D 700 , Raw en HDMI

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
oscarnikonpeterson
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

D 700 , Raw en HDMI

Bericht door oscarnikonpeterson » do okt 21 2010 5:34 pm

Ik werk tegenwoordig uitsluitend met opnames in raw-formaat. Kan iemand mij zeggen of opnames in dat formaat ook via HDMI op een HD-tv afspeelbaar zijn? Mijn gevoel zegt me dat de foto's in JPEG moeten zijn gemaakt, maar misschien heb ik het helemaal fout. Wie heeft voor mij het antwoord?

ONP
D700 met daarbij passend glaswerk en acessoires.
Nikon V1 met 10-30 en 30-110, alsmede FT-1-adapter

Ruud46
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D 700 , Raw en HDMI

Bericht door Ruud46 » do okt 21 2010 6:06 pm

Als je een laptop met viewnx via hdmi aan de tv koppelt gaat dat prima.

oscarnikonpeterson
Forumlid
Forumlid

Bericht door oscarnikonpeterson » do okt 21 2010 6:48 pm

Ruud,

als dat zo is, dan lijkt het mij ook mogelijk dit direct vanuit de camera naar een HD-tv te doen via HDMI. Of zie ik het verkeerd?

ONP

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rjmulder » do okt 21 2010 6:53 pm

Een laptop erbij tussen wordt het alleen maar weer lastig van.
En volgens mij heb ik ook al een keer gezien tijdens een foto evenement dat er een TV stond verbonden via een HDMI kabel met een D3x of s.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro

André
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » do okt 21 2010 8:32 pm

oscarnikonpeterson schreef:Ruud,

als dat zo is, dan lijkt het mij ook mogelijk dit direct vanuit de camera naar een HD-tv te doen via HDMI. Of zie ik het verkeerd?

ONP
Dat zie je niet verkeerd, althans ik heb van het voorjaar een workshop gedaan bij een fotograaf die zijn D3 via HDMI op een samsung TV aangeloten had en alles wat op zijn display verscheen, verscheen ook op zijn TV. Werkt in een studio erg prettig vooral tijdens een workshop op een 132cm scherm. Als het met een D3 kan, moet het volgens mij ook met een D700 werken. Ik ga het vanavond eens uitproberen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Ruud46
Clublid
Clublid

Bericht door Ruud46 » vr okt 22 2010 8:13 am

Zou best kunnen zonder laptop ertussen. Moet het eens uitproberen.

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Frank B » vr okt 22 2010 9:33 am

Toch wel weer een 'open deur' vraag hoor. Dit staat toch gewoon in je bedieningshandleiding? Sorry dat ik misschien een beetje 'pissig' reageer, maar dit soort vragen vind ik hier gewoon niet thuis horen.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr okt 22 2010 10:25 am

oscarnikonpeterson schreef:Ik werk tegenwoordig uitsluitend met opnames in raw-formaat. Kan iemand mij zeggen of opnames in dat formaat ook via HDMI op een HD-tv afspeelbaar zijn? Mijn gevoel zegt me dat de foto's in JPEG moeten zijn gemaakt, maar misschien heb ik het helemaal fout. Wie heeft voor mij het antwoord?
Het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat voor het vertonen van RAW-beelden op TV gebruik wordt gemaakt van de in een NEF "ingebouwde JPEG", dat ook wordt gebruikt voor het plaatje op de monitor van de camera.
Jur

oscarnikonpeterson
Forumlid
Forumlid

Bericht door oscarnikonpeterson » vr okt 22 2010 10:52 am

Beste Frank B,

de vraag is door mij gesteld omdat het antwoord niet in handleiding te vinden is. Er wordt n.l. geen onderscheid gemaakt tussen jpeg en raw.
Daarom is het antwoord van Jur voor mij waardevol. Uiteindelijk was de reden van mijn vraag of de aanschaf van een HDMI-kabel zinvol was bij gebruik van raw-beelden. Het kabeltje kost ca 90 euro, en dat is net iets te veel om het aan te schaffen als er geen gebruik van wordt gemaakt.
Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden.

ONP

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Frank B » vr okt 22 2010 11:32 am

hdmi kabel van 90 euro? Of moet je 100 meter overbruggen tussen tv - camera :shock: Koop gewoon een 2 mtr hdmi kabeltje ad 5 euro bij de lidl of een andere winkel en probeer uit.

Misschien staat 'raw 'niet helemaal expliciet genoemd bij HDMI in je handleiding, maar voordat je iets aanschaft orienteer je toch eerst in de winkel of internet wat een body zoal kan?

Ik kan er gewoon niet bij dat iemand een body van ca 1800 euro aanschaft zonder zich over dit soort zaken te informeren, that's all.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr okt 22 2010 12:02 pm

oscarnikonpeterson schreef: de vraag is door mij gesteld omdat het antwoord niet in handleiding te vinden is. Er wordt n.l. geen onderscheid gemaakt tussen jpeg en raw.
Dan maakt het kennelijk ook niet uit, anders stond het er wel bijgeschreven.
Als je de handleiding goed had doorgenomen had je een plaatje gevonden wat je ziet op een TV-scherm. Dat is het complete camera-menu wat je normaal achterop de LCD-monitor ziet. Bij aansluiten via HDMI wordt de camera-display uitgeschakeld en fungeert je TV als display (handleiding).
Normaal kun je achterop de camera-display je RAW-opnamen bekijken. Dat signaal loopt nu naar een TV, dus ook van RAW opnamen.

"Alles wat je altijd al wilde weten over HDMI Kabels - In begrijpbaar Nederlands" - hier: http://www.hdmi-kabel.be" onclick="window.open(this.href);return false;
En de kabeltjes die je kunt kopen voor een grijpstuiver in vergelijk met de prijs van een Nikon kabeltje: http://www.elektronica-online.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Isflicka

Bericht door Isflicka » vr okt 22 2010 2:39 pm

Ik wil wel even aanvullen dat de camera-display en dus ook via de HDMI aansluiting alleen jpg weergeeft. In de camera wordt RAW altijd geconverteerd naar een soort jpg (dus ook als je alleen RAW foto's maakt) voordat het wordt weergegeven. Overigens heb ik nog nooit een TV of computerscherm gezien waar zonder tussenkomst van hard- of software rechtstreeks RAW op kan worden weergegeven.
Laatst gewijzigd door Isflicka op vr okt 22 2010 4:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr okt 22 2010 3:50 pm

Isflicka schreef:Ik wil wel even aanvullen dat de camera-display en dus ook via de HDMI aansluiting alleen jpg weergeeft. In de camera wordt RAW altijd geconverteerd naar een soort jpg (dus ook als je alleen RAW foto's maakt) voordat het wordt weergegeven.
Dat gaf Arthur hierboven al eerder aan.
Je hebt dus gewoon beeld op je TV, dat is waar het om ging.
Overigens als je reacties geeft, en een quote is helemaal niet belangrijk (je laat het hele bericht er onder staan), laat het dan helemaal weg.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JerryBig
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door JerryBig » vr okt 22 2010 4:10 pm

Frank B schreef: Ik kan er gewoon niet bij dat iemand een body van ca 1800 euro aanschaft zonder zich over dit soort zaken te informeren, that's all.
En Frank, wat nu als je een camera koopt en een jaar later schaf je een nieuwe TV aan, waarbij je ineens een extra optie ontdek die je graag zou willen onderzoeken? Volgens mij koop je camera niet primair om op je TV plaatjes te kijken. Voor mij zou het van generlei waarde zijn en ik zou daar dus nooit naar informeren. Wat ik niet nodig heb, boeit me niet.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je je op je pik getrapt voelt door de reacties op jouw botte, horkige reactie, met als gevolg dat je weer zo'n onbenullige kreet meent te moeten slaken.

Het zou van respect getuigen als je zo'n vraag met een oprechte wedervraag zou beantwoorden, zonder direct een oordeel te vellen. Wat voor jou een open deur is, is voor anderen, zo blijkt uit de discussie, helemaal niet zo vanzelfsprekend.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » za okt 23 2010 8:59 pm

Voor een D700 heb je een mini-HDMI naar HDMI-kabel nodig. Een gewone DHMI-kabel past niet in de D700. Let daarop bij bestellen, zeker via internet.

Wat ik nog niet getest heb is of de kwaliteit rechtstreeks vanaf de camera met een HDMI-kabel anders is dan vanaf de computer met een DVI-verbinding (beide naar een 1920X1080 beeldscherm). De d700 komt tot 1080 interlaced, whatever it may be.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”