Gitzo, wie heeft er tips.
Hallo Allemaal .
Een beetje goede raad kan ik wel gebruiken.
Op marktplaats staat een Gitzo-Studex statief met een Rationelle statievkop,te koop.
Nou is mijn eerste nieuwe aankoop een statief,wat gerust gebruikt mag zijn.
Alleen vind ik niet erg veel reviews over deze combinatie,met name over de statiefkop vind ik bijna niets.
Wie kan mij een beetje opweg helpen,ik gebruik als camera een D300 met een 18-200 vr lens.
Groetjes Gisela.
Een beetje goede raad kan ik wel gebruiken.
Op marktplaats staat een Gitzo-Studex statief met een Rationelle statievkop,te koop.
Nou is mijn eerste nieuwe aankoop een statief,wat gerust gebruikt mag zijn.
Alleen vind ik niet erg veel reviews over deze combinatie,met name over de statiefkop vind ik bijna niets.
Wie kan mij een beetje opweg helpen,ik gebruik als camera een D300 met een 18-200 vr lens.
Groetjes Gisela.
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.
Gisela.
Over de gitzo is wel wat te vinden op Google hoor maar je heb wel verschillende types nog. Maar voor een d300+18-200mm is dit zo te zien ruim voldoende.
Heb even de advertentie opgezocht maar zo'n balhoofd is niet de handigste om snel in standen te wisselen. Je kan beter dan een balhoofd nemen die zijn makkelijker te wisselen van landschap naar portret en alles ertussen.
Bedenk ook goed wat je gaat doen met je statief ook wat je er in de toekomst mee wilt doen.
Greetzz
Heb even de advertentie opgezocht maar zo'n balhoofd is niet de handigste om snel in standen te wisselen. Je kan beter dan een balhoofd nemen die zijn makkelijker te wisselen van landschap naar portret en alles ertussen.
Bedenk ook goed wat je gaat doen met je statief ook wat je er in de toekomst mee wilt doen.
Greetzz
- Frank Roelofs
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Gitzo, wie heeft er tips.
Kijk ook eens bij de Manfrotto statieven die erop staan. Bijv. 144 of 190. Heb zelf een 25 jaar oude 144, werkt perfect.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Ik ken niet de historie van Gitzo. Voor wat het waard is iets over de indeling/ naamgeving van Gitzo:
http://www.camerapedia.org/wiki/Gitzo_tripods" onclick="window.open(this.href);return false;
In de huidige Gitzo programma zijn de koppen gerelateerd aan de statiefseries, dus een 2-serie statief met een 2-serie kop. Ik vermoed dat dit vroeger ook zo was.
Waarschijnlijk wordt een 3-serie statief aangeboden, aluminium, met een 3-serie statiefkop. Specificatie onbekend. Gezien het kaliber lijkt het me zwaar genoeg voor een 200 mm lens.
Zo te zien in de Marktplaatsadvertentie zit in de kop een 3/8" schroef, echter de camera heeft een 1/4" aansluiting, je moet de schroef dan wel vervangen door zo eentje http://www.cameraland.nl/product/517/12209/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als iemand meer/ beter weet, prima, ik luister graag.
Groet Hans.
http://www.camerapedia.org/wiki/Gitzo_tripods" onclick="window.open(this.href);return false;
In de huidige Gitzo programma zijn de koppen gerelateerd aan de statiefseries, dus een 2-serie statief met een 2-serie kop. Ik vermoed dat dit vroeger ook zo was.
Waarschijnlijk wordt een 3-serie statief aangeboden, aluminium, met een 3-serie statiefkop. Specificatie onbekend. Gezien het kaliber lijkt het me zwaar genoeg voor een 200 mm lens.
Zo te zien in de Marktplaatsadvertentie zit in de kop een 3/8" schroef, echter de camera heeft een 1/4" aansluiting, je moet de schroef dan wel vervangen door zo eentje http://www.cameraland.nl/product/517/12209/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als iemand meer/ beter weet, prima, ik luister graag.
Groet Hans.
Bedankt voor de tips en goede raad.
Ik ga voor het Gitzo.
Groetjes Gisela.
Ik ga voor het Gitzo.
Groetjes Gisela.
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.
Gisela.
- Frank Roelofs
- Forumlid
Gitzo is natuurlijk niet mis mee, maar die op marktplaats is volgens mij best oud. De kop lijkt me voor fotografie niet echt handig. Welke tips maakte dat je voor deze Gitzo koos? Terwijl er op marktplaats wel meer degelijke en handigere staan.gisela schreef:Bedankt voor de tips en goede raad.
Ik ga voor het Gitzo.
Groetjes Gisela.
Succes met je keuze.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Nu heb ik een paar jaar geleden mijn 1972 Gitzo (ook een Studex) verkocht en dat ding was toen nog goed voor minstens 50 jaar. Had net eerder m'n huidige Gitzo (lichtgewicht) (groter) gekocht na afloop van een NCN clubbijeenkomst.
Als een Gitzo nu nog goed werkt, heb je geen reden om een Gitzo niet aan te schaffen.
Natuurlijk zijn er op Marktplaats leukere en goedkopere aanbiedingen maar het gaat uiteindelijk om de kosten. En de kosten bestaan uit de
aanschafprijs
onderhoud en service kosten
levensduur.
En dan wint Gitzo volgens mij altijd. Nu is mijn verhaal wel gekleurd door m'n bril", ik ben een grote fan van Gitzo.
Als een Gitzo nu nog goed werkt, heb je geen reden om een Gitzo niet aan te schaffen.
Natuurlijk zijn er op Marktplaats leukere en goedkopere aanbiedingen maar het gaat uiteindelijk om de kosten. En de kosten bestaan uit de
aanschafprijs
onderhoud en service kosten
levensduur.
En dan wint Gitzo volgens mij altijd. Nu is mijn verhaal wel gekleurd door m'n bril", ik ben een grote fan van Gitzo.
- Frank Roelofs
- Forumlid
Ach ja zo hebben we allemaal onze gekleurde bril. In mijn fotohandel tijd, verkochten we vaak de Manfrotto's omdat die een wat redelijkere prijs hadden ten opzichte van de Gitzo. En ik heb zo ook een beetje door Metz gekleurde flitsbril...Hans Braakhuis schreef:Nu is mijn verhaal wel gekleurd door m'n bril", ik ben een grote fan van Gitzo.

Mijn wederhelft heeft hem voor mij gekocht ,
De Gitzo is vandaag afgeleverd,en ik kan zonder overdrijving zeggen hij ziet er nog uit als nieuw,alles werkt perfect,en hij staat als een huis.
Waarom een Gitzo .
Na veel gelezen te hebben over statieven,was het al snel duidelijk, dat het statief een stabiel, en van goed matriaal gemaakt moest zijn,ook met het oog om in de toekomst wat met natuur-landschaps fotografie te gaan doen,dus de makkelijke en snelle verstelbaarheid spelen geen erg grote rol, we hebben tijd genoeg,dus geen stress.
Dat het statief wel wat aan de zware kant is,is eigenlijk ook niet zo bezwaarlijk,;man lief en ik wandelen behoorlijk veel; hij sleept de foto uitrusting mee,mmhhhh en ik de boterhammetjes en thee.
Ik weet, ik had graag een carbon of een lichter statief gehad (maar ons budget is ook niet oneindig) zo leek dit een goede kans een goed en ook een kwa prijs heel aantrekkelijk statief te kopen waar we zeker nog jaren mee vooruit kunnen.
Inderdaad,het had ook een Manfrotto kunnen zijn,maar ik ben
met de Gitzo,de toekomst zal het leren
Groetjes uit Limburg.
Gisela.

De Gitzo is vandaag afgeleverd,en ik kan zonder overdrijving zeggen hij ziet er nog uit als nieuw,alles werkt perfect,en hij staat als een huis.

Waarom een Gitzo .
Na veel gelezen te hebben over statieven,was het al snel duidelijk, dat het statief een stabiel, en van goed matriaal gemaakt moest zijn,ook met het oog om in de toekomst wat met natuur-landschaps fotografie te gaan doen,dus de makkelijke en snelle verstelbaarheid spelen geen erg grote rol, we hebben tijd genoeg,dus geen stress.
Dat het statief wel wat aan de zware kant is,is eigenlijk ook niet zo bezwaarlijk,;man lief en ik wandelen behoorlijk veel; hij sleept de foto uitrusting mee,mmhhhh en ik de boterhammetjes en thee.

Ik weet, ik had graag een carbon of een lichter statief gehad (maar ons budget is ook niet oneindig) zo leek dit een goede kans een goed en ook een kwa prijs heel aantrekkelijk statief te kopen waar we zeker nog jaren mee vooruit kunnen.
Inderdaad,het had ook een Manfrotto kunnen zijn,maar ik ben

Groetjes uit Limburg.
Gisela.
Gisela.
Gisela.
- Frank Roelofs
- Forumlid
Heel veel plezier met je aanwinst.
Volgens mij is Manfrotto een tijd geleden overgenomen door Gitzo.
Is nu het B-merk van het merk "dat staat als een ducdalf".
Ik werk zelf met een in 1977 aangeschafte Slick Super Master, voor mij nog steeds niks mis mee, maar ik weet wel dat er niets boven Gitzo gaat.
Vraag het iedereen die er één heeft, en vergeet het vooral niet te vragen aan mensen die hun boterham verdienen met fotografie en die soms tientallen jaren met hun Gitzo doen.
Manfrotto is prima, maar als je voor een goede Gitzo kunt gaan: doen.
emdeklerk
Is nu het B-merk van het merk "dat staat als een ducdalf".
Ik werk zelf met een in 1977 aangeschafte Slick Super Master, voor mij nog steeds niks mis mee, maar ik weet wel dat er niets boven Gitzo gaat.
Vraag het iedereen die er één heeft, en vergeet het vooral niet te vragen aan mensen die hun boterham verdienen met fotografie en die soms tientallen jaren met hun Gitzo doen.
Manfrotto is prima, maar als je voor een goede Gitzo kunt gaan: doen.
emdeklerk
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Zowel Manfrotto als Gitzo horen bij de "Vitec Group". Hoe dat allemaal zakelijk in elkaar zit maag Joost weten. Daar hoort nog van alles meer onder:emdeklerk schreef:Volgens mij is Manfrotto een tijd geleden overgenomen door Gitzo.
http://www.vitecgroup.com/AboutUs/Ourhistory.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vitecgroup.com" onclick="window.open(this.href);return false;
De Manfrotto en Gitzo website vermelden direct dat ze bij de Vitec Group horen:
http://www.manfrotto.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gitzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
En hoe die verscheidenheid allemaal gecombineerd wordt met "(National) Geopgraphic Bags" (leuk filmpje): http://www.geographicbags.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens ik heb o.a. ook een Gitzo statief, maar eigenlijk een vreselijk ding. Je komt makkelijk met je vingers tussen twee metalen scharnierende delen bij het begin van de poten. Door de hefboomwerking uiterst pijnlijk. Snap niet dat zoiets indertijd überhaupt goedgekeurd werd als product.
Tegenwoordig is het afgeschermd (kennelijk na vele klachten en misschien wel claims van letsel).
Mijn stevigste statieven (en tevens de zwaarste) die ik nog heb zijn van Linhof en Bilora. Alleen jammer dat er nu (na pakweg 25 jaar) iets gebroken is aan het Bilora statief en er wellicht geen onderdelen van te krijgen zijn. Misschien laat ik wel iets draaien op een draaibank om het alsnog te repareren.
Het Linhof statief + (los afgebeeld) opdraaibare middenzuil (gebruikte ik voor locatie om een 8x10 inch vlakfilm camera op te zetten):

Vriendelijke groet, Léon Obers