Verlaten

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Verlaten

Bericht door Ruud Engels » zo nov 07 2010 10:37 am

Jaargetijden schreef:De luidspreker op de verwarming ziet eruit als de luidspreker van het vroegere draadomroepsysteem :?:
Het signaal van een paar zenders (max 4 meen ik mij te herinneren) werd via een aantal kabels door gebouwen gestuurd waar een grote knop hing met de standen 0 (uit) en 1 tm 4.
Zo konden de zenders van de radioomroep en soms een eigen omroepje worden ontvangen. :idea:
Soms zie in oude voetpaden nog een klein gietijzeren dekseltje met "RADIO" erop.
Echte ontvangers kostten toen nog een vermogen. :(
zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Draadomroep
groeten,

Wil
Hallo Wil,

Dank je wel voor deze reactie, erg leuk om dit soort achtergrond informatie ook nog te vernemen :)
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

Adriaan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Adriaan » zo nov 07 2010 10:46 am

Wil heeft helemaal gelijk: draadomroep was vroeger een manier om (heel zuiver) radio te ontvangen.
De luidspreker kan echter ook van de zogeheten "kerkradio" zijn. Dat bestaat nog wel.
Daarmee worden via de kabel kerkdiensten getransporteerd naar (betalende) mensen die door bijvoorbeeld ziekte niet meer naar de kerk kunnen.
Oja weer echt on topic....ik vind de badkamer het mooist!

Frederix

Bericht door Frederix » zo nov 07 2010 11:03 am

Ruud Engels schreef:Nu had ik inmiddels verschillende urban websites bezocht en foto's bekeken, en wel een redelijke indruk gekregen wat voor sfeer er bij dergelijke foto's wordt opgewekt.
Dat is toch wel een merkwaardige opmerking. Het is voor jou lijkt mij van geen belang welke sfeer er op urban sites door de foto's wordt opgewekt. Dat is een keuze van de betreffende fotograaf. Dat hoeft toch niet per sé jouw keuze te zijn. Ik kies er bewust voor om de indruk die een ruimte, gebouw op mij maakt, vast te leggen en uit te beelden. Ik zie, ook op dit forum, extreme bewerkingen voorbij komen die naar mijn mening kant noch wal raken. Het is erg persoonlijk. Natuurlijk is het goed om urban sites te bezoeken, maar destileer daar jouw vervolgens jouw eigen stijl uit en ga daar mee aan de slag.

Zo vind ik de foto van "het kleinste kamertje" erg gaaf. Een simpel onderwerp, maar qua licht erg mooi vastgelegd. De daarop volgende foto van een "verlaten kamer" had zonder HDR volgens mij veel beter uit de verf kunnen komen, met doortekening in het raam (nu helemaal uitgevreten wit) én in de kamer.

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » zo nov 07 2010 11:04 am

Adriaan schreef:Wil heeft helemaal gelijk: draadomroep was vroeger een manier om (heel zuiver) radio te ontvangen.
De luidspreker kan echter ook van de zogeheten "kerkradio" zijn. Dat bestaat nog wel.
Daarmee worden via de kabel kerkdiensten getransporteerd naar (betalende) mensen die door bijvoorbeeld ziekte niet meer naar de kerk kunnen.
Oja weer echt on topic....ik vind de badkamer het mooist!
Hoe meer informatie hier wordt omschreven over de draadomroep, hoe meer dingen bij mij op zijn plaats vallen als ik terugdenk aan hoe de "radio's" er uit zagen.
Toch erg leuk om dit soort informatie te ontvangen.

Zal ik dan als toetje toch nog maar een paar foto's toevoegen?

1. Gebroken Spiegel
Afbeelding

2. Ook onze aanwezigheid wordt niet op prijs gesteld
Afbeelding
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » zo nov 07 2010 11:28 am

Frederix schreef:
Ruud Engels schreef:Nu had ik inmiddels verschillende urban websites bezocht en foto's bekeken, en wel een redelijke indruk gekregen wat voor sfeer er bij dergelijke foto's wordt opgewekt.
Dat is toch wel een merkwaardige opmerking. Het is voor jou lijkt mij van geen belang welke sfeer er op urban sites door de foto's wordt opgewekt. Dat is een keuze van de betreffende fotograaf. Dat hoeft toch niet per sé jouw keuze te zijn. Ik kies er bewust voor om de indruk die een ruimte, gebouw op mij maakt, vast te leggen en uit te beelden. Ik zie, ook op dit forum, extreme bewerkingen voorbij komen die naar mijn mening kant noch wal raken. Het is erg persoonlijk. Natuurlijk is het goed om urban sites te bezoeken, maar destileer daar jouw vervolgens jouw eigen stijl uit en ga daar mee aan de slag.

Zo vind ik de foto van "het kleinste kamertje" erg gaaf. Een simpel onderwerp, maar qua licht erg mooi vastgelegd. De daarop volgende foto van een "verlaten kamer" had zonder HDR volgens mij veel beter uit de verf kunnen komen, met doortekening in het raam (nu helemaal uitgevreten wit) én in de kamer.
Hoi Frederix,

Misschien niet de juiste woordkeuze van mij en omschrijving voor wat betreft de sfeer die bij een foto hoort.
Toch is het bij mij wel zeker van belang wat voor sfeer een foto uitstraalt. En dat is toch wel degelijk en gelukkig een persoonlijke smaak. Als we naar de reacties van diverse leden hier op dit topic op de verschillende foto's kijken dan zullen we zien dat iedereen toch zijn eigen gedachte/gevoel heeft over wat ze mooi vinden. En dat geldt voor mij zelf ook.

Het merendeel van veel urban sites die ik bezocht heb, bevatten toch veel foto's waar foto's toch het nodige "zwart" in de afbeelding hebben meegekregen waardoor ze duister lijken. Een mooie bewerking die ik best op prijs kan stellen.
Ook het spelen met het licht dat je voor handen hebt op urban locaties (zoals de foto die jij waardeert van het "kleinste huisje") spreekt mij aan.
De locatie van de lege kamer waar ik voor HDR heb gekozen had ik inderdaad ook bekeken zoals je het omschreef met oa. meer doortekening in de raam. Helaas was dit geen succes en scoorde de HDR variant beter om de verlatenheid uit de verf te laten komen.

Mijn eigen inbreng is toch wel geweest om in deze foto's veel surrealistich HDR toe te voegen. Persoonlijk vind ik dat mooi in deze serie foto's (niet bij alles wat ik fotografeer)
Gelukkig verschillen de smaken over wel of niet bewerken en hoe te bewerken en wat je mooi vindt. Zolang we dat van elkaar kunnen respecteren/accepteren en ook open staan voor eventuele verbeteringen dan komen we als fotograaf een stuk verder om je geschoten foto zo sterk mogelijk uit de bus te laten komen.

Voor mij in ieder geval een les dat ik in de toekomst zowel de onbewerkte als bewerkte versie naast elkaar zal posten zodat we een "eerlijk" of de bewerking een verbetering is tov. het origineel.
Groeten Ruud

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » vr nov 26 2010 8:09 pm

Sfeer of geen sfeer in de foto's neemt niet weg dat dit geen urbex is.... Het is een bekend Nederlands klooster wat leeg staat en hoeft dus niet 'vervallen' te zijn om urbex te heten.....
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”