Vraagje: 180graden foto zonder fisheye effect!

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
D3100

Vraagje: 180graden foto zonder fisheye effect!

Bericht door D3100 » di okt 19 2010 7:17 pm

Ik zit met een keuzevraag

Voor een kennis maak ik foto's van mensen in donkere ruimtes. Als ik fotografeer wil ik niet met een flitser aan de gang, dus heb ik een primelens 50 f1.4 gekocht, Geweldige lens.
Je fotografeert wat, maar je wilt wat meer:) ik wil een '180 graden' foto maken! Het liefst met een lichtsterke lens! Ik heb al wat rondgekeken op het web, maar ik kom er nog niet achter, want ik wil geen Fisheye effect,

Wat voor keuze qua lens zou ik moeten maken!?

Alvast bedankt!

Op dit moment schiet ik met nieuwe D3100!!

Myriad

Re: Vraagje: 180graden foto zonder fisheye effect!

Bericht door Myriad » di okt 19 2010 9:15 pm

Die zijn er volgens mij niet. Op een DX-camera als de D3100 kun je denken aan een 10mm (in een groothoek zoom objectief), maar voor 180 graden zul je daarvoor nog minstens 2 foto's moeten maken (met overlap) om die vervolgens aan elkaar te stitchen. En de beste groothoek zooms zijn 2 stops minder lichtsterk (f/2.8 ) dan de 50mm f/1.4.
De mensen zullen in het donker stil moeten blijven staan, dan kun je met een groothoekzoom met een speciale panoramakop op statief de foto's maken.
Als er geen licht is, kun je geen foto's maken met iets anders dan donkerte (en ruis) erop.
Bij weinig licht moet de ISO flink omhoog (ruis); 3200 en hoger voor acceptabele sluiterijden vanuit de hand (als een statief en lang stil blijven staan geen opties zijn).

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » di okt 19 2010 9:30 pm

Is dit wat: http://www.sigmabenelux.com/objectieven ... -56-dc-hsm" onclick="window.open(this.href);return false;

Echt 180 zonder fisheye zal niet lukken. Deze is namelijk al 8mm breed.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

EricP

Bericht door EricP » wo okt 20 2010 8:31 pm

Volgens mij moet je een panoramacamera hiervoor kopen, b.v. Horizont.
Kijk hier maar eens naar deze voorbeelden van opname's http://cameraobscura.busdraghi.net/2010 ... -lasthein/" onclick="window.open(this.href);return false;

iBub

Bericht door iBub » wo okt 20 2010 8:59 pm

Ik heb een 16 mm fisheye en de foto's kan ik in NX2 perfect recht trekken:

Afbeelding

Gerard

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do okt 21 2010 7:05 am

Hier een lijstje van Nikkor objectieven:

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

In de derde kolom staat hoe groot je beeldhoek is.

Bij dit objectief:

Afbeelding

staat niet weergegeven hoeveel graden je hebt, maar dat is volgens mij hetzelfde als bij de 16mm. Een 16mm werkt op een DX camera als een 24mm.

Neem aan dat je een D3100 hebt, let op: alleen met AF-S objectieven heb je autofocus.

psilin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door psilin » do okt 21 2010 7:30 am

Mwa, fisheye zonder autofocus is echt geen ramp gezien scherpte/diepteveld.
Wil TS nu echt 180 graden, of gewoon een enorme beeldhoek waarbij bv 170 graden ook voldoende is?

Daarnaast hoe wordt de beeldhoek bedoeld? Kan immers in de breedte, hoogte of diagonaal worden berekend. Fabrikanten geven meestal enkel de diagonaal op.

Myriad

Bericht door Myriad » za okt 23 2010 7:56 am

iBub schreef:Ik heb een 16 mm fisheye en de foto's kan ik in NX2 perfect recht trekken:
Gerard
Maar je horizon staat niet perfect recht! Het is minder dan een halve graad, maar ik zie dat meteen.
Je kunt het controleren door de foto tegen de balk aan de onderkant van je browser te scrollen.

iBub

Bericht door iBub » za okt 23 2010 10:10 am

Myriad schreef:
iBub schreef:Ik heb een 16 mm fisheye en de foto's kan ik in NX2 perfect recht trekken:
Gerard
Maar je horizon staat niet perfect recht! Het is minder dan een halve graad, maar ik zie dat meteen.
Je kunt het controleren door de foto tegen de balk aan de onderkant van je browser te scrollen.
Ik zie het ook zonder scrollen. Maar schrijf dan wel op wat je ziet. De horizon is recht alleen zit er een lichte bolling in. Één van de eigenschappen van een fisheye is dat hij in het midden (als ik het goed heb) helemaal recht is. Waarom die bolling erin zit kan ik niet verklaren. Misschien dat Erastothenes er antwoord op heeft. Hoewel ik altijd gedacht heb dat je vanaf zeeniveau de bolling niet kon zien. With Nikon you can!

Edit: Ik heb hem nog even goed bekeken en qua rechtheid kon er nog 0,1 graad verbeterd worden. :shock:

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » za okt 23 2010 11:00 am

Waar je op moet letten bij een fisheye is dat je de horizon precies in het midden hou en de camera 100% recht houd, dus niet wat naar voren en achteren kantelen. dan is je horizon helemaal recht. Als je ook wat grote objecten links en rechts vermijd(anders worden die krom getrokken). dan is het nog moeilijk te zien dat het met een fisheye is gemaakt.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

Myriad

Bericht door Myriad » za okt 23 2010 4:02 pm

iBub schreef:Ik zie het ook zonder scrollen. Maar schrijf dan wel op wat je ziet. De horizon is recht alleen zit er een lichte bolling in.
Edit: Ik heb hem nog even goed bekeken en qua rechtheid kon er nog 0,1 graad verbeterd worden. :shock:
Ik zie die bolling niet, maar ik zie een een horizon die (heel iets) scheef naar links staat en niet gebold; scroll maar eens, laat de horizon links samenvallen met onderkant en kijk goed langs de onderkant. Het verloop is behoorlijk constant. Sorry, maar ik zie het niet anders.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo okt 24 2010 7:47 am

De TS vraag is wat anders dan het bespreken van een foto.

charles

Bericht door charles » zo okt 24 2010 1:08 pm

Ik vind de opmerking van Hans op zich terecht. Maar aan de andere kant is de discussie over het gebruiken van een fisheye die je weer corrigeert op je computer wel erg interessant.
Dus als dat kan gebeuren zonder kommaneuken, graag!
(Want ik ben wel geinteresseerd (en hopelijk de TS ook ;-))

Met vriendelijke groet,

Charles Vos

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » zo okt 24 2010 10:59 pm

Heb je er al eens over nagedacht/geprobeerd een aantal foto's aan elkaar te stitchen? Ik doe dat regelmatig met tot bijv. 5 foto's met een 50 mm (op FX).
Ik weet niet precies welke beeldhoek ik dan krijg (hangt ook van de overlap van de foto's af) maar het resultaat vind ik heel prima. Je krijgt bijv. een foto van zeg 20.000x2.500 pixels. Voor goede resultaten moet je de opnames identiek belichten dus op M, ISO-auto en autofocus afzetten en zelf ook niet teveel verplaatsen (camera moet liefst om één as draaien) en de camera goed horizontaal houden.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

D3100

Bericht door D3100 » ma okt 25 2010 7:13 pm

Sorry voor de late reactie.

Stitchen gaat niet, vanwege het feit dat ik personen op de foto zet, en in zo'n zaal zit zo'n 300 man en ik wil vanuit het oogpunt van de spreker een foto maken. het maakt niet uit ,, ik wil gewoon een lichtsterke mega groothoek die op de d3100 past! dus welke moet het worden!!:)

Optie D700:) zit helaas nog niet in mn budget

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”