Beste Iedereen,
Ik heb altijd geleerd om de paraplu nooit te dichtbij de lamp te houden. Ook om hiermee zoveel mogelijk licht te krijgen over 1 bepaald onderwerp. Het word hierdoor ruimtelijker wat voor een mooier effect zorgt. En het licht word ook wat minder fel. Maar ik vroeg mij af of dit daadwerkelijk zo is? Ik zie op voorbeelden op google en in de winkel zelf wel de pin heel dichtbij de lamp zitten.
Alvast bedankt.
Mvg, Marco
STUDIO PARAPLU
Re: STUDIO PARAPLU
Hoi Marco,
Het ligt er helemaal aan wat je wil belichten met een paraplu. Indien je de paraplu stang:
Werk je met studio- of bouwlampen is het natuurlijk wel zaak dat je lampen niet te dicht op het doek van de paraplu plaatst vanwege brandgevaar. Dat lijkt me logisch.
Hope this helps,
ALE
Het ligt er helemaal aan wat je wil belichten met een paraplu. Indien je de paraplu stang:
- Dicht op je flitser zet, verlicht een een kleiner oppervlak van je paraplu. Dit doe je om bijvoorbeeld alleen een opname van een gezicht te maken en zo min mogelijk licht wil verspillen
- Verder van je flitser zet, verlicht je een groter oppervlak waardoor je het licht meer verspreid voor bijvoorbeeld een totaal opname van een portret
Werk je met studio- of bouwlampen is het natuurlijk wel zaak dat je lampen niet te dicht op het doek van de paraplu plaatst vanwege brandgevaar. Dat lijkt me logisch.
Hope this helps,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Je hebt slechts weinig variatiemogelijkheden met een paraplu zelf ten opzichte van de lamp. Je moet de stang van de paraplu in de houder steken. Verder dan het klipje om de paraplu mee te bedienen gaat niet. Minder ver doorschuiven scheelt misschien 10 cm. Op het totale oppervlak van de plu waar het licht tegenaan schijnt maakt dat nauwelijks uit in lichteffect.
Verder is het een kwestie van het geheel opstellen ten opzichte van je onderwerp.
Verder is het een kwestie van het geheel opstellen ten opzichte van je onderwerp.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Beide super bedankt. Ik heb hier zeker wat aan.
Mijn paraplu was ook dusdanig iets te zwaar dat ik wat aan het uiteinde van de bowens lamp moest hangen. Of de draaiknop van de lamp was niet meer super stevig na al dat gebruik maar ik kon zonder dat gewichtje echt maar een klein oppervlak gebruiken van de plu en ik moest juist een totaal staand beeld maken dus ik had het wel nodig. Je hebt zeg maar de bowens lamp en daar deed ik een Bowens Umbrella Reflector for Bowens Monolights op en die pin zat wat verder dan de kap zeg maar. Wat op de voorbeelden vaak verder zit maar nu weet ik dus wat jullie ermee bedoelde en hij pakte daarmee zeker een breed oppervlak wat ik juist nodig had. Sorry voor de onzekerheid maar ik ben heel erg een perfectionist daarin. Dus elk commentaar waardeer ik enorm.
Gr, Marco
Mijn paraplu was ook dusdanig iets te zwaar dat ik wat aan het uiteinde van de bowens lamp moest hangen. Of de draaiknop van de lamp was niet meer super stevig na al dat gebruik maar ik kon zonder dat gewichtje echt maar een klein oppervlak gebruiken van de plu en ik moest juist een totaal staand beeld maken dus ik had het wel nodig. Je hebt zeg maar de bowens lamp en daar deed ik een Bowens Umbrella Reflector for Bowens Monolights op en die pin zat wat verder dan de kap zeg maar. Wat op de voorbeelden vaak verder zit maar nu weet ik dus wat jullie ermee bedoelde en hij pakte daarmee zeker een breed oppervlak wat ik juist nodig had. Sorry voor de onzekerheid maar ik ben heel erg een perfectionist daarin. Dus elk commentaar waardeer ik enorm.
Gr, Marco
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Nog iets wat me binnen schiet. Als je een vrij klein model paraplu hebt, kan het voorkomen dat bij het zo ver mogelijk "uitschuiven" van de paraplu-stang in de houder het licht nog aan de buitenkant naast de paraplu heen schijnt naar achteren. Daarmee krijg je minder licht op het onderwerp (omdat een deel naast de paraplu valt), verspreid het zich "naar achteren" wat meer in de ruimte waar het rondom reflecteert. Afhankelijk van de reflectie rondom kan dat "zwerflicht" mee of juist tegen werken in de contrastomvang van de opname (net wat je beoogt).
Als een lamp door het gewicht doorbuigt, heb je gewoon slechte bevestigingen aan die lampkoppen (of een slecht merk).
Zelf heb ik Broncolor flitskoppen, die hebben een "geribbelde /vertande" bevestiging om slip tegen te gaan.
Standaard zit daar nog een rubber/kunststof plaatje tussen om ook tussenstanden mogelijk te maken in de verstelling, maar indien gewichten van softboxen en paraplu's te groot zijn, haal je die er tussenuit, en grijpt de vertanding direct in elkaar.
Als een lamp door het gewicht doorbuigt, heb je gewoon slechte bevestigingen aan die lampkoppen (of een slecht merk).
Zelf heb ik Broncolor flitskoppen, die hebben een "geribbelde /vertande" bevestiging om slip tegen te gaan.
Standaard zit daar nog een rubber/kunststof plaatje tussen om ook tussenstanden mogelijk te maken in de verstelling, maar indien gewichten van softboxen en paraplu's te groot zijn, haal je die er tussenuit, en grijpt de vertanding direct in elkaar.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Bedankt voor je bericht. Het was alleen geen kleine paraplu. Juist een grote. http://image.made-in-china.com/2f0j00ZB ... RU-33-.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
En zoals je ziet is de hendel van de paraplu niet heel erg lang. De lamp was verder prima. Dat was een Bowens 500 lamp dus ook wel sterk en door de grote paraplu heb ik wel een totaal staand beeld goed kunnen belichten anders had ik denk ik tot haar middel alles kunnen belichten en dan had je ook geen goede doortekening gezien. Ik moet het voor de volgende keer wat meer uitproberen dan ben ik tenminste zeker van mijn zaak.
Nogmaals bedankt!
En zoals je ziet is de hendel van de paraplu niet heel erg lang. De lamp was verder prima. Dat was een Bowens 500 lamp dus ook wel sterk en door de grote paraplu heb ik wel een totaal staand beeld goed kunnen belichten anders had ik denk ik tot haar middel alles kunnen belichten en dan had je ook geen goede doortekening gezien. Ik moet het voor de volgende keer wat meer uitproberen dan ben ik tenminste zeker van mijn zaak.
Nogmaals bedankt!