Hoi forum leden,
Mijn maat en ik zijn allebei in het bezit van een D300 met de 18-200 1:3.5-5.6 G lens. Het valt ons op dat de foto’s gemaakt met exact dezelfde instellingen en compositie tot wel 1 stop in belichting van elkaar verschillen als we de invulflitser gebruiken.
Zonder gebruik van de invulflitser hebben we het idee dat de verschillen marginaal zijn.
Rekening houdend met het zwakke richtgetal, dezelfde diafragma, iso waarde, witbalans enz enz zijn de foto’s duidelijk verschillend. Hierbij opgemerkt dat 1 camera goede belichting laat zien en de andere duidelijk donkere foto’s produceert.
Voordat we nu richting Beverwijk hollen wil ik jullie het volgende vragen; Is het bekend dat de belichtingsmeter van de D300 gaat afwijken in de tijd. Wij denken namelijk dat er iets mis is met de belichtingsmeter.
Vr gr Cok v.d Marel
Donkere foto's met invulflister
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Donkere foto's met invulflister
Welke flitser gebruiken jullie? De ingebouwde? En met welke instellingen?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Flitser op TTL of op een standaard sterkte?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Als zonder flitser de verschillen marginaal zijn dan lijkt het de flitser te zijn.
Zijn die gelijk geconfigureerd. Zo ja dan lijkt de lichtopbrengst niet goed genoeg meer.
Sensor, belichtingsmeter het is lichtgevoelige electronica, en ja dat wordt minder maar niet zo snel. Bij frequent gebruik is de sluiter eerder overleden.
En ga maar na hoeveel jaar 150.000 clicks is als je er 10.000 per jaar schiet.
En zo oud is de D300 nog niet.
Zijn die gelijk geconfigureerd. Zo ja dan lijkt de lichtopbrengst niet goed genoeg meer.
Sensor, belichtingsmeter het is lichtgevoelige electronica, en ja dat wordt minder maar niet zo snel. Bij frequent gebruik is de sluiter eerder overleden.
En ga maar na hoeveel jaar 150.000 clicks is als je er 10.000 per jaar schiet.
En zo oud is de D300 nog niet.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Een individueel net wat andere instelling bij de ene of andere camera is makkelijk over het hoofd te zien.
Plaats beter van twee test-opnamen (met die verschillende camera's) de foto's online inclusief de EXIF-info.
Kunnen we kijken of er niet toevallig iets over het hoofd wordt gezien.
Plaats beter van twee test-opnamen (met die verschillende camera's) de foto's online inclusief de EXIF-info.
Kunnen we kijken of er niet toevallig iets over het hoofd wordt gezien.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Dat dacht ik ook al. Ze zouden ook opnieuw flitsfoto's kunnen maken nádat allebei de camera's terug op fabrieksinstellingen zijn gezet. Pas dan heb je zekerheid dat alle instellingen gelijk zijn.
Een reset zou niet voldoende zijn, omdat die (tenminste, in de D90) niet alles "op nul" zet.
Een reset zou niet voldoende zijn, omdat die (tenminste, in de D90) niet alles "op nul" zet.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Bedankt voor jullie reactie.
We gaan idd wat nieuwe foto's maken en vergelijken daarbij de exif data ( camara's waren wel gereset maar we hebben niet de exif vergeleken ). Mochten we duidelijke afwijkingen in de foto's zien bij gelijke data zal ik ze op het web plaatsen en met jullie bespreken.
vr gr Cok
We gaan idd wat nieuwe foto's maken en vergelijken daarbij de exif data ( camara's waren wel gereset maar we hebben niet de exif vergeleken ). Mochten we duidelijke afwijkingen in de foto's zien bij gelijke data zal ik ze op het web plaatsen en met jullie bespreken.
vr gr Cok
Ik meen me te herinneren dat een reset met de twee knoppen de persoonlijke instellingen niet verandert
George
George