P,S,A,M-Stand ???????

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Aileen

P,S,A,M-Stand ???????

Bericht door Aileen » zo okt 31 2010 3:53 pm

hallo allemaal,

ik heb een vraagje over de P,S,A,en M stand, eigenlijk kom ik de laatste paar weekjes steeds meer dingen tegen.

P-stand
Als ik binnen fotografeer zit ik altijd beetje met het licht, ik doe dan de iso omhoog en dan denk ik van dan is het licht wat minder, laats hoorde ik dat de dan de knop met +- omhoog moet doen dus ook dat gedaan maar het hielp niet echt, de sluitertijd is dan nog steeds wat slomer en dus altijd wat onscherp. hoe krijg je dat goed ????

S-Stand
de s-stand is natuurlijk de stand voor de sluitertijd, maar als ik binnen fotografeer krijg ik altijd hele donkere foto's. dus ik doe weer de iso enzo weer omhoog maar het werkt niet enzo... hoe stel je de instellingen wel goed in ????

A-stand
hier zit ik alweer met de sluitertijd. ik doe weer de iso omhoog + de +- knop. en rkijg weer een slome sluitertijd met onscherpe foto's, ook dit is als ik binnen fotografeer.

M-stand
bij de m-stand heb ik alleen maar donkere foto's. soms heb ik ze zelfs helemaal zwart. ik snap niks van die instellinegen

alvast bedankt voor de reactie. ! :D

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: P,S,A,M-Stand ???????

Bericht door Patrick » zo okt 31 2010 4:36 pm

DE PSMA standen zijn fotografisch modi. Zo stel je op stand A zelf het diafragma in, en de camera "doet de rest", met name de sluitertijd. In stand S bepaal jij de sluitertijd, en zorgt de camera voor een bijpassende diafragma. Dit alles om de belichting goed te krijgen.

De +/- knop zorgt dat je de belichten resp. het diafragma dat de camera kiest verandert. + betekent overbelichten, - is natuurlijk onderbelichten.

In stand M bepaal je zelf de sluitertijd en het diafragma. Als je een foute combinatie kiest, heb je zomaar een zwarte of een witte foto. Voor de gevorderden over het algemeen.

Het is vooral aan jou om ervoor te zorgen dat je uitkomt op een sluitertijd die niet te traag is voor het onderwerp (beweging!) en de zoomstand.

Dat is het heel kort gezegd. Ik kan er een paar pagina's over volschrijven, maar dit is op zich allemaal elementaire fotografie. De bouwstenen die je nodig hebt zodra je de auto-stand verlaat.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Aileen

Bericht door Aileen » zo okt 31 2010 5:46 pm

Oke bedankt voor de uitleg !! :mryellow:

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Cor Gortzak » ma nov 01 2010 8:41 am

Kijk voor het maken van de foto eens goed in de doorzichtzoeker en controleer of de belichtingsmeter in het midden van de verticale streepjes staat. Is dit niet zo, dan is de belichting vaak ook niet correct.

Cor
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

evertfoto

Bericht door evertfoto » do nov 04 2010 6:13 pm

Toen ik in het verleden nog (basis) fotocursussen gaf, was er niet veel aan de hand zolang de camera maar op een automatische stand stond.
De "problemen" begonnen als men de PSAM-standen wilde uitproberen. Meestal begon ik dan uit te leggen wat de lichtmeter in de camera doet en hoe deze werkt.
Het begrijpelijk uitleggen kan enige tijd vergen omdat nu eenmaal niet iedereen het direkt kan bevatten. Veel voorbeelden erbij laten zien of uitproberen in de praktijk. Maar als men eenmaal wist wat of de A-S of M-instelling kon, dan was het een kwestie van lekker uitproberen.
Tegenwoordig staat mijn camerainstelling toch gewoon lekker op de P-stand. :wink:

george013

Bericht door george013 » do nov 04 2010 9:00 pm

evertfoto schreef:Toen ik in het verleden nog (basis) fotocursussen gaf, was er niet veel aan de hand zolang de camera maar op een automatische stand stond.
De "problemen" begonnen als men de PSAM-standen wilde uitproberen. Meestal begon ik dan uit te leggen wat de lichtmeter in de camera doet en hoe deze werkt.
Het begrijpelijk uitleggen kan enige tijd vergen omdat nu eenmaal niet iedereen het direkt kan bevatten. Veel voorbeelden erbij laten zien of uitproberen in de praktijk. Maar als men eenmaal wist wat of de A-S of M-instelling kon, dan was het een kwestie van lekker uitproberen.
Tegenwoordig staat mijn camerainstelling toch gewoon lekker op de P-stand. :wink:
Snap ik niet. Je geeft les fotocursuusen, je camera op P en zodoende geef je geeft de regie uit handen????

George

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 04 2010 9:34 pm

george013 schreef:Snap ik niet. Je geeft les fotocursuusen, je camera op P en zodoende geef je geeft de regie uit handen????
Lijkt me onzin. Je ziet toch welke instelling de camera kiest. Als het je niet bevalt kan je altijd nog ingrijpen.

Ik gebruik overigens van alle 4 mogelijkheden die ik heb P echt NOOIT. 95% gaat in A, 3% in S en 2% op M. Ongeveer.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Rick S.

Bericht door Rick S. » do nov 04 2010 9:38 pm

P en AUTO nog nooit gebruikt. Als je idd weet wat de standen A,S en M inhouden maakt het fotograferen een stuk interessanter.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 04 2010 9:39 pm

george013 schreef:
evertfoto schreef:Toen ik in het verleden nog (basis) fotocursussen gaf, was er niet veel aan de hand zolang de camera maar op een automatische stand stond.
Snap ik niet. Je geeft les fotocursuusen, je camera op P en zodoende geef je geeft de regie uit handen????

George
Mee eens, ik gebruik nooit P, meestal A of M, soms S. Hou graag zelf de touwtjes in handen.

Rick S.

Bericht door Rick S. » do nov 04 2010 9:41 pm

Ligt vooral aan je onderwerp natuurlijk.

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » do nov 04 2010 10:12 pm

Ik begrijp uit je verhaal dat je meer verwacht van de invloed van een hogere iso instelling.
Begin je verhaal met te vertellen welke camera je hebt.
Kijk eens naar je foto gegevens als je de foto gemaakt heeft
Geeft de camera daar de iso waarde aan die je gekozen hebt.
Het kan zijn dat in het menu de iso waarde aan een maximum ingesteld staat.
Als in het menu de maximale iso waarde op 200 staat kun je wel met je wieltjes een hogere iso waarde kiezen maar blijft hij tot een iso waarde van 200 begrenst.
Kijk maar eens naar opname menu naar iso gevoeligheid instellen.
Woon je in de buurt van Wageningen dan wil ik je wel wat wegwijs maken.

Myriad

Bericht door Myriad » do nov 04 2010 10:13 pm

M i.c.m. auto-ISO vind ik soms ook wel prettig, bijvoorbeeld bij snelle actie/sport fotografie, met wisselende achtergronden en licht.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 04 2010 10:16 pm

"Toen ik in het verleden nog (basis) fotocursussen gaf, was er niet veel aan de hand zolang de camera maar op een automatische stand stond. / De "problemen" begonnen als men de PSAM-standen wilde uitproberen. / Meestal begon ik dan uit te leggen wat de lichtmeter in de camera doet en hoe deze werkt."

Tsja.
Hier zit naar mijn mening al een aardig misverstand.
Ik lees een contradictio in terminis.
Er is maar één niet-automatische stand, en dat is M van Manual.
Alle andere standen zijn automaatstanden.
Met enige moeite zou er nog wat discussie mogelijk zijn over de vraag of A en S halfautomaatstanden zijn en P een volautomaatstand. Maar het zijn en blijven automaatstanden.
De crux ligt in het vermogen te weten hoe je licht meet en hoe je met het resultaat van die wetenschap de camera instelt.
Een volgende stap zou zijn te doorgronden wat de camera eigenlijk doet in één van de automaatstanden.
emdeklerk

george013

Bericht door george013 » do nov 04 2010 10:52 pm

De automatische stand houd in dat de belichtingsmeter de controle over de camera heeft. Daarbinnen kun je voorkeuren aangeven voor een bepaalde diafragma of sluitertijd,
De M-stand geeft de belichtingsmeter niet de controle over de camera maar geeft geeft wel de meetgegevens weer.
Een P-stand geeft een voorkeur van de camera over de gewenste sluiterijd/diafragma-combinatie, welke veranderd kan worden. Maar zodra je gaat veranderen ga je al naar een bepaalde voorkeur toe. Dus waarom niet dan gelijk de voorkeur voor een sluiterijd of diafragma gebruiken?
George

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 04 2010 11:06 pm

george013 schreef:Een P-stand geeft een voorkeur van de camera over de gewenste sluiterijd/diafragma-combinatie, welke veranderd kan worden. Maar zodra je gaat veranderen ga je al naar een bepaalde voorkeur toe. Dus waarom niet dan gelijk de voorkeur voor een sluiterijd of diafragma gebruiken?
Hbe ik ook nooit begrepen. Er is ook een heel groot voordeel als je A of S (of M) kiest. Dan blijft de camera op een bepaalde stand staan. Dus kies je in A een bepaald diafragma, dan verandert de camera dat ook niet.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”