Ik was van plan een back up te maken van mijn bewerkte foto's in picture project (ja ik weet het niet het beste bewerkingsprogramma, maar wel het snelst voorhanden na mijn vakantie in Cambodja. Aangezien ik in de 3 weken voor Cambodja heb getracht mijn nieuwe D80 machtig te worden. Van analoog naar digitaal is dat best een klus). Nu zie ik dat picture project na het 'overspelen' (rare term trouwens) de foto's in een map zet genummerd met 1, 2, 3 enz. Dat is eenvoudig te backuppen. Echter toen ik een backup van mijn bewerkte foto's wilde maken, kwam ik erachter dat ik dat dus feitelijk al had gedaan. Maar waar zijn nu de originele foto's gebleven? Terug naar picture project: daar staan ze nog wel. Onder het kopje herstelpunten staat origineel en laatst opgeslagen. Echter slechts 1 van de 2 zie ik terug via de verkenner. En waar laat ie dan de andere? En wat gebeurt er als mijn computer het helemaal opgeeft (wat zomaar zou kunnen want hij heeft veel moeite met die bestanden van 10 mb, bijpluggen van meer intern geheugen leidde tot het regelmatig spontaan uitgaan van de computer, oftewel dat trekt de processor niet) Dan heb ik dus alleen een back up van de bewerkte foto? Dat is niet wat ik wil: ik wil een back up van de bewerkte en originele foto's. Of ben ik overdreven bezig? De optie cd/dvd branden biedt ook geen soelaas, want ik wil niet branden maar gewoon back uppen naar een extra harde schijf. Bovendien zegt ie hier: cd / dvd branden van de oorspronkelijke foto's, zijn dat de originele of de laatst opgeslagen. Wat een ½8**&*&^o programma!
Als de conclusie van dit alles is dat ik picture project het raam uitgooi en iets anders daarvoor in de plaats moet nemen: okay, maar wat voor anders is relatief eenvoudig onder de knie te krijgen. Ik heb nl. niet veel tijd om mij bezig te houden met foto archivering en bewerking. Als het om bewerking gaat doe ik overigens niet veel meer dan bijsnijden, donkere tonen, soms helderheid en verscherpen. Wie helpt mij verder?