Vandaag mijn Nikon 75-150 terug gevonden! Lag verscholen in een stoffige sporttas ergens op zolder.
Dit objectief is ooit begin jaren 80 door mijn schoonvader aangeschaft maar nooit gebruikt. Ziet er dus nog als nieuw uit.
Ga dit mooie stukje glas snel eens uitproberen! Wie van jullie heeft ervaring met dit objectief? Volgens sommige mensen is dit echt een super lens. Zo goed zelfs dat de mensen van Nikon stom verbaasd waren, het was toch maar een E serie lensje..
Groet, Thom
Nikon 75-150mm 1:3,5 E series
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikon 75-150mm 1:3,5 E series
Ik heb 'm ook. Al bijna 30 jaar. Gebruikte 'm vroeger veel op m'n FE en tegenwoordig veel te weinig. Is inderdaad een prachtig en verrassend goed objectief!
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
De E-objectieven waren niet slecht, integendeel. Optisch waren de meeste uitstekend, sommige subliem.
Het was voor Nikon zaak naast de instapcamera (de EM) een goedkopere lijn objectieven op de markt te hebben omdat toen al veel mensen hun heil zochten in merken als Sigma, Panagor, Vivitar, Sun, Typonar, Hanimar, Kenlock, Polaris en ga zo maar door.
Die "B-merken" waren echt niet altijd slecht, maar meestal wel goedkoper. Vooral Vivitar had een stel top-objectieven.
Dus heeft Nikon toen de E-objectieven met veel kunststof gemaakt om ze goedkoper te houden. De optische formules waren ook anders dan van de gewone Nikkors, er werden meestal minder glaselementen gebruikt. Wat de contrastweergave zeer ten goede kwam. Naar verluidt komt er in de kunststofdelen wat sneller speling dan bij de reguliere Nikkors.
Van alleen al de reputatie van die door jou opgedoken 75-150mm komt het water me in de mond...
Het schijnt inderdaad een fantastisch ding te zijn - wat ook komt door de geringe zoomverhouding van 2.
emdeklerk
nagekomen: er is heel wat te vinden over dit objectief:
http://www.google.nl/search?client=fire ... gle+zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
Het was voor Nikon zaak naast de instapcamera (de EM) een goedkopere lijn objectieven op de markt te hebben omdat toen al veel mensen hun heil zochten in merken als Sigma, Panagor, Vivitar, Sun, Typonar, Hanimar, Kenlock, Polaris en ga zo maar door.
Die "B-merken" waren echt niet altijd slecht, maar meestal wel goedkoper. Vooral Vivitar had een stel top-objectieven.
Dus heeft Nikon toen de E-objectieven met veel kunststof gemaakt om ze goedkoper te houden. De optische formules waren ook anders dan van de gewone Nikkors, er werden meestal minder glaselementen gebruikt. Wat de contrastweergave zeer ten goede kwam. Naar verluidt komt er in de kunststofdelen wat sneller speling dan bij de reguliere Nikkors.
Van alleen al de reputatie van die door jou opgedoken 75-150mm komt het water me in de mond...
Het schijnt inderdaad een fantastisch ding te zijn - wat ook komt door de geringe zoomverhouding van 2.
emdeklerk
nagekomen: er is heel wat te vinden over dit objectief:
http://www.google.nl/search?client=fire ... gle+zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik kocht vorige week eentje op ebay voor 49 euro, in prima staat. Minpuntje is dat de zoomring veel te soepel glijdt, opgelost met een stripje Dymo tape aan de onderzijde.
Wil de lens zeker uitproberen met voorzetlens voor dichtbij fotografie.
Deze is er zeker over tevreden: http://www.naturfotograf.com/index2.html" onclick="window.open(this.href);return false;, linkerkolom "lenses" onderin keuze "zoomlenses"
Groet Hans.
Wil de lens zeker uitproberen met voorzetlens voor dichtbij fotografie.
Deze is er zeker over tevreden: http://www.naturfotograf.com/index2.html" onclick="window.open(this.href);return false;, linkerkolom "lenses" onderin keuze "zoomlenses"
Groet Hans.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Welke camera gebruik je: op een G camera (Geen mechanische diafragma schuifje) heb je er niet zoveel aan.
op een F, ga je gang.
Op een D7000, D700, D100-200-300, D1-2-3, ga je gang.
op een F, ga je gang.
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Mag ik beetje oneens zijn?Hans Braakhuis schreef:Welke camera gebruik je: op een G camera (Geen mechanische diafragma schuifje) heb je er niet zoveel aan.
op een F, ga je gang.
In 'm' modus kan je op een bijvoorbeeld d90 prima met ai(s) uit de voeten. Je moet alleen nadenken over de belichting

mvg Peter.
Bijna leeg hier....
Het objectief zit nu op de EM geschroefd waar nog een half rolletje Velva in zit. Eerst dit volschieten en dan snel op de D300, en daarna even kijken hoe goed dit prachtige stukje glas te gebruiken is voor het full hd film werk. Het filmen doe ik met een eos 550d 
De 'zoomschuifkoker' meganisme zit nogal los, dus een stukje tape is inderdaad wel zo handig. En wat een verhalen over dit objectief op het net, ik word nu wel heel erg nieuwsgierig!
Gr, Thom

De 'zoomschuifkoker' meganisme zit nogal los, dus een stukje tape is inderdaad wel zo handig. En wat een verhalen over dit objectief op het net, ik word nu wel heel erg nieuwsgierig!
Gr, Thom