Spiegel opklappen bij macro?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Krista

Spiegel opklappen bij macro?

Bericht door Krista » do nov 04 2010 11:10 am

Even een vraagje; ik heb een D80, en sinds een week een Raynox macro-voorzetlensje om te kijken of het wat voor me is, dat gepiel op de vierkante millimeter :D

Nu heb ik een boek over de D80 waar ook een stuk over macro instaat, en daarin lees ik dat het, in verband met trillingen, een goed idee is om de spiegel eerst op te klappen, en dan pas de foto te maken. Dat is ongetwijfeld waar, maar ik ben benieuwd of mensen dat in de praktijk ook inderdaad doen, of het echt nodig is.

Heb intussen ook een afstandsbediening besteld, want met de zelfontspanner vind ik zo'n gedoe.

Hoor graag van jullie.

Alvast bedankt,
Krista

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Spiegel opklappen bij macro?

Bericht door Melliw » do nov 04 2010 11:37 am

Tja, in theorie is dat zeker beter.
Maar de praktijk:
Persoonlijk vind ik dat wat onhandig, of ik moet LV gebruiken.
Mijn sluitertijden zitten praktisch altijd boven de 1/60 dus dan het je van trillingen niet zoveel last.
Mits de ondergrond/statief stevig genoeg is.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » do nov 04 2010 3:03 pm

Inderdaad theoretisch beter, zeker als je in een studio en met statief werkt.
In de praktijk sta ik meestal in de natuur beestjes en bloemetjes te fotograferen, waarbij elk zuchtje wind de boel al laat bewegen, dus dan heeft het geen zin. Overigens kun je met een Raynor spectaculaire platen maken. Maar je hebt inderdaad nog veel minder speling dan met een macro-lens!

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Cor Gortzak » do nov 04 2010 3:26 pm

Zie pagina 99 van de gebruiksaanwijzing.

Waarom zou een camerafabrikant dit inbouwen als er geen voordelen aan zitten.

Niemand moet doen wat er verteld wordt. Het mag wel.
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do nov 04 2010 4:06 pm

Ook bij objectieven langer dan 200mm doe ik het. Een tak van sport die je me zelden ziet beoefenen, maar ik doe het wel.

Krista

Bericht door Krista » do nov 04 2010 4:20 pm

Bob42 schreef:Overigens kun je met een Raynor spectaculaire platen maken. Maar je hebt inderdaad nog veel minder speling dan met een macro-lens!
Dat heb ik gezien, er staan hele mooie in het macro-verzameldraadje. Het is een mooie (voordelige) manier om het uit te proberen, en als ik het met dit lensje onder de knie krijg moet het met een echte macrolens zeker lukken.

Ik zie uit de reacties al wel dat ik het beste kan uitproberen wat me het beste bevalt. Heb inderdaad al gemerkt dat het buiten niet meevalt als je niet meteen de foto kunt maken omdat een zuchtje wind meestal tussen het opklappen van de spiegel en het daadwerkelijk nemen van de foto langskomt :roll: . Nu deed ik dat nog met de zelfonstpanner, dus dan heb je nog twee extra seconden. Ik ga eerst nog maar eens proberen mét opklappen van de spiegel nu ik de afstandsbediening hebt , want tenslotte
Cor Gortzak schreef:Waarom zou een camerafabrikant dit inbouwen als er geen voordelen aan zitten.
Zover alvast bedankt voor de reacties!

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » do nov 04 2010 5:27 pm

Ik doe niet anders.

Of met draadloze afstandbediening.
Of met zelfontspanner.
Maar altijd i.c.m. het, voor de opname, op laten klappen van de spiegel.
De trillingen die worden veroorzaakt door het omhoog knallen van de spiegel maken de kans van onscherpte bij macro ( zeker bij extreem macro, meer dan 1:1) meer dan rieel.
Ook met een dikke Gitzo en navenant balhoofd o.i.d.

Dan heb ik het niet over het fotograferen met een hoge sluitertijden / flitsers.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”