Freelance concertfotograaf?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
lagavita

Freelance concertfotograaf?

Bericht door lagavita » vr okt 22 2010 4:27 pm

Ik ben het laatste jaar veel aan het werk geweest als concertfotograaf. Ik deed dit vooral op vrijwillige basis voor http://www.festivalinfo.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en 3 voor 12. Echter werd ik deze zomer ook gevraagd voor http://www.oor.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (de website van het gelijknamige blad). Dit gaf me natuurlijk allemaal leuke accreditaties en ik heb zelfs ook met bands mee getoured. Ik krijg echter steeds vaker van bands uit reacties op mijn foto's van bands die ze voor promotie willen gebruiken. Inmiddels ook heel wat bekendere bands waar ook echt wel geld zit.
Ik hoor echter steeds om me heen het deprimerende: iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en er valt niets aan te verdienen. Hoe breng ik toch het topic geld ter sprake als een band mij vraagt foto's te mogen gebruiken als promotie materiaal? Het is toch redelijk om daar geld voor te vragen lijkt mij? En zo ja wat is dan redelijk. Ik heb nog nooit freelance gewerkt. Binnenkort in ieder geval maar wel eens naar de KVK.

Gaby

evertfoto

Re: Freelance concertfotograaf?

Bericht door evertfoto » za okt 23 2010 10:47 am

Er is, denk ik, niemand die je zo maar een bedrag kan (wil) noemen. Ook niet bij de KvK.
Je zult eens kunnen gaan babbelen met de manager of boekingskantoor van de band.
De bandleden zelf zullen dit niet kunnen of willen doen.
Dit zijn vaak zeer joviaal overkomende gasten die je zullen aanhoren en je dan vervolgens met een
kluitje het riet in sturen.
Je kunt zelf eerst eens kijken wat voor kosten je daadwerkelijk maakt, en dan bepalen wat je eraan wilt verdienen (overhouden)
Echt vrolijk zul je niet worden van mijn antwoord, maar ik heb nog niet vaak een "rijke" fotograaf ontmoet.
Meestal verdienen ze net an hun kostje en hebben er nog een andere job bij.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za okt 23 2010 11:08 am

Kijk eens bij de richtprijzen, en ben niet bang om gewoon geld te vragen. Die band staat daar ook niet voor niets.

lagavita

Bericht door lagavita » za okt 23 2010 11:29 am

Hoi Tom, Welke richtprijzen bedoel je? Als ik daar een lijst van wist had ik denk ik wel geweten wat ik moet vragen....

Gaby

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za okt 23 2010 11:31 am

Google maar eens (richtprijzen fotografie), dan kom je vanzelf wat tegen. Er zitten wat haken en ogen aan, en de prijzen worden vaak gezien als 'te hoog'. Even goed rondlezen dus, maar dan heb je een idee.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za okt 23 2010 12:05 pm

Dit biedt wellicht houvast

http://www.janluursema.nl/richtprijzen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

lagavita

Bericht door lagavita » wo okt 27 2010 1:08 pm

Heb inmiddels wat rondgegoogled en de link hierboven bekeken. Bedankt voor de tips. Gezien bands vaak buitenlandse overdrachten betreft zit dit wel wat lastiger in elkaar wat betreft BTW qua facturering. Ook heb ik gekeken naar de mogelijkheden tot je aansluiten bij de NVF/nvj. Daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Zelfs als starter moet je al een omzet van 5000 hebben wil je in aanmerking voor lidmaatschap komen. Je komt echter vaak weer lastig als freelancer of uberhaupt aan opdrachten als je geen nvf/nvj lid bent lijkt mij.

Kortom vrij lastig allemaal en hocuspocus voor mij. lol.

Ik denk dat ik zeker talent heb in zowel de fotografie als wel het journalistiek schrijven. Ik wil uiteindelijk ook de reportage kant op gezien ik van huis uit antropologe ben.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo okt 27 2010 7:23 pm

Kijk eens bij de BFN bijvoorbeeld.

Overigens is een goed netwerk veel meer waard dan een lidmaatschap van een NVJ of wat dan ook. :)

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”