Telconverter TC-20EII

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
Ronald

Telconverter TC-20EII

Bericht door Ronald » wo nov 03 2010 12:02 am

Ik ben in het bezit van de Nikon AF-S VR 70-200mm 1:2.8G. Daarbij wil ik een teleconverter kopen. Namelijk de TC-20EII van Nikon. Heeft iemand ervaring met deze combinatie? En is de TC-20EIII beduidend beter? Of is het nog beter voor de TC-17E te gaan welke erg goed schijnt te presteren in vergelijking tot de TC-20EII.

Ik las dat de AF met de TC-20EII een stuk langzamer wordt. Het gaat mij om de zoom zoveel mogelijk te vergroten zonder al te veel achteruit te gaan in prestaties.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Telconverter TC-20EII

Bericht door Patrick » wo nov 03 2010 1:43 am

Welkom op ons forum.

Je hebt duidelijk al ingelezen. Je hebt het heel aardig samengevat. De TC 2.0 II is niet zo erg goed, de 1.7x versie werkt veel beter met je 70-200 VR. De nieuwe TC 2 III schijnt een stuk beter te zijn, zeker in combinatie met de nieuwe 70-200 VR 2.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » wo nov 03 2010 8:54 am

Patrick schreef:Welkom op ons forum.

Je hebt duidelijk al ingelezen. Je hebt het heel aardig samengevat. De TC 2.0 II is niet zo erg goed, de 1.7x versie werkt veel beter met je 70-200 VR. De nieuwe TC 2 III schijnt een stuk beter te zijn, zeker in combinatie met de nieuwe 70-200 VR 2.
Maar hoe zal de TC 2.0 III het doen met de oude 70-200mm 2.8 VR I?
Is het effect beter dan met de TC 2.0 II?
Alhoewel ik in het geheel niet ontevreden ben met de oude combinatie.
Ik heb in Deventer een foto gemaakt van een beeldje van een politiemannetje met de oude combinatie en daar ben ik best wel tevreden over :lol:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Ronald

Bericht door Ronald » wo nov 03 2010 10:02 am

Patrick, bedankt voor de informatie. Ik neem aan dat dit ook geld voor de Nikkor 70-200 type I. Ik zal dit eens gaan vergelijken in de winkel. Ik hoop dan daar het verschil te kunnen zien.

Ronald

Tobias

Bericht door Tobias » wo nov 03 2010 5:34 pm

Ronald schreef: En is de TC-20EIII beduidend beter? Of is het nog beter voor de TC-17E te gaan welke erg goed schijnt te presteren in vergelijking tot de TC-20EII.

Ik las dat de AF met de TC-20EII een stuk langzamer wordt. Het gaat mij om de zoom zoveel mogelijk te vergroten zonder al te veel achteruit te gaan in prestaties.
Ja de TC III is beduidend beter dan zijn voorganger. Dat wil niet zeggen dat er met een TCII niet is te werken. Ook met deze converter heb ik goede resultaten geboekt in combinatie met een prime. Met een zoom zou ik zeker niet verder gaan dan 1.7 en dan ligt het er aan welke zoom het is. Dan moet je toch echt aan 2.8 denken of een F4 uit het top assortiment. Dus met de 70-200 F2.8 moet het geen probleem zijn.

Met een TC 2 werkt alles inderdaad een stuk langzamer, spelen condities een rol en wordt ieder foutje in de techniek direct zichtbaar. .

Ronald

Bericht door Ronald » wo nov 03 2010 11:22 pm

Tobias schreef:Met een zoom zou ik zeker niet verder gaan dan 1.7 en dan ligt het er aan welke zoom het is. Dan moet je toch echt aan 2.8 denken of een F4 uit het top assortiment. Dus met de 70-200 F2.8 moet het geen probleem zijn.

Met een TC 2 werkt alles inderdaad een stuk langzamer, spelen condities een rol en wordt ieder foutje in de techniek direct zichtbaar. .
Bedoel je dat de Nikkor 70-200 F2.8 I prima moet werken met de TC-20EIII of juist niet en ik dus beter de TC-1.7 kan nemen. Ik wil het liefst de zoom verdubbelen maar ook een behoorlijke kwaliteit behouden. Zijn de verschillen enkel zichtbaar voor de pro's of kan ik als leek dit ook vaststellen.

wil53
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door wil53 » wo nov 03 2010 11:35 pm

Ik heb de 3 maar moet eerlijk zeggen dat ik um liever niet gebruik op de 500mm .

Ronald hoe dan ook je levert in.

Tobias

Bericht door Tobias » do nov 04 2010 8:01 am

@ronald

In het kort.

De tc-20e III presteert beter dan zijn voorganger.

Met een zoom zou ik niet verder gaan dan 1.7. Dan heb ik het over de oude converters waarvan ik de 1.4 en 1.7 met veel plezier en tevredenheid inzet.

Hoe de tc-20e III op de 70-200 f.2.8 VR presteert weet ik niet maar wellicht kunnen deze meningen/ervaringen je een stap verder helpen.

de opnames die ik gemaakt heb met de nieuwe 70-200 2.8 VR2 en tc-20e III zagen er veelbelovend uit. Daar durf ik best een dag mee op stap te gaan, mits de condities redelijk zijn. Dus niet al te grauw en grijs weer. Je verliest weliswaar twee stoppen maar op 5.6 werkt alles nog prima op de d300.

onderstaand een tweetal opnames gemaakt met de nieuwe TC 20e III en de 500mm

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”