Wordt op een andere manier als ik dacht nog heel leerzaam. Wij hebben hier een ipad, een paar Macs, ik zit op een laptop met linux, een windows7 laptop en een XP machine.
Om dat ik nu een beetje aan mezelf ging twijfelen ben ik gaan zoeken en kwam hier uit:
http://regex.info/blog/photo-tech/color-spaces-page1" onclick="window.open(this.href);return false; en deze
http://regex.info/blog/photo-tech/color-spaces-page2" onclick="window.open(this.href);return false;
De enige browser (geprobeerd: firefox(div platforms) , chrome, safarie op de ipad en op de mac) die de foto in link 1 goed weergeeft is Safari op de mac van mijn vrouw. Die slaagt ook voor de test op link 2. Daarop zijn de door mij getoonde foto's iets donkerder dan bij mij. Mijn monitor heeft dus neiging tot overbelichting. Daar moet ik dus wat op vinden. De linker vogel op foto 1 heeft daar inderdaad een moeilijker te zien oog. Jullie hebben dus gelijk dat de foto iets te donker is. De geitjes zijn daar wel goed, qua mijn smaak dan, maar iets lichter zou ik denk ik ook niet lelijk vinden (zolang ik het niet op deze pc zie).
De hommel is maar 77K low res jpeg, uit de hand genomen zonder statief of flits in de stand automaat. Zoals je ziet vliegt het beestje ook nog. Ik had tot een week terug geen fotobewerkprogramma. Daarnaast heb ik een soort ziekelijke voorkeur voor tegenlicht. Dus ik maak het mezelf inderdaad moeilijk. De foto heeft geen kleurprofiel embedded en is zo onbewerkt uit de camera (D70s met 70-300 Sigma) Dus iedere browser maakt er maar wat sRGBigs van. Ik weet dat hij daardoor helaas kwalitatief niet top is (ik was jong, ontwetend, enz

maar het is wel wat jammer ) De vraag was daarom gericht of sfeer, licht en compositie goed waren. Ik probeer meestal dit soort macro-sfeer foto te maken. Dus mooi licht en kleuren, beetje artistiek. Abstract is wel een mooie omschrijving. Niet echt technisch/reprografisch. Die heb ik ook wel maar dat zijn niet mijn favorieten.
foto 2a, zoiets bv (helaas ook nog niet vanuit RAW in flinke resolutie enz)
Deze is wel technischer maar vind ik zelf niet zo sterk maar ik ben benieuwd naar jullie mening
Dat gaat vaak ook niet lekker met de huidige lenzen, of ik moet het nog leren. Ik ben het met Pieter eens dat die andere hommel vierkant beter zou zijn. Ga ik zeker proberen. Deze is ook uit die reeks, niet scherp maar mooi tegenlicht in de haartjes en ik vergeet de rest weer. Ik zal in de toekomst dat proberen te combineren met scherpte en compositie. Mijn dank op uw commentaar is oneindig

.
foto 2b
Ik krijg de scherptediepte maar niet goed (dit is een paar dagen geleden, ongecropt met een 500mm, met 1 pootstatief, ik had niet anders bij me en hier werd ik weer getriggerd door het licht/kleur en dan vergeet ik de rest.

Later dacht ik pas dat ik met mijn diafragma had moeten spelen voor scherpte diepte.) Goed dat daar hier weer op gewezen wordt. Ik denk daar zelf weer niet aan.
foto 2c
Bedankt voor de beoordelingen, het wordt gewaardeerd. Ik kan er alleen maar beter van worden tenslotte.