vergroting afdrukken

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
vhooijmeijer

vergroting afdrukken

Bericht door vhooijmeijer » vr okt 15 2010 12:58 pm

Hallo,
Ik heb een RAW-foto met CS5 bewerkt, en vervolgens als JPEG-max-kopie opgeslagen. Als ik deze vervolgens wil afdrukken op 40x60 geeft de simpele Hema-software aan dat ik dat beter niet kan doen omdat de resolutie van de foto ontoereikend is. Zowel de RAW als JPEG zijn 4288x2848.

Hoe komt het dat dit niet werkt? Ligt dit simpelweg aan de ontoereikende resolutie van de RAW-foto, of doe ik iets verkeerd in de conversie? En in het eerste geval, hoe maak ik dan foto's waarbij een dergelijke uitvergroting wél mogelijk is? En in het tweede geval: hoe doe ik het beter?

Victor
(Nikon D90)

Guy

Re: vergroting afdrukken

Bericht door Guy » vr okt 15 2010 1:33 pm

Heej,

Ik heb bij een gewone foto printshop dus niet de hema ofzo een foto laten printen van 60x90cm met dezelfde resolutie die jij hebt dus het moet niet een probleem zijn lijkt me.

greetzz
Guy

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr okt 15 2010 1:35 pm

Zie vergelijkbaar draadje: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 71&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

En de oplossing om het beter te doen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 87#p383287" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » za okt 16 2010 8:18 pm

vhooijmeijer schreef:Hallo,
Ik heb een RAW-foto met CS5 bewerkt, en vervolgens als JPEG-max-kopie opgeslagen. Als ik deze vervolgens wil afdrukken op 40x60 geeft de simpele Hema-software aan dat ik dat beter niet kan doen omdat de resolutie van de foto ontoereikend is. Zowel de RAW als JPEG zijn 4288x2848.

Hoe komt het dat dit niet werkt? Ligt dit simpelweg aan de ontoereikende resolutie van de RAW-foto, of doe ik iets verkeerd in de conversie? En in het eerste geval, hoe maak ik dan foto's waarbij een dergelijke uitvergroting wél mogelijk is? En in het tweede geval: hoe doe ik het beter?

Victor
(Nikon D90)
Heb het zelfde met Hema software voor fotobehang.
Ook precies deze melding :frown: Hema reageert ook niet als je deze vraag aan hen stelt.
Ben uit geweken naar een ander bedrijf :wink: Ook naar ander software :wink:

Groet Kroontje

george013

Bericht door george013 » za okt 16 2010 9:35 pm

Je wilt een foto van 40x60cm is 15.7x23.6inch.
Je foto meet 2848x4288pixels.
Je afdrukresolutie moet zijn 2848/15.7=181DPI. Verhoudingen zijn hetzelfde.
Hema, en andere centrales, hanteren een hogere afdrukresolutie als acceptabel vanwege het overwegend kleinere formaat dat besteld wordt.
Bij groter afdrukken neem je ook meer afstand tot je foto en is de lagere afdrukresolutie niet belangrijk. Gewoon doen.
George

vhooijmeijer

Bericht door vhooijmeijer » wo okt 20 2010 10:20 am

Hoi, dank voor alle reacties. Ben blij dat ik niet de enige ben die een probleem heeft met de hema-software... Het laatste advies heb ik alvast opgevolgd, ik heb de gok van 7 euro maar gewaagd... Ben benieuwd naar het resultaat, ik laat het nog weten.
Dat photozoom-programma is super, het genereert wel fotobestanden van 60mb of meer, maar dat lijkt me een kwestie van spelen met de instellingen.
George, je rekenvoorbeeld is illustratief; ik blijf wel een beetje met de vraag zitten welke resolutie nu 'acceptabel' is. Dat is blijkbaar erg subjectief (hema is blijkbaar pas tevreden bij 240dpi of wellicht hoger) en afhankelijk van het gebruiksdoel, maar er moet toch een soort van algemene regel zijn? Inderdaad, hoe groter de foto, hoe groter de veronderstelde afstand mag zijn, en hoe lager daarmee de resolutie, maar ook daarin zit een soort van ondergrens lijkt me. En hoe kleiner de foto, hoe hoger de resolutie, maar hoe hoog dan, en wanneer kan het (amateuristische cq semi-professioneel) oog nog onderscheid maken? Kortom, is er een algemene richtlijn te geven voor de benodigde dpi bij de verschillende foto-afmetingen?
Groet,
Victor

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 20 2010 3:04 pm

Vroeger werden afdrukken bij de Hema tot 30x45cm op 300dpi uitgedraaid, daarboven met 200 dpi.
Ik kan er nu geen info over vinden, maar houd dat maar als leidraad aan. Veel afwijkend daarvan zal het niet zijn.
Herschaal je bestanden naar het foto-formaat in cm wat je wilt hebben met die 200 of 300 dpi, en je zit goed.

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank B » wo okt 20 2010 7:16 pm

Ik gebruik in photoshop een plugin van Oneone... Genuine Fractals 6. Heel eenvoudig te gebruiken. zie link

http://www.ononesoftware.com/detail.php?prodLine_id=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 20 2010 8:41 pm

Vroeger gebruikte ik ook wel Genuine Fractals. Maar de opbouw van de vergrotingen hebben een soort van "kristal"-effect structuur (Fractals). PhotoZoom Pro (van BenVista) gaat uit van een ander principe wat ik beter vind. Zelfs zodanig goed dat ik nog geen algoritme ben tegengekomen wat het beter doet.

george013

Bericht door george013 » wo okt 20 2010 8:45 pm

Laat weten of je er blij mee bent.
Heb jaren gelden bij een kennis,reclamefotograaf, een afdruk laten maken van een kleinbeeldafdruk, weet niet meer of het een foto was of een boekomslag. Deze is gescand en op een A0 wasprinter afgedrukt. Het is heel iets anders wat je ziet als je naar een vakantiefoto kijkt van x maal y.
George

vhooijmeijer

Bericht door vhooijmeijer » vr okt 22 2010 3:21 pm

Zojuist de vergroting opgehaald. Het lijkt haarscherp. De volgende vergroting is inmiddels besteld, nu met 240dpi. Zal eens kijken of dat verschil zichtbaar is, ook al wordt die vergelijking niet eerlijk aangezien het een andere foto is. Hoe dan ook, met photozoom is het een fluitje van een cent om je foto te vergroten met behoud van kwaliteit, dus ik hou daarbij voorgenoemde richtlijn maar zo'n beetje aan. De hema-software is er ieder geval blij mee (geen waarschuwingen meer over te lage resoluties), for what it's worth :wink2: . Dank voor het meedenken!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”