@RichardK
Met enkele stops diafragmenteren (groter diafragmagetal kiezen) is vignetering ook te verminderen.
Vb. foto 1 is op f/3.5 gemaakt, maak dezelfde foto op f/5.6 of 8 en je vignetering zal nog nauwelijks te zien zijn.
D80 18-135 kitlens?
Vandaag de 18-135 gekocht en vanmiddag flink mee gewerkt en ik moet zeggen, hij bevalt mij prima! Je leest berichten over veel distortion en vignettering. Van vignettering merk ik helemaal niks en de distortion is op 18 en 135 idd wel aanwezig, maar bij veel foto's valt het niet op. Het is trouwens niet veel meer dan bij de 18-55. Bij die foto's waar het zou storen kun je het met Capture teniet doen. Verder vind ik de lens best stevig gebouwd, hij voelt veel degelijker dan de 18-55 kitlens. Groot pluspunt is de enorme scherpte, wat dat betreft is het een dijk! Tja, en het bereik 18-135 maakt hem tot een ideale "looplens".
Ik ben er heel blij mee. Morgen eens een flinke wandeling maken en eens flink schieten. Ik post wel wat resultaten hier.
Ik ben er heel blij mee. Morgen eens een flinke wandeling maken en eens flink schieten. Ik post wel wat resultaten hier.