Hi,
Ik zit met mijn nieuwe D90 te expirimenteren. Ik stuit daarop op het volgende. Heeft iemand hier ervaring mee.
In stand S en M kun je de (ingebouwde) flitser instellen op "RAER". De flitser flitst dan net voor het sluiten van de sluiter (zogenaamde 2e gordijn).
Bij mij flitst hij in die stand echter steeds twee keer. Eenmaal bij het openen van de sluiter (weliswaar lichtjes als invulflits) en eenmaal bij het sluiten. Een dergelijk gedrag behoort naar mijn mening bij de instelling "slow" en Rear" tegelijk en dat is slechts mogelijk in de standen P en A.
Ik wil dus in stand S slechts een flits net voor het sluiten van de sluiter en niet tevens bij het openen daarvan. Ik dacht dat de stand "REAR" daarvoor was bedoeld. Of heb ik het mis.
Hoor graag een reactie.
tweede gordijn ??
Re: tweede gordijn ??
Die eerste flits is een meetflits. In andere standen valt dat niet zo op omdat ze dan vlak achter elkaar zitten. Als je die meetflits weg wilt hebben moet je de flitser op M of A zetten.
Ik was mij niet bewust van die meetflits, wat ik overigens nog een felle flits vind die naar mijn idee invloed zal uitoefenen op de foto.
Overigens reageert de camera in de standen A en M op dezelfde wijze, dus ook met een meetflits.
In ieder geval bedankt voor de reactie.
Overigens reageert de camera in de standen A en M op dezelfde wijze, dus ook met een meetflits.
De meetflits vindt plaats voordat het gordijn opengaat. Als ik het goed heb, maakt de camera gebruik van de reflectie van het gordijn om de flitshoeveelheid te bepalen. Heeft dus geen invloed op de belichting van de foto.
George
George
Heb je de flitser op M of A gezet of de camera? Ik had het over de flitser.NeoLeo schreef:Ik was mij niet bewust van die meetflits, wat ik overigens nog een felle flits vind die naar mijn idee invloed zal uitoefenen op de foto.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Meer over flitsen m.b.t. synchronisatie op het 2e gordijn:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 14&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees dan ook het laatste bericht op die pagina.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 14&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees dan ook het laatste bericht op die pagina.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik bedoelde inderdaad stand A en M van de camera (heb geen externe flitser).
Het is mij nu duidelijk. Mede naar aanleiding van de verwijzing naar de andere topics.
Het is mij nu duidelijk. Mede naar aanleiding van de verwijzing naar de andere topics.
Dan moet je de flitser in het menu van je camera op M zetten.