Een standaard balhoofd kan alle kanten op bewegen en alhoewel dat in sommmige gevallen nuttig is kan het ook storend zijn.
Als ik een telelens op het balhoofd heb dan wil ik op en neer kantelen en draaien maar niet zij waards kantelen.
Als ik het balhoofd ( hier een Feisol, is reeds een keer besproken op het forum) wil vast zetten met mijn linkere hand dan moet ik met de rechter de camera + lens in evenwicht houden. Nu kun je natuurlijk de vooraf ingestelde wrijving opvoeren maar dan gaat ook het positioneren moeilijker.
Daarom de volgende aanpassing, op het balhoofd wordt een ring geklemd waar aan ik een gleuf als hulpstuk kan vastzetten.
Hulpstuk weg, gewoon balhoofd, hulpstuk plaatsen alleen kantelen in een richting en draaien.
Hulpstuk is snel en eenvoudig te verwijderen en geeft de juiste ondersteuning.
Eerst heb ik het geprobeerd mer een Mannfrotto 234 tilt head en een draaischijf maar dat heeft als nadelen, geen instelling wrijving en vast zetten moet met 2 knoppen.
Het systeem is toepasbaar op balhoofden met een cylindrische bouwvorm zodat er een ring kan worden op geklemd. (bv Arcaswiss, Kirk, Feisol, Markin, Griottos, Photclamp )

Het is nog een prototype en moet nog worden afgewerkt en eventueel nog wat worden aangepast.
RVK