O, dat bedoel jeKroontje schreef:Ik dacht dat als je f 5.6 neemt de scherpte is af nam op 300mm. En dat zou je dan weer moeten oplossen met een hogere sluiter.Bob42 schreef:Hoe dat zo? Als je van F11 naar F5.6 gaat krijg je 2 stops meer licht. Die kun je gebruiken voor een snellere sluitertijd of juist voor het verlágen van je ISO-waarde!Kroontje schreef: Als je f5.6 gaat gebruiken, moet je dan toch ook het iso verhogen of zit ik er nu naast![]()
![]()
Kroontje
En dan om dat voor elkaar te krijgen evt met je iso omhoog.
Anders heb ik het iedere keer verkeert gedaan. Maar het ging bij wel een stuk beter![]()
Kroontje

Ik heb geen zin om het terug te lezen, maar ik meen dat de TS op F11 fotografeerde en bewegingsonscherpte kreeg. Dus was het advies het diafragma wat verder open te zetten, zodat de sluitertijd korter kon worden. Want bewegingsonscherpte kun je tegengaan met kortere sluitertijden.
Als je bij volle opening werkt op 300 mm is de scherpte inderdaad ook niet optimaal (maar beter dat dan bewegingsonscherpte), maar dat is geen bewegingsonscherpte en dat kun je dus niet tegengaan met kortere sluitertijden. Dus die ISO hoef je niet om die reden omhoog te zetten.