Poor mans macro

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Poor mans macro

Bericht door Vincent » wo nov 10 2010 12:54 pm

Gefascineerd door de prachtige macro foto's die je her er der tegen komt wilde ik het zelf ook wel eens proberen. Maar voor 'proberen' is een macro lens aanschaffen wel gelijk een grote stap, huren geeft te weinig vrijheid dus de meeste eenvoudige (in alle opzichten) en goedkope oplossing is de ouderwetse omkeerring.

In meerdere opzichten is dit eenvoudige macro, geen autofocus dus lastig focussen door de beperkte DOF en bewegende objecten, geen diafragma controle als er geen diafragma ring op het objectief zit, scherpte valt iets tegen, kleurtshifs, etc. Waarom dan toch deze voobeelden? Gewoon om te laten zien dat met beperkte middelen toch behoorlijke resultaten te behalen zijn. Een ieder die eens wil experimenteren met macro fotografie kan voor weinig geld aan de slag (er vanuit gaande dat men al een objectief heeft dat op de omkeerring past (bijv 50mm 1:1.8)

Hieronder een paar van de eerste macro shots met de Nikon BR-2a omkeer ring icm 50mm objectief.

Afbeelding
Foto1. Look into my fleyes (d300s + reversed 50mm 1:1.2 AI @ 1.2)

Afbeelding
Foto 2. Hairy Legs (d300s + reversed 50mm 1:1.2 AI @ 1.2)

Afbeelding
Foto3. fleYMCA (d300s + reversed 50mm 1:1.2 AI @ 1.2)

Afbeelding
Foto 4. Eyedrops (d300s + reversed 50mm 1:1.2 AI @ 1.2)

Afbeelding
Foto 5. Voorbeeldje van de krappe DOF (d300s + reversed 50mm 1:1.8 AF-D @ 1.8 )

Al met al zeker geen perfecte macro's (kortere brandpuntsafstand geeft meer vergroting dus maar eens kijken naar een goedkoop groothoek lensje met dezelfde filtermaat). Maar ik ben wel tevreden met de resultaten voor de bepertke investering (29 euro voor omkeerring) en een ieder die voor weinig geld eens Macro wil proberen kan ik het aanraden.
Focussen was vrij lastig (je moet de camera dichter of verder van je onderwerp bewegen) maar met een beetje oefening wel te doen mits het onderwerp niet erg actief is. Diafragma beetje knijpen maakt het wel makkelijker maar het was niet heel zonnig en wilde de iso niet te ver omhoog zetten. Inflitsen (met ingebouwde flits) nog even geprobeerd en lijkt ook goed te werken, das voor een volgende keer.
Laatst gewijzigd door Vincent op do nov 11 2010 7:03 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Fin.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Poor mans macro

Bericht door Patrick » wo nov 10 2010 1:42 pm

Prima resultaten. Behalve foto 2; die beschouw ik als mislukt.

Volgens mij heb je er gevoel voor. Doe jezelf een plezier en koop een "echt" macro-objectief. Een tweedehands MF macro kost je niet de kop (29 Euro is al een substantieel percentage van zo'n aanschaf). Of een iets moderner objectief met AF van een "3rd party" of Nikon zelf. Je bent het waard.

Bedankt voor het tonen. Ik snap dat je dit draadje niet begonnen bent voor reacties als die hierboven. :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo nov 10 2010 2:08 pm

Knappe serie met inderdaad #2 als minste.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo nov 10 2010 2:18 pm

Patrick schreef:Prima resultaten. Behalve foto 2; die beschouw ik als mislukt.

Volgens mij heb je er gevoel voor. Doe jezelf een plezier en koop een "echt" macro-objectief. Een tweedehands MF macro kost je niet de kop (29 Euro is al een substantieel percentage van zo'n aanschaf). Of een iets moderner objectief met AF van een "3rd party" of Nikon zelf. Je bent het waard.

Bedankt voor het tonen. Ik snap dat je dit draadje niet begonnen bent voor reacties als die hierboven. :wink:
Iedereen wil altijd de focus op de ogen en leek me wel toepasselijk om het eens op de pootjes te leggen. Dus in dat geval is het wel gelukt... maar blijkbaar spreekt niet iedereen dat aan :wink:

En ik begrijp goed dat een macro objectief beter is dan deze methode. Maar on nu bij elke soort fotografie een aparte lens te kopen gaat me net te ver dus soms moet je creatief zijn of naar dergelijke manieren grijpen. Daarnaast vond ik het erg leuk om te doen maar wilde niet gelijk een macro objectief aanschaffen voordat ik wist of ik er wel lol aan beleefde. Tenslotte zijn er ook nog mensen met een beperkter budget en mijn idee was om te laten zien welke resultaten geboekt kunnen worden met beperkte middelen (tenslotte hebben veel mensen al een 50mm liggen). Dus je opmerking ben ik het zeker mee eens maar beantwoord niet helemaal aan het doel van dit topic. Wellicht dat ik bij nieuwe pogingen dit topic aanvul met nieuwe plaatjes.

dank voor je reactie in elk geval (en Cees ook)
Laatst gewijzigd door Vincent op wo nov 10 2010 4:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Fin.

Mas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mas » wo nov 10 2010 3:16 pm

Mooie techniek, die ik ook wel eens gebruikt heb na een eerdere tip op internet .. er was een man die op deze manier prachtig mooie foto´s maakte, helaas ben ik zijn site kwijt geraakt.
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

Krista

Bericht door Krista » wo nov 10 2010 3:59 pm

Als je niet te veel geld wil uitgeven en het toch wil proberen met macro is een voorzetlensje ook een optie.
Laatst gewijzigd door Krista op do nov 11 2010 8:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » wo nov 10 2010 4:31 pm

Mas schreef:Mooie techniek, die ik ook wel eens gebruikt heb na een eerdere tip op internet .. er was een man die op deze manier prachtig mooie foto´s maakte, helaas ben ik zijn site kwijt geraakt.
Bedoel je langejaap? die maakt echt extreme macro opname's.
Ik werk meestal met een tussenring, leuk voor stilstaande onderwerpen, maar voor insecten is dit niet echt geweldig.
Pieter
Nou, van mij ook de groeten

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » wo nov 10 2010 6:16 pm

Ik dacht dat LangeJaap een knutselwerkje had van een Tokina (?) telezoom van rond de 270 mm met een sterke voorzetlens van Raynox. Maakte er wel hele mooie foto's mee.

Lens omkeren is wel de goedkoopste methode voor macrowerk, al was het alleen maar door het inzetten van bestaand materieel.

Groet Hans.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » wo nov 10 2010 6:50 pm

Poor mans macro? Inderdaad! Ik herinner me prima foto's gemaakt te hebben met een Nikkor 35-105 met een omkeerring. Het voordeel daarvan t.o.v. een vastbrandpunt is dat je met de (schuif-)zoom kunt scherpstellen. Diafragma is uiteraard handbediend (alhoewel je daarvoor i.c.m. de omkeerring een oplossing voor zou kunnen maken, niet voor poor men). Ik zou het nu weer eens moeten proberen alhoewel mijn 105/2.8 VRII een belangrijke concurrent is. Trouwens, als ik het goed begrijp verandert binnen die 105 de feitelijke brandpuntafstand ook nogal bij scherpstellen in het macro-gebied.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » wo nov 10 2010 7:50 pm

Interessant!
Bedankt voor het showen van de foto's.
Ga me even verdiepen in omkeerringen!

Peter
Bijna leeg hier....

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo nov 10 2010 8:06 pm

Leuk dit! Ik heb een paar jaar geleden een wokshop gedaan bij natuurfotograaf Jeroen Stel (aanrader!) Hij demonstreerde daar o.a. zijn "1 euro lensje". Hij had op de Zwarte Markt in Beverwijk een oud 50 mm objectief gekocht, het glas uit een oud UV filter gehaald en de overgebleven ring als omkeerring gebruikt. Over "poor man macro"gesproken.
Hij heeft toen laten zien wat voor foto's je daarmee kon maken.
Er is ook een fotograaf die heel veel met die omkeertechniek fotografeert. Je kunt er extreme macro's mee maken. Kijk maar eens naar het werk van Max Plonsky

http://www.mplonsky.com/photo/article.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Lees het stukje reversing a lens :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”