebt als consument een een minimale wettelijke garantietermijn van zes maanden op producten waarbij de leverancier/fabrikant de bewijslast draagt. De leverancier of de fabrikant mag natuurlijk de garantie uitbreiden of verlengen (tot bijv. standaard 1 jaar, al dan niet tegen betaling).
Na de garantieperiode van de leverancier of fabrikant moet het geleverde nog steeds voldoen aan de eigenschappen die je van het product mag verwachten. Juristen noemen dit het conformiteitsbeginsel en het staat in art. 7:17 BW. Hierin staat het volgende:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Bij normaal gebruik heeft bijvoorbeeld een mobiele telefoon een gebruiksduur van enkele jaren. Als de binnen de gebruiksduur je telefoon kapot gaat bij normaal gebruik (!!) dan moet de leverancier je telefoon repareren of vervangen. Als het apparaat vrij oud is, is het redelijk dat de eigenaar een deel van de reparatiekosten betaalt.
Mijn ervaring is dat verkopers mensen vaak afschepen. Het helpt dan om zijn/haar naam te vragen en eventueel te vragen naar de (filiaal)manager. Als dat niet helpt schrijf dan een brief naar het hoofdkantoor (van de verkopende partij). Vaak is men op het hoofdkantoor beter op de hoogte en dus ook meer gevoelig voor verwijzingen naar wetsartikelen.
In een Europese richtlijn staat dat deelnemende landen de garantietermijn kunnen vaststellen op minimaal twee jaar. Nederland heeft dat niet gedaan. In praktijk betekent dit dat je in de meeste gevallen meer dan twee jaar garantie hebt. Je moet dan alleen na de wettelijke zes maanden wel bewijzen dat je het apparaat ‘normaal’ hebt gebruikt, en dat is iets wat soms wel lastig kan zijn.
Dus misschien is de tip van Tom nog niet zo gek!
Na de garantieperiode van de leverancier of fabrikant moet het geleverde nog steeds voldoen aan de eigenschappen die je van het product mag verwachten. Juristen noemen dit het conformiteitsbeginsel en het staat in art. 7:17 BW. Hierin staat het volgende:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Bij normaal gebruik heeft bijvoorbeeld een mobiele telefoon een gebruiksduur van enkele jaren. Als de binnen de gebruiksduur je telefoon kapot gaat bij normaal gebruik (!!) dan moet de leverancier je telefoon repareren of vervangen. Als het apparaat vrij oud is, is het redelijk dat de eigenaar een deel van de reparatiekosten betaalt.
Mijn ervaring is dat verkopers mensen vaak afschepen. Het helpt dan om zijn/haar naam te vragen en eventueel te vragen naar de (filiaal)manager. Als dat niet helpt schrijf dan een brief naar het hoofdkantoor (van de verkopende partij). Vaak is men op het hoofdkantoor beter op de hoogte en dus ook meer gevoelig voor verwijzingen naar wetsartikelen.
In een Europese richtlijn staat dat deelnemende landen de garantietermijn kunnen vaststellen op minimaal twee jaar. Nederland heeft dat niet gedaan. In praktijk betekent dit dat je in de meeste gevallen meer dan twee jaar garantie hebt. Je moet dan alleen na de wettelijke zes maanden wel bewijzen dat je het apparaat ‘normaal’ hebt gebruikt, en dat is iets wat soms wel lastig kan zijn.
Dus misschien is de tip van Tom nog niet zo gek!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Je moet inderdaad terug naar de winkel gaan, daar heb je de koopovereenkomst mee.
De winkelier is het niet toegestaan om zich achter de importeur of fabrikant te verschuilen.
Verder is over dit soort zaken redelijk wat jurisprudentie te vinden. En bij normaal gebruik gaat de winkelier dat echt verliezen, en dat weet hij ook.
Dus teruggaan en een wat meer assertieve houding aannemen. Dreig ze ook maar aan te klagen voor het emotionele verlies, je kunt immers je hobby niet meer uitoefenen.
Klinkt vergezocht maar bij een onbetrouwbare winkelier mag en moet je soms even emotioneel door het lint gaan.
En dan is het juiste moment een volle winkel.
Succes
Ook de winkelier kent namelijk de wet in deze.
En nikon staat in haar recht die hebben direct met jou niets te maken. Dat het zeer onprofessioneel en uiterst klantonvriendelijk is van Nikon dat staat als een paal boven water. Uiteindelijk zorg jij voor de boterham en de winst van Nikon al is je bijdrage nog zo klein.
En ook Nikon heeft in deze een verantwoordelijkheid, zij kiezen ervoor om deze winkelier Nikon te laten verkopen. Heel simpel dan ben je in mijn ogen mede verantwoordelijk.
Ehh Nikon, als jullie hier toevallig ook lezen. Dan zouden jullie dit serieus moeten nemen. Betere reclame kun je niet krijgen.
Als het goed gaat vertellen wij het wel door. Als het slecht gaat helaas ook. :mrgreen:
Wat een verhaal zeg en dat op dinsdag ochtend de week is nog niet eens goed begonnen.
De winkelier is het niet toegestaan om zich achter de importeur of fabrikant te verschuilen.
Verder is over dit soort zaken redelijk wat jurisprudentie te vinden. En bij normaal gebruik gaat de winkelier dat echt verliezen, en dat weet hij ook.
Dus teruggaan en een wat meer assertieve houding aannemen. Dreig ze ook maar aan te klagen voor het emotionele verlies, je kunt immers je hobby niet meer uitoefenen.

En dan is het juiste moment een volle winkel.
Succes
Ook de winkelier kent namelijk de wet in deze.
En nikon staat in haar recht die hebben direct met jou niets te maken. Dat het zeer onprofessioneel en uiterst klantonvriendelijk is van Nikon dat staat als een paal boven water. Uiteindelijk zorg jij voor de boterham en de winst van Nikon al is je bijdrage nog zo klein.
En ook Nikon heeft in deze een verantwoordelijkheid, zij kiezen ervoor om deze winkelier Nikon te laten verkopen. Heel simpel dan ben je in mijn ogen mede verantwoordelijk.
Ehh Nikon, als jullie hier toevallig ook lezen. Dan zouden jullie dit serieus moeten nemen. Betere reclame kun je niet krijgen.
Als het goed gaat vertellen wij het wel door. Als het slecht gaat helaas ook. :mrgreen:
Wat een verhaal zeg en dat op dinsdag ochtend de week is nog niet eens goed begonnen.

Wat er in jouw ogen gebeurt heeft niet veel te maken met de wet.JanR schreef: En ook Nikon heeft in deze een verantwoordelijkheid, zij kiezen ervoor om deze winkelier Nikon te laten verkopen. Heel simpel dan ben je in mijn ogen mede verantwoordelijk.

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Gelukkig is het niet altijd de wet die alles bepaalt.
Maatschappelijke verantwoording heeft niet zo gek veel met de wet te maken.
Maatschappelijke verantwoording heeft niet zo gek veel met de wet te maken.
Ja, maar jouw ogen toch ook niet...JanR schreef:Gelukkig is het niet altijd de wet die alles bepaalt.