foto's maken in de sneeuw

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
wicha

foto's maken in de sneeuw

Bericht door wicha » zo nov 14 2010 5:18 pm

hallo ,
het is mijn eerste bezoek aan dit forum want ik zit met een vraag , en ik hoop dat er iemand mee mij kan helpen ,
ik heb pas een Nikkon D5000 gekocht met een DX lens 18- 200 mm , nu maak ik er mooie foto's mee , maar weet nog veel te weinig van de camera en de handleiding doornemen is vrij saai , en heb er weinig tijd voor ( ben zelfstandige ) nu ga ik met mijn gezin in december naar lapland voor 5 dagen , het is daar zeer koud ( tot - 30 °) en waarschijnlijk ook vrij donker , dit is de periode op lapland dat het bijna 24 donker is , overdag zou het schemerig zijn,
heeft er iemand ervaring mee om in deze situatie een foto te maken en hoe de camera af te stellen ,
pas op want ik snap er echt niet veel van , ik gebruik mijn camera altijd op auto , maar wil wel wat anders proberen :?: :?:
alvast hartelijk dank voor de reactie als die er komt

Wim :wink2:

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: foto's maken in de sneeuw

Bericht door roel » zo nov 14 2010 6:19 pm

Dag Wim,

Hoe je het beste een foto kunt maken, laat zich niet samenvatten in één zin. Als je meer wilt dan de volledige automatiek van je camera, is het nodig meer te lezen/leren en te proberen. Ondanks dat het niet de meest boeiende teksten zijn, is het doornemen van de gebruikshandleiding geen ongepast idee. Het is noodzakelijk dat je bijvoorbeeld niet enkel weet welk schakelaartje je van de camera omzet, maar vooral waarom je dat moet doen. Dan pas kun je de camera van de automatiek afhalen en zelf net zulke goede of betere foto's maken. Dus... buiten je drukke werk toch wat tijd investeren... ;-)

Kijk eens rond in dit topic, daar kun je de basale informatie vinden die je nodig hebt. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =35&t=7462" onclick="window.open(this.href);return false;

groet, Roel

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » zo nov 14 2010 6:27 pm

In Lapland lijkt het me zeker te donker in december. Dus je zou er goed aan doen een flitser mee te nemen.

wicha

Bericht door wicha » zo nov 14 2010 7:25 pm

Bob en Roel
alvast bedankt voor jullie reactie , denk dat ik beter eens een goede cursus ga volgen van fotgrafie , maar dat gaat niet meer lukken tegen 27 december denk ik
Bob denk je echt dat ik een aparte flitser moet meenemen ? amai daar had ik helemaal niet aan gedacht , moet ik geen rekening houden met de koude ? voor de camera en de flitser ?

Wim

Rick S.

Bericht door Rick S. » zo nov 14 2010 7:32 pm

In ieder geval je belichtingscorrectie op +1 zetten i.v.m. het anders grijs/blauw worden van de sneeuw. ;) Tja hoe doe je dat en waarom, toch nog even iets meer verdiepen in fotografie.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » zo nov 14 2010 9:21 pm

wicha schreef:Bob denk je echt dat ik een aparte flitser moet meenemen ? amai daar had ik helemaal niet aan gedacht , moet ik geen rekening houden met de koude ? voor de camera en de flitser ?
Tja, ik denk dat het wel zo donker is dat je zonder flits weinig kunt beginnen. En het inbouwflitsertje is echt niet geweldig.
En ja, batterijen verliezen veel vermogen bij koude, dus houd alles zo lang mogelijk warm :)

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » zo nov 14 2010 9:53 pm

Hi, als het schemerig is, moeten je foto's ook onderbelicht zijn. Een automatische belichting (P, A, S) gaat proberen dat te compenseren. Zet de belichtingscompensatie op - 1 of eventueel nog meer (dus niet op + 1 zoals eerder geadviseerd want dan krijg je alleen maar overbelichte foto's). Ik zou eerst proberen hoe ver je komt zonder flits. Een flits werkt hoe dan ook maar op korte afstand en ook het bereik van een externe flitser is beperkt (tot max. 10- 20 m).

En verder inderdaad: alles zo lang mogelijk warm houden. Twee batterijen afwisselend gebruiken waarbij je er steeds één in de broekzak warm houdt.

N.B. Een warme camera en objectief in een koude omgeving werkt prima.
Een koude camera en objectief in een warme omgeving werkt helemaal niet. Eerst langdurig en zo lang mogelijk laten acclimatiseren om condensatie te beperken.

Veel succes, er zal toch van alles te fotograferen zijn!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo nov 14 2010 10:29 pm

Hallo

Schiet in RAW :wink: Dan kun je altijd correcties toepassen, zoals
Rick S. schreef:In ieder geval je belichtingscorrectie op +1 zetten i.v.m. het anders grijs/blauw worden van de sneeuw. ;) Tja hoe doe je dat en waarom, toch nog even iets meer verdiepen in fotografie.
schrijft.

Groet Kroontje

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » zo nov 14 2010 10:53 pm

Kroontje schreef:Hallo

Schiet in RAW :wink: Dan kun je altijd correcties toepassen, zoals
Rick S. schreef:In ieder geval je belichtingscorrectie op +1 zetten i.v.m. het anders grijs/blauw worden van de sneeuw. ;) Tja hoe doe je dat en waarom, toch nog even iets meer verdiepen in fotografie.
schrijft.

Groet Kroontje
Nogmaals, niet de correctie op + 1 zetten want je zult zwaar overbelichte foto;s krijgen. Dat is een advies voor in zonovergoten sneeuw maar niet voor een bijna voortdurende middernachtsduister.Het gevolg is dat de hoge lichten dichtlopen. Houd het echt op - 1 of minder. Belangrijkst is te kjken hoe je foto;s er uit komen.

Misschien kun je in RAW foute belichtingen iets beter corrigeren maar dat kan met JPEG's ook wel.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Rick S.

Bericht door Rick S. » zo nov 14 2010 10:58 pm

Ik heb het gewoon over daglicht bij een sneeuwige omgeving. Als het schemert of nagenoeg donker is dan is de sneeuw natuurlijk ook niet wit wit zeg maar en dan is de +1 correctie overbodig. Zou dan lekker met je ISO gaan spelen. ;)
Oh ja in RAW schieten is een dusdanig automatisme dat ik dat niet eens meer aanhaal. ;)

george013

Bericht door george013 » ma nov 15 2010 9:01 am

In NEF schieten. Verder je histogram goed in de gaten houden en obv deze je belichting aanpassen.
George

charles

Bericht door charles » ma nov 15 2010 5:54 pm

Beste Wim,

Begin bij het begin. En hou het simpel.
Er zit in elk geval een sneeuw/strand stand bij de zogeheten onderwerp standen op je camera. Als je eerst de keuzeknop op "scene" zet en dan met je instelschijf draait dan komen 13 verschillende standen voorbij. Een daarvan is de stand Strand/sneeuw. Je kunt die onderwerpstanden het beste zien op je LCD schermpje, als je dan in "scene" stand staat en je draait aan je instelschijf krijg je steeds een voor een de 13 standen te zien, met een pictogram in de vorm van een fotootje.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos

wicha

Bericht door wicha » ma nov 15 2010 7:11 pm

charles en alle andere
alvast hartelijk dank voor jullie reactie , ik heb hier blijkbaar iets aangeraakt waar iedereen een andere mening voor heeft ,
alleen charles aan u tip heb ik iets , de andere snap ik niks van of weet ik niet hoe het moet , pas op dat ligt aan mij hoor , ben er te weinig mee bezig en wil veel meer uit mijn camera halen , maar door gebrek aan tijd en ervaring lukt het me niet , dus inderdaad even beginnen bij het begin ,
alle ander ideeën zijn ook prima hoor .

alvast bedankt
ik ga het zeker uit proberen .
verder tips nog altijd welkom maar hou het simpel of leg het uit waar en hoe ik het moet doen .

bedankt allemaal .

wicha

Bericht door wicha » ma nov 15 2010 7:13 pm

trouwens moet ik iets gebruiken om het felle licht dat er misschien is tegen te houden een soort filter
ik heb nog wel dat kapje wat op mijn lens past , is dat ook iets goed of niet .maar dat is voor de zon dacht ik .

Wim

Rick S.

Bericht door Rick S. » ma nov 15 2010 7:37 pm

Op je laatste vraag heb ik nog wel een reactie:

RTFM :roll:

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”