Nikkon D70 niet scherp.
Nikkon D70 niet scherp.
Hallo
heb al veel gelezen en gezocht, maar het lukt niet erg.
Ik heb de body D70 en firmware 2
nikkor lens af-5 18-70 mm
met deze lens kan ik bijna nooit een messcherpe foto maken ( stand AF ) en op de handmatige eveneens niet.
Ik lees hier over voor en achtergrond F10, maar als ik dat doe is de foto ( handmatig) te donker ( ik gebruik dan stand P)
Zonder standaard is dat niet mogelijk.
Vraag: hoe kan ik eventueel automatisch de camera bedienen met de beste resultaten.
Buiten is dat probleem minder dan binnen./
het ziet er gewoon niet uit.
Heb ook nog een Tamron 100-300 mm en met die lens heb ik al betere resultaten...
Wat me ook opvalt is dat binnen foto's op de stand donker ( mannetje met sterretje) beter is dan automatisch met flits.
Is de lens soms niet geschikt?
gr
Websmoker
heb al veel gelezen en gezocht, maar het lukt niet erg.
Ik heb de body D70 en firmware 2
nikkor lens af-5 18-70 mm
met deze lens kan ik bijna nooit een messcherpe foto maken ( stand AF ) en op de handmatige eveneens niet.
Ik lees hier over voor en achtergrond F10, maar als ik dat doe is de foto ( handmatig) te donker ( ik gebruik dan stand P)
Zonder standaard is dat niet mogelijk.
Vraag: hoe kan ik eventueel automatisch de camera bedienen met de beste resultaten.
Buiten is dat probleem minder dan binnen./
het ziet er gewoon niet uit.
Heb ook nog een Tamron 100-300 mm en met die lens heb ik al betere resultaten...
Wat me ook opvalt is dat binnen foto's op de stand donker ( mannetje met sterretje) beter is dan automatisch met flits.
Is de lens soms niet geschikt?
gr
Websmoker
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikkon D70 niet scherp.
Ik snap niet wat je aan het doen bent, de 18-70 is normaal gesproken een prima objectief.
Kun je een foto plaatsen waarbij de EXIF nog leesbaar is?
Welkom overigens.
Kun je een foto plaatsen waarbij de EXIF nog leesbaar is?
Welkom overigens.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Bedankt voor de snelle reactie.
http://www.tabakwebshop.com/nikkon/DSC_0229.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tabakwebshop.com/nikkon/DSC_0231.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb je hier iets aan?
ze komen direct van de camera af.
Ik heb geen idee hoe ik de foto hier op kan krijgen.
gr
Karel
http://www.tabakwebshop.com/nikkon/DSC_0229.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tabakwebshop.com/nikkon/DSC_0231.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb je hier iets aan?
ze komen direct van de camera af.
Ik heb geen idee hoe ik de foto hier op kan krijgen.
gr
Karel
Ik maak binnen met een D70s en dat objectief prima fotos.ik denk dat je wat begrippen misschien niet snapt. Met je diafragma vergroot je de scherpte diepte, door de lens stelsels te verdraaien, manueel of autofocus stel je scherp.
Stel je stelt scherp op een voorwerp op 10 meter afstand. Bij diafragma 3.5 is dan bv alles 20 cm voor en na dat onderwerp nog scherp. Zet je hem op F22 dan is mischien wel alles tussen 5 en 15 meter scherp. Maar het scherpstelpunt blijft op 10 meter.
Stel je sluitertijd bij F3.5 is 1/100 seconden. Dan zal dat bij F22 een heel stuk langer moeten worden.
Kun je het eerste nog uit de hand, voor de tweede heb je een statief nodig.
Verder heb je nog iso instelling. Bij iso 100 wordt je sluitertijd veel langer dan bij iso 1000.
Dan kan het nog zijn dat je scherpstel AF instellingen helemaal fout zijn. Je kunt instellen waar en hoe hij dat moet doen. Je ziet dat in beeld door een scherpstelvakje wat donkerder wordt. Als dat bv links staat ingesteld zal hij scherpstellen op het geen wat daar in beeld isben niet dat gene wat jij wil.
Zet het toestel eens terug naar de fabrieksinstellingen.
Stelt hij handmatig wel scherp, lukt het wel in de automaatstand ( groen) ?
Dat je de firmware erbij noemt, is dat omdat je een upgrade hebt gedaan. Zoja, deed hij het daarvoor wel goed.
Waneer is dit probleem begonnen. De D70 is al een oudere camera, omdat je nu de vraag stelt neem ik aan dat hij het vroeger wel goed deed. Zoja, wat heb je veranderd, instellingen, firmware enz ?
Stel je stelt scherp op een voorwerp op 10 meter afstand. Bij diafragma 3.5 is dan bv alles 20 cm voor en na dat onderwerp nog scherp. Zet je hem op F22 dan is mischien wel alles tussen 5 en 15 meter scherp. Maar het scherpstelpunt blijft op 10 meter.
Stel je sluitertijd bij F3.5 is 1/100 seconden. Dan zal dat bij F22 een heel stuk langer moeten worden.
Kun je het eerste nog uit de hand, voor de tweede heb je een statief nodig.
Verder heb je nog iso instelling. Bij iso 100 wordt je sluitertijd veel langer dan bij iso 1000.
Dan kan het nog zijn dat je scherpstel AF instellingen helemaal fout zijn. Je kunt instellen waar en hoe hij dat moet doen. Je ziet dat in beeld door een scherpstelvakje wat donkerder wordt. Als dat bv links staat ingesteld zal hij scherpstellen op het geen wat daar in beeld isben niet dat gene wat jij wil.
Zet het toestel eens terug naar de fabrieksinstellingen.
Stelt hij handmatig wel scherp, lukt het wel in de automaatstand ( groen) ?
Dat je de firmware erbij noemt, is dat omdat je een upgrade hebt gedaan. Zoja, deed hij het daarvoor wel goed.
Waneer is dit probleem begonnen. De D70 is al een oudere camera, omdat je nu de vraag stelt neem ik aan dat hij het vroeger wel goed deed. Zoja, wat heb je veranderd, instellingen, firmware enz ?
-
- Forumlid
Je eerste foto is genomen met een sluitertijd van 1/10 sec. Daarmee krijg je gegarandeerd bewegingsonscherpte. Dus flitsen.
De tweede foto is genomen met 1/80ste (en lijkt dan ook wat scherper), maar ik kan niet goed zien waar je op hebt scherpgesteld. Ook hier had je beter kunnen flitsen trouwens. In donkere binnenruimtes heb je nu eenmaal vaak onvoldoende licht.
De tweede foto is genomen met 1/80ste (en lijkt dan ook wat scherper), maar ik kan niet goed zien waar je op hebt scherpgesteld. Ook hier had je beter kunnen flitsen trouwens. In donkere binnenruimtes heb je nu eenmaal vaak onvoldoende licht.
Lijkt me geen scherpstelprobleem, eerder iets met instellingen. De eerste is bewogen, nog best scherp voor uit het handje trouwens. De tweede te donker. In je lens kun je zien of de belichting juist is. In de stand P kun je heeeeel veel fout dien. Je kunt hem zo zetten dat hij onder of overbelicht, je kan de scherpstelvelden of soort lichtmeting fout hebben staan. In je zoeker kun je dar evhter allemaal zien. Je hebt een scherpstel indicator, een belichtingsmeter enz. Ook de display rechts geeft die info. Kijk dat eens na met je boekje erbij.
Gebruik in zo'n ruimte een flits of zet je iso hoger. f10 kun je in ieder geval vergeten in zo een donkere situatie. ( ik kan vanaf deze computer geen exif info bekijken dus ik weet je instellingen niet) Dan krijg je wel meer ruis maar er zijn nu eenmaal grenzen aan wat je toestel kan zonder extreem lichtsterke lens en ook die lastste heeft zijn grens.
Even op de ander gekeken:
1/10 seconden, f4,5
-1 belichting correctie,
spotmeting
Spotmeting is hier volgens mij geen goed idee en -1 correctie ook niet.
Gebruik in zo'n ruimte een flits of zet je iso hoger. f10 kun je in ieder geval vergeten in zo een donkere situatie. ( ik kan vanaf deze computer geen exif info bekijken dus ik weet je instellingen niet) Dan krijg je wel meer ruis maar er zijn nu eenmaal grenzen aan wat je toestel kan zonder extreem lichtsterke lens en ook die lastste heeft zijn grens.
Even op de ander gekeken:
1/10 seconden, f4,5
-1 belichting correctie,
spotmeting
Spotmeting is hier volgens mij geen goed idee en -1 correctie ook niet.
Laatst gewijzigd door fred101 op wo okt 27 2010 5:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Dank voor alle tips.
Ik ben niet zo goed in alle begrippen.
De D70 is inderdaad al oud en heb hem eigenlijk pas weer uit de kast gehaald voor deze stedentrip.
Vermoedelijk ook al omdat ik deze D70 alleen maar met statief voor producten hebt gebruikt, is het nooit zo opgevallen.
Ik had er nu ruim 700 en daarvan kan ik ze niet allemaal gebruiken. Ik heb er steeds verschillende standen voor gebruikt om te leren, maar het is geen camera voor mij.
Die AF stand tip zal ik zeker nader bekijken.
Fabrieks instellingen had ik al gedaan, dus zal het wel aan mij liggen vrees ik.
De standaard groene stand vind ik ook niet echt scherp en binnen geeft het een vertekenende kleur die niet is zoals de situatie ter plekke. Dat is ook de reden dat ik met andere standen ben gaan werken.
Ik heb zojuist de AF op enkel veld gezet. Wat me opvalt is dat ik dat al een aantal keren heb gedaan.
Maar de automatische stand groen zet deze uiteraard weer op aan andere instelling...
ISO heb ik nu op auto staan.
Sluitertijd staat op 1/30 P.A. DVP
is daar niet een 125 beter?
Ik zeg er wel bij dat ik absoluut geen kenner ben.
gr
Karel
Ik ben niet zo goed in alle begrippen.
De D70 is inderdaad al oud en heb hem eigenlijk pas weer uit de kast gehaald voor deze stedentrip.
Vermoedelijk ook al omdat ik deze D70 alleen maar met statief voor producten hebt gebruikt, is het nooit zo opgevallen.
Ik had er nu ruim 700 en daarvan kan ik ze niet allemaal gebruiken. Ik heb er steeds verschillende standen voor gebruikt om te leren, maar het is geen camera voor mij.
Die AF stand tip zal ik zeker nader bekijken.
Fabrieks instellingen had ik al gedaan, dus zal het wel aan mij liggen vrees ik.
De standaard groene stand vind ik ook niet echt scherp en binnen geeft het een vertekenende kleur die niet is zoals de situatie ter plekke. Dat is ook de reden dat ik met andere standen ben gaan werken.
Ik heb zojuist de AF op enkel veld gezet. Wat me opvalt is dat ik dat al een aantal keren heb gedaan.
Maar de automatische stand groen zet deze uiteraard weer op aan andere instelling...
ISO heb ik nu op auto staan.
Sluitertijd staat op 1/30 P.A. DVP
is daar niet een 125 beter?
Ik zeg er wel bij dat ik absoluut geen kenner ben.
gr
Karel
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Na dit hele draadje erop te hebben nagelezen begin ik te denken dat je de D70 buiten je "productfoto's" (allemaal met één vaste instelling en achtergrond?) eigenlijk te ingewikkeld vindt voor huis-, tuin- en keukengebruik. Ik lees ook niet dat je een blik in de handleiding hebt geworpen of dat je daar behoefte aan hebt. Ik denk toch dat je dan eigenlijk twee alternatieven hebt voor vakantiefoto's en zo:
1. Ga je eens uitgebreid verdiepen in de vele mogelijkheden van de D70, via handleiding, tips op internet (b.v. in al bestaande onderwerpen op dit forum!) en/of een boek specifiek over de D70;
OF:
2. Koop een niet al te ingewikkelde compactcamera, maar stel daar dan ook geen al te hoge eisen aan.
Van de huidige situatie word je niet blij...
1. Ga je eens uitgebreid verdiepen in de vele mogelijkheden van de D70, via handleiding, tips op internet (b.v. in al bestaande onderwerpen op dit forum!) en/of een boek specifiek over de D70;
OF:
2. Koop een niet al te ingewikkelde compactcamera, maar stel daar dan ook geen al te hoge eisen aan.
Van de huidige situatie word je niet blij...

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Hallo Jaap,'
Heb het boek al tig keer gelezen, maar na dat ik al duizenden foto's had gemaakt vond ik ze toch niet goed.
Ik heb het forum ( en andere) steeds gelezen en kwam er niet uit.
Ik heb nu een aantal dingen anders ingesteld en het lijkt iets beter, maar ben nog lang niet tevreden.
De product foto's werken inderdaad simpeler, immers met statief gaat er weinig mis, en met 5000 calvin al helemaal niet.
Echter: de standaard instellingen waar een vaste programmatie onder zit vind ik gewoon niet echt fijn.
met name een simpele stand voor binnen fotografie zoals de groene automatische stand geeft een volkomen vertekend beeld van de werkelijkheid.
Buiten deze camera heb ik er nog wel een paar simpelere bij...daar zit het probleem niet.
RAW programma's mag je wel iets aan verbetering verwachten, maar het zou van zelf al 99% goed moeten zijn...
Ik heb nu de instellingen over genomen die men hier had geadviseerd.
Maar dat betreft dan alleen maar de P stand.
Of: kan ik de vaste standen manipuleren, zodat ik een mooiere belichting krijg
gr
Karel
Heb het boek al tig keer gelezen, maar na dat ik al duizenden foto's had gemaakt vond ik ze toch niet goed.
Ik heb het forum ( en andere) steeds gelezen en kwam er niet uit.
Ik heb nu een aantal dingen anders ingesteld en het lijkt iets beter, maar ben nog lang niet tevreden.
De product foto's werken inderdaad simpeler, immers met statief gaat er weinig mis, en met 5000 calvin al helemaal niet.
Echter: de standaard instellingen waar een vaste programmatie onder zit vind ik gewoon niet echt fijn.
met name een simpele stand voor binnen fotografie zoals de groene automatische stand geeft een volkomen vertekend beeld van de werkelijkheid.
Buiten deze camera heb ik er nog wel een paar simpelere bij...daar zit het probleem niet.
RAW programma's mag je wel iets aan verbetering verwachten, maar het zou van zelf al 99% goed moeten zijn...
Ik heb nu de instellingen over genomen die men hier had geadviseerd.
Maar dat betreft dan alleen maar de P stand.
Of: kan ik de vaste standen manipuleren, zodat ik een mooiere belichting krijg
gr
Karel
Als jij in M werkt kan je alles aanpassen, in A en S ook alleen dan zet je of je diafragma of sluitertijd vast en zal je dus moeten spelen om de juiste belichting te krijgen.
Het beste voor jou is om goed de beginselen van je camera (fotografie)onder de knie te krijgen, Auto ISO is funest zeker op een D70. Heb ook een D70 en bij een ISO hoger dan 400 heb je al ruis wat je foto niet echt mooi maakt.
Het beste voor jou is om goed de beginselen van je camera (fotografie)onder de knie te krijgen, Auto ISO is funest zeker op een D70. Heb ook een D70 en bij een ISO hoger dan 400 heb je al ruis wat je foto niet echt mooi maakt.
-
- Forumlid
De 2 voorbeeld foto's hebben een verkeerde combinatie van sluitertijd, diafragma en iso waarde (200), oftewel een verkeerde belichting. Fotograferen in een gebouw is met iso 200 normaal gesproken met een kitlens niet mogelijk zonder lange sluitertijden waarbij je dan een statief nodig hebt om bewegingonscherpte van de camera te voorkomen.
Probeer eens het volgende:
maak overdag in je huis een foto van een stilstaand onderwerp vanuit 4 verschillende hoeken (lichtinval), kies voor stand A, de grootst mogelijke diafragma (F3.5, je moet hiervoor compleet uitzoomen) en zet auto-iso aan. De camera bepaalt dan zelf de sluitertijd in combi met de hoogste iso waarde. Ben benieuwd hoe dan de belichting er uit ziet. Zet het onderwerp daarna buiten neer en maak wederom met dezelfde instelling een aantal foto's vanuit 4 verschillende hoeken. Bekijk dan het verschil in belichting (sluitertijd en iso waarden).
lees deze 3 pagina's eens door voor meer achtergrond informatie
Probeer eens het volgende:
maak overdag in je huis een foto van een stilstaand onderwerp vanuit 4 verschillende hoeken (lichtinval), kies voor stand A, de grootst mogelijke diafragma (F3.5, je moet hiervoor compleet uitzoomen) en zet auto-iso aan. De camera bepaalt dan zelf de sluitertijd in combi met de hoogste iso waarde. Ben benieuwd hoe dan de belichting er uit ziet. Zet het onderwerp daarna buiten neer en maak wederom met dezelfde instelling een aantal foto's vanuit 4 verschillende hoeken. Bekijk dan het verschil in belichting (sluitertijd en iso waarden).
lees deze 3 pagina's eens door voor meer achtergrond informatie
Dank voor alle bijdragen,
Ben al driftig aan het testen...lol
de M en S en A stand binnen, zoals bij mij in de kamer, is niet te doen met de hand.
ff snel Instellen is er dan niet bij.
De ISO heb ik nu op 320 staan, en werk het gehele rijtje af om de resultaten te bekijken.
Soms heb ik een goede stand te pakken, en als ik dan de lens inderdaad verander in afstand, is het mis.
F 3.5 geeft een onderwerp scherp aan, maar de omgeving minder scherp/
Daarom il ik graag een 99% kans hebben dat de fotos scherper zijn (ook de omgeving) en zal dan kennelijk de voorgeprogrammeerde Sony moeten gebruiken, alhowel deze ook binnen korrelig is.
Ik wil proberen max. 400Asa te gebruiken.
Foto's buiten zijn nu al scherper, nadat ik alle instellingen had aangepast.
Maar zou graag rond de F* willen zitten, zonder statief, maar dat zal moeilijk worden vrees ik.
Ik heb tevens in 2 kamers 500/5500 calvin en dat werk ideaal, maar is geen realistich beeld voor de gemiddelde kamer..
Met dank aan alle adviezen.
gr
K
Ben al driftig aan het testen...lol
de M en S en A stand binnen, zoals bij mij in de kamer, is niet te doen met de hand.
ff snel Instellen is er dan niet bij.
De ISO heb ik nu op 320 staan, en werk het gehele rijtje af om de resultaten te bekijken.
Soms heb ik een goede stand te pakken, en als ik dan de lens inderdaad verander in afstand, is het mis.
F 3.5 geeft een onderwerp scherp aan, maar de omgeving minder scherp/
Daarom il ik graag een 99% kans hebben dat de fotos scherper zijn (ook de omgeving) en zal dan kennelijk de voorgeprogrammeerde Sony moeten gebruiken, alhowel deze ook binnen korrelig is.
Ik wil proberen max. 400Asa te gebruiken.
Foto's buiten zijn nu al scherper, nadat ik alle instellingen had aangepast.
Maar zou graag rond de F* willen zitten, zonder statief, maar dat zal moeilijk worden vrees ik.
Ik heb tevens in 2 kamers 500/5500 calvin en dat werk ideaal, maar is geen realistich beeld voor de gemiddelde kamer..
Met dank aan alle adviezen.
gr
K
Zoals je ziet is deze foto binnen gemaakt bij erg weinig licht, gewoon uit de hand en in de auto stand. Gewoon lage kwaliteit, lage resolutie jpeg. Bijna alle fotos op mijn site zijn zo gemaakt. Gewoon plaatjes om apparatuur te showen.
Of je eisen zijn erg hoog, of je hebt een ongelukkige combi van instellingen of er is iets mis met je toestel ( als het met twee lenzen niet goed gaat)
Ook deze is gewoon uit de hand en zonder flits. Dit is dus een D70s met af-s 18-70 1:3.5-4.5G ED kit lens. Op de doos staat D70s kit maar ik begreep toen dat dit niet de "plastic" kitlens was. Je kon hem ook als set met twee lenzen krijgen en dat was maar heel weinig duurder als met deze lens.
http://www.hamforum.nl/download/file.ph ... &mode=view" onclick="window.open(this.href);return false;