Reinigen sensor

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Krista

Reinigen sensor

Bericht door Krista » ma okt 25 2010 2:01 pm

Hallo,

Kan iemand mij vertellen waar ik het beste de sensor van mijn camera kan laten schoonmaken? Kan dat bij iedere fotozaak of zijn er nog verschillen in? Ik lees hier veel over Konijnenberg, maar dat is nogal ver voor mij (zit in de driehoek Zutphen/Deventer/Apeldoorn). En wat voor een prijskaartje hangt daar ongeveer aan?

Verder heb ik gekeken of ik ergens kon vinden hoe vaak ik dat het beste kan laten doen. Zal vast ergens staan, maar dan heb ik er overheen gelezen. Ik wissel regelmatig van objectief, op de gebruikelijke manier. Ik gebruik de objectieven wel zo nu en dan in vrij vochtige ruimte (Burgers Bush bijvoorbeeld). Of kan ik gewoon zien of het nodig is?

Groet,
Krista

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Reinigen sensor

Bericht door Cees » ma okt 25 2010 2:12 pm

Zou toch maar eens over een tochtje naar Den Ham nadenken. Andere optie is ChipClean in Heumen, bij Malden, of natuurlijk Nikon Service Point in Beverwijk.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Krista

Bericht door Krista » ma okt 25 2010 3:13 pm

Beste Cees,

Wordt dat dan één tochtje of twee? M.a.w., kan je op zoiets wachten? Heb geen idee hoe lang ze daarmee bezig zijn.
En weet je ongeveer hoeveel het kost?

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma okt 25 2010 3:22 pm

Altijd tevoren even bellen, kost een half uurtje en ongeveer € 30,--. (Bij NSP en ChipClean)
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Veganpix

Bericht door Veganpix » ma okt 25 2010 3:31 pm

Hoe sterker je diafragmeert, dus hoe hoger het getal is dat je kiest, bijv. f22, hoe meer vlekken er op de foto's komen als er vlekken op de sensor zitten. Bij lagere diafragmagetallen als f5,6 dan zie je ze minder of nauwelijk.

Vorige week heb ik bij Konijnenberg Den Ham de sensor laten reinigen, kosten € 19,95. Dit doen ze doorgaans op de zaterdag. Ik was er op een zaterdagmiddag, het was niet druk en ik kon er op wachten, duurde zo'n 15-20 minuten. Hiervoor hoef je bij Konijnenberg geen nummertje te trekken, maar even melden bij de kassa achterin de zaak.

Krista

Bericht door Krista » ma okt 25 2010 4:36 pm

OK, weet ik genoeg. Als ik er op kan wachten is wat verder rijden niet zo'n probleem, moet ik maar een leuke fotolokatie in de buurt uitzoeken om er toch een interessant ritje van te maken :)

Bedankt voor de informatie!

Groet,
Krista

Veganpix

Bericht door Veganpix » ma okt 25 2010 5:11 pm

Of even wachten tot 11 december, maar dan is het in dat dorpje wel erg druk:

http://www.levendverleden.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Krista

Bericht door Krista » ma okt 25 2010 7:02 pm

Wat leuk, bedankt voor de tip!

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » ma okt 25 2010 7:44 pm

Vraag of je mee mag kijken zodat je het de volgende keer zelf kan doen , hou je veel geld mee in je knip.

en zoals je onderschrift al zegt : Een mens is nooit te oud om te leren...

Krista

Bericht door Krista » ma okt 25 2010 8:15 pm

Inderdaad...

Is ook een idee. Aan de andere kant kan ik voor € 19,95 heel wat keren de sensor schoon laten maken zonder het risico te lopen dat ik hem sloop...

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”