Beeldinstelling Nikon D700 (frustratie)
Beeldinstelling Nikon D700 (frustratie)
k ben de hele avond al bezig.. veel gegoogled en ook op diverse fora gezocht maar ik begrijp iets niet. Ik ben niet tevreden over de verzadiging van mijn foto's. Ik vind het nog te veel van het goede. Dus nu heb ik geexperimenteerd met diverse beeldinstellingen. Standaard versus neutraal. Contrast en verzadiging naar beneden geschroefd. Ik heb dus diverse foto's gemaakt waar de resultaten flink uiteenlopen.
Ik fotografeer overigens in RAW en AdobeRGB. Het probleem is wanneer ik de foto's inlaad via lightroom, dan zie ik in de previews wel het verschil in kleurtoon/contrast e.d., maar zodra ik ze bekijk dan zijn ze allemaal even verzadigd. Je ziet totaal niet terug (zoals in de preview) dat een foto op neutraal is genomen met verzadiging en contrast helemaal teruggeschroeft. Terwijl ik er bij het inladen juist geen preset aanhang, develop settings staat op 'none'. Maar ook los van lightroom wanneer ik de foto's bekijk in de voorvertoning van mijn Mac dan zijn ze allemaal gelijk wat betreft kleur en contrast. Dit klopt toch niet?
Zijn de beeldinstellingen alleen voorbehouden aan Jpeg?
Ik fotografeer overigens in RAW en AdobeRGB. Het probleem is wanneer ik de foto's inlaad via lightroom, dan zie ik in de previews wel het verschil in kleurtoon/contrast e.d., maar zodra ik ze bekijk dan zijn ze allemaal even verzadigd. Je ziet totaal niet terug (zoals in de preview) dat een foto op neutraal is genomen met verzadiging en contrast helemaal teruggeschroeft. Terwijl ik er bij het inladen juist geen preset aanhang, develop settings staat op 'none'. Maar ook los van lightroom wanneer ik de foto's bekijk in de voorvertoning van mijn Mac dan zijn ze allemaal gelijk wat betreft kleur en contrast. Dit klopt toch niet?
Zijn de beeldinstellingen alleen voorbehouden aan Jpeg?
Laatst gewijzigd door San op zo okt 31 2010 10:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Beeldinstelling (frustratie)
Hallo
Zou het misschien mogelijk zijn om wat voorbeelden te plaatsen
Misschien zou je het eens moeten bekijken met Nikon software.
Ik lees wel een meer dat er verschil in zit met Adobe software.
Groet Kroontje
Zou het misschien mogelijk zijn om wat voorbeelden te plaatsen

Misschien zou je het eens moeten bekijken met Nikon software.
Ik lees wel een meer dat er verschil in zit met Adobe software.
Groet Kroontje
Re: Beeldinstelling (frustratie)
Een voorbeeldje. Deze is toch wel de meest duidelijke. Beeldinstelling staat op neutraal, waarvan de verzadiging helemaal teruggeschroeft. Op de preview is deze foto haast tegen zwart wit aan...
Alle foto's zien er zo uit als ik ze open .. Nogmaals in de preview zie je wel het effect van de beeldinstellingen maar geopend zijn ze allemaal bijna identiek wat betreft kleurverzadiging en contrasten. Begrijp er helemaal niets van.

Alle foto's zien er zo uit als ik ze open .. Nogmaals in de preview zie je wel het effect van de beeldinstellingen maar geopend zijn ze allemaal bijna identiek wat betreft kleurverzadiging en contrasten. Begrijp er helemaal niets van.

Re: Beeldinstelling Nikon D700 (frustratie)
Ik begrijp via een ander forum dat lightroom de instellingen van de camera negeert bij het ontwikkelen van RAW files. Jammer want ik vind Lightroom verder ideaal.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat in de fullsize RAW in LR de Nikon-beeldinstellingen niet worden overgenomen lijkt me logisch, dat gebeurt alleen bij gebruik van Nikon-software zoals View NX en Capture NX2.
Wordt voor de preview wellicht het ingesloten Jpeg-bestand gebruikt waarop beeldinstelling dan wel toegepast is? Fotografeer je in RAW of RAW+Jpeg?
Wordt voor de preview wellicht het ingesloten Jpeg-bestand gebruikt waarop beeldinstelling dan wel toegepast is? Fotografeer je in RAW of RAW+Jpeg?
-
- Moderator
- Contacteer:
Er zijn op het web ongetwijfeld LR-presets te vinden die de Nikon beeldinstellingen nabootsen. Dan is het een kwestie van de gewenste preset aanklikken.San schreef:Ik begrijp via een ander forum dat lightroom de instellingen van de camera negeert bij het ontwikkelen van RAW files. Jammer want ik vind Lightroom verder ideaal.
Ik heb D700 presets/cameraprofielen, en als ik de preset D700 Neutraal V2 op deze foto toepas, dan zie je lichtjes wat verschil, maar het is nihil. Ik heb weleens een trial versie van Capture NX geprobeerd, maar vond het zo vreselijk traag ..
Maar je bedoeld specifiek LR-presets voor de beeldinstellingen, dus anders dan de D700 presets die ik reeds heb...
Maar je bedoeld specifiek LR-presets voor de beeldinstellingen, dus anders dan de D700 presets die ik reeds heb...
-
- Moderator
- Contacteer:
NX heeft een pittige configuratie nodig. Op mijn MacBook Pro (i7, 2,66Ghz) is NX2 langzamer dan LR maar zeker prima werkbaar.San schreef:Ik heb D700 presets/cameraprofielen, en als ik de preset D700 Neutraal V2 op deze foto toepas, dan zie je lichtjes wat verschil, maar het is nihil. Ik heb weleens een trial versie van Capture NX geprobeerd, maar vond het zo vreselijk traag ..
Inderdaad.San schreef:Maar je bedoeld specifiek LR-presets voor de beeldinstellingen, dus anders dan de D700 presets die ik reeds heb...
Oh ja, kan het ook niet er aan liggen dat je in Adobe RGB schiet? Ik gok maar wat hoor, probeer anders 1 foto in sRGB.
Dat kan ik proberen in sRGB...
Ik kan ook Adobe Camera RAW proberen in Photoshop. Vraag me af of Adobe Camera RAW in photoshop, ook hetzelfde te werk gaat las photoshop en de instellingen in de camera niet overneemt.
Ik kan ook Adobe Camera RAW proberen in Photoshop. Vraag me af of Adobe Camera RAW in photoshop, ook hetzelfde te werk gaat las photoshop en de instellingen in de camera niet overneemt.
Beste San,
Skippy heeft al aangegeven wat de verschillen zijn tussen de Adobe software en die van Nikon, maar dat mag uiteindelijk geen probleem zijn. Je kunt je beeldinstelling in de camera gewoon op standaard laten staan en met LR3 en Photoshop CSx prima resulaten behalen.
Om de voorkomen dat je een preview JPG uit je camera "ziet", controleer even de volgende instellingen in LR:
Voorkeuren: Bestandsafhandeling > JPEG voorvertoning op GEEN en origineel RAW bestand insluiten aanvinken.
Meer adviezen kan ik je zo snel even niet geven.
Skippy heeft al aangegeven wat de verschillen zijn tussen de Adobe software en die van Nikon, maar dat mag uiteindelijk geen probleem zijn. Je kunt je beeldinstelling in de camera gewoon op standaard laten staan en met LR3 en Photoshop CSx prima resulaten behalen.
Om de voorkomen dat je een preview JPG uit je camera "ziet", controleer even de volgende instellingen in LR:
Voorkeuren: Bestandsafhandeling > JPEG voorvertoning op GEEN en origineel RAW bestand insluiten aanvinken.
Meer adviezen kan ik je zo snel even niet geven.
-
- Moderator
- Contacteer:
San, nog nieuws m.b.t. deze vraag?
Ik heb de Engelse versie, maar ik heb niet de optie om de 'Jpeg voorvertoning' op 'geen' te zetten en 'Raw-bestand insluiten' aan te vinken.Kees D3s schreef:Om de voorkomen dat je een preview JPG uit je camera "ziet", controleer even de volgende instellingen in LR:
Zie printscreen ...

Ik heb een aantal opties:Skippy schreef:San, nog nieuws m.b.t. deze vraag?
- Capture NX aanschaffen (ik geloof dat alleen de trial versie erg langzaam is en de nieuwe beter werkt)
- Zelf beeldinstellingen presets maken in LR die het dichtst bij de beeldinstelling komt die ik in de camera heb gebruikt.
- Niet zelf maken maar een camera develop default/preset zoeken op internet.
- Of terug naar sRGB .. dan zijn de kleuren niet zo verzadigd. Hoewel dat eigenlijk geen optie is. Op de fotovakschool wordt dit juist gestimuleerd.
-
- Moderator
- Contacteer:
Moet je wat Kees bedoelt niet bij tabblad Import i.p.v. File Handling instellen?San schreef:Ik heb de Engelse versie, maar ik heb niet de optie om de 'Jpeg voorvertoning' op 'geen' te zetten en 'Raw-bestand insluiten' aan te vinken.Kees D3s schreef:Om de voorkomen dat je een preview JPG uit je camera "ziet", controleer even de volgende instellingen in LR:
Zie printscreen ...
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik neem aan dat je bedoelt dat op de Fotovakschool het gebruik van AdobeRGB vanwege het grotere kleurenbereik wordt gestimuleerd?San schreef:Ik heb een aantal opties:Skippy schreef:San, nog nieuws m.b.t. deze vraag?
- Capture NX aanschaffen (ik geloof dat alleen de trial versie erg langzaam is en de nieuwe beter werkt)
- Zelf beeldinstellingen presets maken in LR die het dichtst bij de beeldinstelling komt die ik in de camera heb gebruikt.
- Niet zelf maken maar een camera develop default/preset zoeken op internet.
- Of terug naar sRGB .. dan zijn de kleuren niet zo verzadigd. Hoewel dat eigenlijk geen optie is. Op de fotovakschool wordt dit juist gestimuleerd.
Dat is prima maar dan moeten ze ook kunnen vertellen hoe je de workflow m.b.t. de meest gebruikte software (Photoshop en/of Lightroom) hier optimaal op kunt inrichten zonder in dit soort "gedoe" te vervallen. Overigens voor mij de reden om uitsluitend in sRGB te werken, nog afgezien van het feit dat het overgote deel van de fotograferende/Photoshoppende mensheid met een beeldscherm werkt dat het hele Adobe-gamma niet kan weergeven.
Ik heb precies gedaan wat hij schreef: Voorkeuren > bestandsafhandeling = Preferences > File Handling.
Maar ik heb ook bij de andere tabs ook gekeken, maar vind daar de opties die Kees beschrijft ook niet terug.
Maar ik heb ook bij de andere tabs ook gekeken, maar vind daar de opties die Kees beschrijft ook niet terug.