6 meter lang aquarium Vlaardingen

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

6 meter lang aquarium Vlaardingen

Bericht door M.Oorthuis » vr mei 25 2007 9:54 am

Ik ben 2 weken geleden gevraagd om wat foto's te maken van een aquarium die iets meer kwaliteit/ kleur/ scherpte hebben dan alle foto's die al eens gemaakt zijn van deze bak.
Het betreft een unicum in nederland.
De bak is 6 meter lang en het front bestaat uit 22mm. dik gebogen glas hij is ca. 90 cm. hoog en weegt zo'n 8000 kg! om dit gewicht te dragen staan er 2 heipalen onder van 19 meter lang.
Maar goed hier de foto's

1.: Eerst de lampen boven de bak (de plaat boven de bak kan tot 1 meter uitgeschoven worden om erbij te kunnen.
Afbeelding
2.:
Afbeelding
3.:
Afbeelding
4.:
Afbeelding
5.:
Afbeelding
6.:
Afbeelding
7.:
Afbeelding
8.:
Afbeelding
9.:
Afbeelding
10.:
Afbeelding

Vraag me niet hoe al dat koraal en vissen heten want dat weet ik niet :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

wouterboon

Bericht door wouterboon » vr mei 25 2007 4:25 pm

Gekke vraag, maar weet je toevallig wie die gemaakt heeft? Ik heb ooit een project gedaan voor Royal Numico op Schiphol WTC, waarbij een aquarium in hoefijzer vorm met een diameter van 6 meter en een totale lengte van 4 meter is geplaatst (op een verdieping...). Ook uit een stuk en zo'n 6000 liter water. Alles bij elkaar een kilootje of 6000... Geen heipalen, maar gewoon een stalen constructie eronder die het gewicht verdeelde. (kon ik de foto die ik heb maar uploaden, maar dat krijg ik niet voor elkaar...)

Groet,

Wouter

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » vr mei 25 2007 4:55 pm

tja, hier kun je maar een reactie opgeven....prachtige foto's. Wat een kleuren pracht en mooi verloop van scherptediepte op sommige foto's. Knap gedaan want die vissen die zitten niet stil....Vooral die foto van die doktersvis(?) met die garnaal is leuk om te zien...
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

mark j

Bericht door mark j » vr mei 25 2007 9:36 pm

@wouterboon
ik heb dit kunnen vinden voor je.
kan het niet vragen aan de baas die is een week weg.
Het bedrijf Tetterode glas in Voorthuizen maakte de gebogen ruit van veiligheidsglas voor het zeewateraquarium van het Open Haarden Centrum te Vlaardingen. Dit is de grootste maat glas dat het bedrijf ooit gebogen heeft en waarvoor tevens de langst mogelijke maat glas, jumboformaat, werd gebruikt.

De radius van de ruit is 4700 mm, de pijldiepte 900 mm en de breedte hoogte 800 mm. Dit was de maximale maat die mogelijk was in de glasbuigoven van Tetterode. Het bedrijf heeft deze oven in 2003 op eigen specificaties laten bouwen.

Voor het eerst is nu gebruik gemaakt van de volledige capaciteit van de oven waarin normaal gesproken drie productiecharges tegelijkertijd gebogen kunnen worden.
De ruit voor het aquarium is opgebouwd uit 2 x 12 mm floatglas met 2 mm giethars. De beide platen zijn samen in de oven over een stalen mal heen gebogen. Na het buigen zijn ze omgekeerd op een houten frame geplaatst om te lamineren. Daarna zijn ze weer op de stalen buigmal gelegd voor transport naar Vlaardingen waar men het aquarium op de locatie heeft samengesteld.

Doordat de waterdruk op de bolle zijde van het glas drukt kon volstaan worden met relatief dun glas. Technisch zijn hier overigens geen beperkingen en kan het glas bij een grotere waterdruk zonodig samengesteld worden tot een drie of vierlaagse combinatie.
Het plaatsen en samenstellen van het aquarium ter plaatse verliep vlekkeloos waardoor er na een ruime periode van het drogen van de kitverlijming en het proefdraaien van de waterbehandelingsinstallatie aan de inrichting van het koraalrif gewerkt kon gaan worden

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”