STUDIO LICHT

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Mardy

STUDIO LICHT

Bericht door Mardy » do okt 14 2010 10:00 pm

Beste iedereen,

Ik heb even vraag. Ik heb laatst een studio shoot gedaan en ik was vergeten mijn iso waarde van 200 naar 100 te zetten en ik heb dus alles met 200 ISO geschoten. Dus heb je ook automatisch een hogere diafragma. Diafragma 20 in dit geval ipv 11/13. Ik vraag mij nu af of er uberhaupt verschil is in beeld (qua licht/schaduwwerk) of puur wat korreliger dan bij ISO 100. Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven.

Bedankt.

gr, Marco

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: STUDIO LICHT

Bericht door Léon Obers » do okt 14 2010 10:24 pm

Qua licht/schaduwwerk is er geen verschil. Korrel (ruis) kun je bij die waarden ook wel vergeten als zijnde dat je daar verschil in ziet.

Alleen een diafragma van 20 is een zodanig kleine diafragma-opening dat door diffractie de scherpte er beslist wat onder te lijden zal hebben. F 11 (13) is eigenlijk het maximum wat je zou moeten gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Mardy

Bericht door Mardy » do okt 14 2010 10:57 pm

Super bedankt Leon! Daar heb ik wel wat aan en ik snap wat je bedoeld. De beelden zijn best scherp maar alles kan beter en zeker als het gaat om de juiste diafragma. Nogmaals bedankt.

gr, Marco

jeroen.k

Bericht door jeroen.k » vr okt 22 2010 11:46 am

Hoe heb je in de studio gewerkt dan?

Normaliter heb je je studioflitser op een bepaalde sterkte staan, meet je dit met een lichtmeter...waarbij je ISO snelheid en sluitertijd (meestal 1/125) instelt op de lichtmeter. Meest (veilig) gebruikte f-waarde is dan f8, en je stelt je licht dan af tot de lichtmeter f8 aangeeft.

Je camera zet je dan manueel op 1/125 en f8 bij de juiste ISO waarde. Als je "per ongeluk" je ISO dan nog op 200 hebt staan zul je overbelichte foto's krijgen en gaat het opvallen dat er iets niet goed staat (het is mij ook eens overkomen :oops: ).

Als jij per ongeluk je ISO te hoog had staan, waardoor je camera het diafragma heeft dichtgeknepen had je hem dus in een automatisch programma staan (?).

Daarom benieuwd naar je "set up"...lijkt me niet de juiste voor studiofotografie namelijk.

Concreet antwoord op je vraag...indien juist belicht zou je in korrel geen verschil mogen zien tussen ISO 100 en ISO 200.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr okt 22 2010 3:04 pm

jeroen.k schreef: Als je "per ongeluk" je ISO dan nog op 200 hebt staan zul je overbelichte foto's krijgen en gaat het opvallen dat er iets niet goed staat.
Vandaar dat de TS het diafragma een stop kleiner moest dichtknijpen om juist belichte foto's te krijgen dan het bij ISO 100 nodig was geweest.
Precies in de lijn van verwachting.
jeroen.k schreef: Als jij per ongeluk je ISO te hoog had staan, waardoor je camera het diafragma heeft dichtgeknepen had je hem dus in een automatisch programma staan (?).
Daarom benieuwd naar je "set up"...lijkt me niet de juiste voor studiofotografie namelijk.
Een camera werkt niet in een automatische belichtingsmodes bij gebruik van studio flitslampen.
Zou de TS een automatische mode ingesteld hebben, wordt hooguit het aanwezige licht gemeten wat in dat geval een erg lange sluitertijd zou opleveren (bij een instelling bij een vast diafragma) en/of juist een erg grote diafragma-opening bij een van de andere automatische standen.
Uit de info die de TS geeft maak ik juist op dat de TS geen probleem heeft het juiste diafragma te kiezen voor studio flitsfotografie.
Niet moeilijker maken dan het is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”