Begin volgend jaar gaan wij een weekje naar Lapland. Als beginnend hobby fotografe wil ik natuurlijk foto's gaan maken. Nu ben ik al wat aan het lezen hier en daar hierover, maar ik kan hier vast wat meer tips krijgen.
Heb al gelezen dat het verstandig is je volle accu dicht bij je lichaam (warm) te bewaren.
Bij fotograferen in sneeuw (dat ligt er dan volop) iets overbelichten?
Is het ook verstandig om bij al die sneeuw en als er dan ook zon is een polarisatiefilter te gebruiken?
Natuurlijk hopen we ook het noorderlicht te zien en ik hoop het mooi op de foto te zetten. Ik moet nog een lichte statief kopen hiervoor.
We gaan met de hondenslee, sneeuwscooteren, ijbreker, ijshotel,heb er zin in!
Alvast bedankt!
fotograferen kou en sneeuw en noorderlicht
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Re: fotograferen kou en sneeuw en noorderlicht
Dat lijkt me een hele mooie uitdaging en je komt vast en zeker terug met fantastische foto's!
Tip: zoek even op de foto's van forumlid ALE: Hij heeft onlangs een poolexpeditie gemaakt en kan je ook zeker goede tips geven
Bij sneeuwfoto's moet je inderdaad overbelichten. Je camera ziet nl. al dat wit als grijs.
Een ND filter lijkt me daar ook wel handig.
Tip: zoek even op de foto's van forumlid ALE: Hij heeft onlangs een poolexpeditie gemaakt en kan je ook zeker goede tips geven

Bij sneeuwfoto's moet je inderdaad overbelichten. Je camera ziet nl. al dat wit als grijs.
Een ND filter lijkt me daar ook wel handig.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: fotograferen kou en sneeuw en noorderlicht
Heb vroeger redelijk wat in poolgebieden lopen slepen met mijn fotospullen en hoewel analoog blijft het principe hetzelfde.
Afgezien van de Nikon F65 van mijn vriendin die ik in de pinguinstront liet vallen heb ik nooit problemen gehad; en eigenlijk nooit echt speciale voorzorgsmaatregelen genomen. Genoeg reservebatterijen is wel een must - het kan soms erg hard gaan in de kou - en inderdaad het beste om die onder je jas te bewaren.
Verder eventueel wat overbelichten maar je LCD geeft je daar snel genoeg uitsluitsel over. En schiet in RAW zodat je later de belichting makkelijk nog wat aan kunt passen.
Polarisatiefilter kan zowiezo nooit kwaad om mee te nemen.
Oh ja, en voldoende geheugenkaartjes meenemen natuurlijk.
Afgezien van de Nikon F65 van mijn vriendin die ik in de pinguinstront liet vallen heb ik nooit problemen gehad; en eigenlijk nooit echt speciale voorzorgsmaatregelen genomen. Genoeg reservebatterijen is wel een must - het kan soms erg hard gaan in de kou - en inderdaad het beste om die onder je jas te bewaren.
Verder eventueel wat overbelichten maar je LCD geeft je daar snel genoeg uitsluitsel over. En schiet in RAW zodat je later de belichting makkelijk nog wat aan kunt passen.
Polarisatiefilter kan zowiezo nooit kwaad om mee te nemen.
Oh ja, en voldoende geheugenkaartjes meenemen natuurlijk.