Ik ben geen super fanatieke fotograaf maar doe het wel graag en heb al sinds mijn 14e (ben nu 46) spiegel reflexen. Vroeger wel heel fanatiek en altijd zelf afgedrukt en ontwikkeld. Gemiddeld een rolletje per week. Ik heb een jaar of 4 geleden mijn analoge Nikon omgeruild voor een D70S. Erg fijn toestel. Ik heb er een paar lenzen bij. Het originele Nikon (18-70 dacht ik) objectief, niet de kit lens dus. Een sigma 70-300 met macrostand en hopelijk deze week de Sigma 50-500 Bigma.
Nu heb ik dit weekend even met de 300S van een vriend mogen spelen en ik moet zeggen dat het toen toch begon te kriebelen. Wat een apparaat. Bij mij D70s moet ik nog al eens zoeken naar de knopjes maar die 300 voelde veel "vertrouwder" aan. De hele bediening was top. Ook die grote duidelijke display met instellingen. Nu heb ik me wat zitten oriënteren op wat Nikon momenteel maakt. En voor 90% was ik er wel uit tot ik die "grote"body's zag. (ik heb er nog geen in mijn hand gehad !!) Zoals de D3 serie erg mooi uiterlijk. Ik schrok wel, voorzichtig gezegd, nogal van de prijs. Ben altijd meer met het fotograferen zelf bezig geweest dan met wat er nu allemaal te koop en goed is dus ik had geen idee.
Een nieuwe D3 gaat het dus niet worden maar ik zag ook advertenties van gebruikte D2 en D3 modellen (al dan niet met X of S enz) maar ik heb het eigenlijk niet zo op gebruikt.
Wat mij aanstaat van zo'n D2 of D3 is dat het grote stevige degelijke apparaten zijn. Ik hou van degelijke duurzame dingen. Ik ben ook niet zo mobiel dus als ik met fototas, toestel lenzen, statief en krukken sta te hannesen moet ik nog al eens wat op de grond leggen of stoot ik ergens tegen aan. Ook met wat slechter weer. Mijn D70s mag niet nat worden.
Verder vind ik qua balans en handeling zo'n groot geval denk ik ook prettig (tenminste dat was bij mijn wedstrijd buksen en compoundbogen altijd zo). De balans met zo'n grote lens is dan denk ik beter. In tegenstelling tot de gemiddelde D2/3 gebruiker zijn snelheid en prestaties voor mij iets minder van belang. Deze toestellen zijn toch altijd beter dan ik.

Wat denken jullie. Is zo'n D2/D3 verstandig ?
Is hij net zo prettig en intuïtief te bedienen als de D300S ?
Is een D2 nu achterhaald tov een D300S (waar ik voor de massa natuurlijk ook zo'n accu onder kan hangen).
Ik las wat over crop factors, die D2 schijnt FX ofzo te zijn en ik begreep dat ik dan ook andere lenzen nodig heb dan de DX lenzen die ik nu heb.
Zoals gezegd, ik denk dat het een D300s wordt maar even die laatste twijfel weghalen (of vergroten natuurlijk

Ik kan me voorstellen dat dit moeilijk te adviseren is maar het helpt mij meestal al voldoende al om er wat over te kunnen "praten".
Fred