sigma 105

Discussies over macro/micro objectieven
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: sigma 105

Bericht door Patrick » za okt 30 2010 2:02 pm

jbrood schreef:d90
wat is buiten de vr het voordeel tov de andere lenzen
Het is een echte Nikon. Velen denken dat je ze dan weer voor een goede prijs kan verkopen als je er ooit vanaf wilt. Dat is natuurlijk waar, maar al deze objectieven zijn prima door te verkopen. En je koopt zo'n objectief natuurlijk niet met het oog op een eventuele verkoop.

Het gaat om een DX objectief, wat zorgt voor meer kans op vignettering. En je zit vast aan het DX formaat sensor. Beide geen voordeel. VR is voor macrowerk maar beperkt bruikbaar, maar is wel prettig!

Ik zou gewoon naar de zaak gaan waar je een opjectief "moet" kopen. Ga ze vasthouden, proberen, en ik durf je eigenlijk wel te garanderen dat geen van de hier genoemde objectieven je teleur zullen stellen wat betreft de kwaliteiten. Ze zijn stuk voor stuk beter dan de gemiddelde fotograaf die ermee werkt. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za okt 30 2010 3:12 pm

Om de keus "moelijk" te maken, hier tests van de verschillende merken macro objectieven:
Op SLRgear.com
Nikon: http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 351/cat/12" onclick="window.open(this.href);return false;
Sigma: http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 221/cat/30" onclick="window.open(this.href);return false;
Tamron: http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... /51/cat/22" onclick="window.open(this.href);return false;
Tokina (alleen specs): http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 181/cat/34" onclick="window.open(this.href);return false;

Op Photozone:
Nikon: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... est-report" onclick="window.open(this.href);return false;
Sigma: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt--review" onclick="window.open(this.href);return false;
Tamron: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt--review" onclick="window.open(this.href);return false;
Tokina: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... est-report" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » za okt 30 2010 4:42 pm

Als je hebt gekeken op de site van KE,en ziet dat ie is uitverkocht dan moet je even een belletje doen naar hun over de sigma 105mm.Dan hebben ze altijd een buffer vooraad staan,even weg laten leggen en ophalen daarna geen probleem. Succ6.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

jbrood

Bericht door jbrood » za okt 30 2010 4:46 pm

heb gebeld, en kreeg te horen dat het waarschijnlijk langer dan 2 weken gaat duren, dus helaas

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 30 2010 8:20 pm

Gelukkig zijn er, als het echt moet, genoeg alternatieven waar je ook gelukkig mee kunt worden...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » zo okt 31 2010 11:56 am

Denk dat elke macrolens kwalitatief wel goed is, ik ben tevreden met mijn Tamron 90mm.

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » zo okt 31 2010 4:44 pm

AF van de 85mm van Nikkor is best wel snel en heel erg stil. Optische kwaliteit van de lens is uitstekend en de bouwkwaliteit is ook erg goed. Enige is dat soms 85mm wat weinig is. Als de keuze tussen de 90mm en de 85mm zal gaan zou ik persoonlijk voor de 85mm kiezen. 100-105mm is wel een tikkeltje meer en kan handig zijn. Ik heb bij mijn keuze destijds besloten om het bij Nikon te houden en wat ik hoorde over de AF heeft mij over de streep getrokken. Ik ben zelf nog nooit teleurgesteld door de lens, het is een schitterende lens en wat mij betreft de kleine meerprijs meer dan waard!

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » ma nov 01 2010 4:27 pm

Dutchy® schreef:Denk dat elke macrolens kwalitatief wel goed is, ik ben tevreden met mijn Tamron 90mm.
Ik ook,een super objectief haar scherpe platen met een prachtige bokeh. :D :mrgreen:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » ma nov 01 2010 5:29 pm

Het is een Nikon.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » ma nov 01 2010 5:36 pm

Ik heb de Sigma 105 mm gehad en weer verkocht, niet omdat hij niet goed was of niet scherp, het tegendeel is waar.
Maar door mijn beperkingen kan ik een camera niet lang stil houden en een statief meeslepen is gewoon te veel ballast voor mij.
Daarom lukte het mij niet om uit de hand een scherpe foto van een bloempje of beestje te maken.
Ik overweeg serieus om voor de Nikkor 105mm VR te gaan, ik denk dat die VR toch wel een hulpje voor mij kan zijn.
Nu nog even sparen, of heeft iemand zo'n ding over voor niet te veel?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » ma nov 01 2010 5:42 pm

George Fennes schreef:Ik heb de Sigma 105 mm gehad en weer verkocht, niet omdat hij niet goed was of niet scherp, het tegendeel is waar.
Maar door mijn beperkingen kan ik een camera niet lang stil houden en een statief meeslepen is gewoon te veel ballast voor mij.
Daarom lukte het mij niet om uit de hand een scherpe foto van een bloempje of beestje te maken.
Ik overweeg serieus om voor de Nikkor 105mm VR te gaan, ik denk dat die VR toch wel een hulpje voor mij kan zijn.
Nu nog even sparen, of heeft iemand zo'n ding over voor niet te veel?

De Nikkor 105mm micro is best wel een zwaar objectief hoor.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Tina

Bericht door Tina » ma nov 01 2010 8:48 pm

De 105mm VR micro is inderdaad best zwaar. Na een oproep op het forum met de vraag om een tweedehandse bleek dat er wel een enkele te koop was, maar niet ver onder nieuwprijs. Tel daar nog benzinekosten bij. Maar wie weet heb je er meer geluk mee dan ik, want het is een fijne lens.
Misschien is van tevoren uitproberen ook wel een goed idee, gezien jouw beperkingen?

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » ma nov 01 2010 9:24 pm

Tina schreef:De 105mm VR micro is inderdaad best zwaar. Na een oproep op het forum met de vraag om een tweedehandse bleek dat er wel een enkele te koop was, maar niet ver onder nieuwprijs. Tel daar nog benzinekosten bij. Maar wie weet heb je er meer geluk mee dan ik, want het is een fijne lens.
Misschien is van tevoren uitproberen ook wel een goed idee, gezien jouw beperkingen?
Gewicht is zeker iets om rekening mee te houden, maar eerst nog even sparen want Nikonglas is best wel duur :frown:
Maar bedankt voor het meedenken.

Blijf het objectief bekijken

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » di nov 02 2010 1:17 pm

gongon schreef:
Het is een Nikon.
:lol: :mrgreen:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

jbrood

Bericht door jbrood » di nov 02 2010 1:37 pm

liever geen zware lens ivm zwakke rug,(hernia)

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”