Floris, ter beoordeling.
-
Bramsie
Floris, ter beoordeling.
Dit is mijn eerste foto op het forum. Graag jullie mening.

Laatst gewijzigd door Bramsie op di nov 02 2010 11:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Krista
Re: Floris, ter beoordeling.
Hoi Bramsie,
Jammer dar de gegevens van de foto niet meegekomen zijn.
Wat een ogen heeft die kat! Prachtig!
Jammer dat de achtergrond een beetje onrustig is, was misschien mooier geweest als de steentjes iets vager waren geweest.
Jammer dar de gegevens van de foto niet meegekomen zijn.
Wat een ogen heeft die kat! Prachtig!
Jammer dat de achtergrond een beetje onrustig is, was misschien mooier geweest als de steentjes iets vager waren geweest.
-
Daniël
Voor exif:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 001%29.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Komt dit eruit:
Camera model: NIKON D5000 • Sluitertijd: 1/100s • Diafragma: f/14.0 • ISO: 200 • Brandpuntsafstand: 55 mm (82 mm full-frame) • Flash: On, Return detected •
Commentaar:
1, mooie kat en inderdaad mooie ogen. Leuk moment.
2, Waarom f/14? Hierdoor heb je dus een lage sluitertijd gekregen. Dan komt er automatisch een bewogen kat uit. Want echt scherp is die niet.
3, Waarom de flitser gebruikt?
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 001%29.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Komt dit eruit:
Camera model: NIKON D5000 • Sluitertijd: 1/100s • Diafragma: f/14.0 • ISO: 200 • Brandpuntsafstand: 55 mm (82 mm full-frame) • Flash: On, Return detected •
Commentaar:
1, mooie kat en inderdaad mooie ogen. Leuk moment.
2, Waarom f/14? Hierdoor heb je dus een lage sluitertijd gekregen. Dan komt er automatisch een bewogen kat uit. Want echt scherp is die niet.
3, Waarom de flitser gebruikt?
- Tony D
- Moderator

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hoe doe jij dat? Ik zie geen EXIF-gegevens als ik via een klik de foto op ware grootte bekijk en ook niet als ik dan in dat nieuwe scherm klik op meer info. Dan opent wel de EXIF-viewer, maar ik zie geen gegevens over de foto.Daniël schreef:Voor exif:
Komt dit eruit:
Ik heb ook IExif geïnstalleerd en die zegt ook dat er geen Exif-info in de foto zit.
Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
-
Daniël
Ken toveren
Picasa geeft de s800 codes mee. Deze staat erin als je de foto aanklikt.
Haal je dit eruit zie je de exif wel. Maar de voorwaarde is natuurlijk wel dat het geupload is op 1024 pix of de picasa gebruiker de exif wel mee laat komen.
Picasa geeft de s800 codes mee. Deze staat erin als je de foto aanklikt.
Haal je dit eruit zie je de exif wel. Maar de voorwaarde is natuurlijk wel dat het geupload is op 1024 pix of de picasa gebruiker de exif wel mee laat komen.
- Riemke
- Clublid

- Contacteer:
f14 is inderdaad wat teveel van het goede. Als je met een wat groter diafragma (dus lager getal) fotografeert krijg je een mooiere scherptdiepte. Je kunt dan je onderwerp, in dit geval Floris, isoleren van de omgeving. @Daniel: Op zich hoeft de gekozen brandpuntsafstand met de bijbehorende sluitertijd van 1/100 geen onscherpe foto op de leveren. De onscherpte in de foto lijkt mij bewegingsonscherpte.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
-
fred101
Ik vind hem wel mooi qua belichting. Tegen zo'n lichte achtergrond is de kat toch goed uitgelicht. Compositie vind ik ook geslaagd. Ik heb alleen het idee dat ik die kat, die boom en het grind eerder heb gezien, in liveView volgens mij
Ben het wel eens met de andere dat het mooier zou zijn met iets minder scherptediepte.
De scherpte zelf beoordelen is erg moeilijk heb ik hier gemerkt. Je ziet hier foto's voorbij komen die bijna onwerkelijk scherp zijn. Vaak wel mooi maar het wordt soms bijna abstract en soms gewoon onnatuurlijk. Een gewoon scherpe foto lijkt dan soms minder scherp. Uiteindelijk ziet ook niet iedereen even scherp dus wat voor de een heel realistisch lijkt is dat voor de ander niet. Ik kan niet zeggen dat ik deze foto niet scherp vind. Maar zit nu ook niet op een grote monitor te kijken.
Fred
Ps, wie heeft hem gemaakt ,J of V ?
Ben het wel eens met de andere dat het mooier zou zijn met iets minder scherptediepte.
De scherpte zelf beoordelen is erg moeilijk heb ik hier gemerkt. Je ziet hier foto's voorbij komen die bijna onwerkelijk scherp zijn. Vaak wel mooi maar het wordt soms bijna abstract en soms gewoon onnatuurlijk. Een gewoon scherpe foto lijkt dan soms minder scherp. Uiteindelijk ziet ook niet iedereen even scherp dus wat voor de een heel realistisch lijkt is dat voor de ander niet. Ik kan niet zeggen dat ik deze foto niet scherp vind. Maar zit nu ook niet op een grote monitor te kijken.
Fred
Ps, wie heeft hem gemaakt ,J of V ?
-
Jumpjiving
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Mooie kat.
Maak er meer foto's van als je kunt.
Mooi oefen object.
De scherpte ligt niet op de ogen volgens mij.
Meer iets achter de kat.
Samen met een mogelijke beweging onscherpte geeft het een minder scherp beeld.
Let er de volgende keer op dat je op de ogen scherp stelt.
Het is mijn meest gemaakte fout bij onscherpte dat ik niet goed oplet waar de camera op scherp stelt.
Maak er meer foto's van als je kunt.
Mooi oefen object.
De scherpte ligt niet op de ogen volgens mij.
Meer iets achter de kat.
Samen met een mogelijke beweging onscherpte geeft het een minder scherp beeld.
Let er de volgende keer op dat je op de ogen scherp stelt.
Het is mijn meest gemaakte fout bij onscherpte dat ik niet goed oplet waar de camera op scherp stelt.
-
Bramsie
Dank voor jullie reacties.
De exif-info is inmiddels zichtbaar, excuses voor het ongemak
Dat het diafragma op f14 stond kwam omdat ik met iets anders bezig was, maar Floris ging er ineens zo mooi voor zitten dat ik dacht, niet geschoten is altijd mis
Als ik eerst de tijd had genomen om de camera opnieuw in te stellen dan was Floris er weer vandoor.
Het origineel is haarscherp, maar na het plaatsen hier zie ik dat de foto inderdaad wat onscherp oogt. Heel vreemd, misschien komt dat door het verkleinen met BD-sizer?? Heeft iemand een idee?
Er is geen sprake van bewegingsonscherpte ondanks de lange sluitertijd, ik heb de foto groot op mijn bureaublad staan en tot 250% uitvergroot in ViewNX is ie nog steeds haarscherp..
Ik ben het inderdaad met jullie eens dat het mooier was geweest met een groter diafragma, zodat de achtergrond wat zachter was geweest.. maar die tijd had ik dus niet.
Wat het flitsen betreft, voor een landschapje heeft dat inderdaad geen zin, maar zo onder een boom is het toch wat donker en licht de flitser Floris' snoet net wat beter op
Helaas kunnen we geen nieuwe fotootjes van Florisje maken want hij is afgelopen zondag overleden
Voor Fredje: Raad maar!....
De exif-info is inmiddels zichtbaar, excuses voor het ongemak
Dat het diafragma op f14 stond kwam omdat ik met iets anders bezig was, maar Floris ging er ineens zo mooi voor zitten dat ik dacht, niet geschoten is altijd mis
Het origineel is haarscherp, maar na het plaatsen hier zie ik dat de foto inderdaad wat onscherp oogt. Heel vreemd, misschien komt dat door het verkleinen met BD-sizer?? Heeft iemand een idee?
Er is geen sprake van bewegingsonscherpte ondanks de lange sluitertijd, ik heb de foto groot op mijn bureaublad staan en tot 250% uitvergroot in ViewNX is ie nog steeds haarscherp..
Ik ben het inderdaad met jullie eens dat het mooier was geweest met een groter diafragma, zodat de achtergrond wat zachter was geweest.. maar die tijd had ik dus niet.
Wat het flitsen betreft, voor een landschapje heeft dat inderdaad geen zin, maar zo onder een boom is het toch wat donker en licht de flitser Floris' snoet net wat beter op
Helaas kunnen we geen nieuwe fotootjes van Florisje maken want hij is afgelopen zondag overleden
Voor Fredje: Raad maar!....
-
Daniël
Ach, is goed gekomenBramsie schreef:De exif-info is inmiddels zichtbaar, excuses voor het ongemak
Daar heb je dan wel gelijk in ja. Maar dan had ik hem niet in beoordeling gezet. Maar het is wel een leuk plaatje gewordenBramsie schreef:Dat het diafragma op f14 stond kwam omdat ik met iets anders bezig was, maar Floris ging er ineens zo mooi voor zitten dat ik dacht, niet geschoten is altijd misAls ik eerst de tijd had genomen om de camera opnieuw in te stellen dan was Floris er weer vandoor.
Het verkleinen van een foto en zeker met picasa komt vaak onscherp over. Daarom is het aan te raden om met de batch van BD-sizer of border maker de verscherping aan te zetten. Dit scheelt enormBramsie schreef:Het origineel is haarscherp, maar na het plaatsen hier zie ik dat de foto inderdaad wat onscherp oogt. Heel vreemd, misschien komt dat door het verkleinen met BD-sizer?? Heeft iemand een idee?
Daar heb je een puntBramsie schreef:Wat het flitsen betreft, voor een landschapje heeft dat inderdaad geen zin, maar zo onder een boom is het toch wat donker en licht de flitser Floris' snoet net wat beter op![]()
ach gossie. Ik leef met je mee. Heel veel sterkte met het verwerken.Bramsie schreef:Helaas kunnen we geen nieuwe fotootjes van Florisje maken want hij is afgelopen zondag overleden![]()
Dan is deze foto heel veel waard geworden.
-
Krista
Hé Bramsie,
Wat een vervelend bericht zo tussen de foto's door. Ik hoop dat je heel veel mooie herinneringen hebt aan Floris-met-de-mooie-ogen.
Da's het grootste nadeel van huisdieren; je moet er altijd (voor je gevoel in ieder geval) zo snel weer afscheid van nemen.
Sterkte!
Wat een vervelend bericht zo tussen de foto's door. Ik hoop dat je heel veel mooie herinneringen hebt aan Floris-met-de-mooie-ogen.
Da's het grootste nadeel van huisdieren; je moet er altijd (voor je gevoel in ieder geval) zo snel weer afscheid van nemen.
Sterkte!