Goede dag iedereen,
Ik begin meer en meer interesse te krijgen voor HDR fotografie en heb ondertussen wat testjes gedaan.
Overal lees ik dat je best met bracketing een reeks opnamen maakt om daarna de HDR-foto samen te stellen.
Maar, wat is dan het nadeel indien ik één RAW neem, deze dan bv in Aperture of Nikon Capture zelf eens een stop over- en onderbelicht en van daaruit dan de HDR maak ?
HDR-fotografie.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Re: HDR-fotografie.
Met bracketing maak je meestal meer opnames, meestal 5 of 7. Je krijgt dan een betere dynamic range, dan wanneer je vanuit 1 bestand werkt.
Je schijnt zelfs vanuit een JPG bestand een HDR te kunnen maken. Dit noemen ze dan wel pseudo HDR. Genoeg over te vinden op het WWW
Je schijnt zelfs vanuit een JPG bestand een HDR te kunnen maken. Dit noemen ze dan wel pseudo HDR. Genoeg over te vinden op het WWW

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Rob Smit
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Grote nadeel (in mijn ogen) van 1 opname samenstellen is dat de ruis overal gelijk is, en meeversterkt gaat worden.
Met meerdere opnamen zal de ruis verschillen en juist afzwakken.
Met meerdere opnamen zal de ruis verschillen en juist afzwakken.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De manier die je beschrijft werkt goed doch zal niet een HDR effect hebben, je vergroot niet het dynamische bereik van de opname..
Kijk eens bij EasyHDR, in dat programma kun je voor deze methode gebruik maken van Smart merge, true HDR heeft hier niet zoveel zin.
Verder heeft dit programma een LDR functie waarbij je direct vanuit een opname zowel kunt tonemappen als local contrast en masker toepassen.
Persoonlijk vindt ik EasyHDR een beter programma dan bv Photomatic (is ook veel goedkoper) of Picternaut, hangt natuurlijk ook van de persoonlijke voorkeur.
RVK
Kijk eens bij EasyHDR, in dat programma kun je voor deze methode gebruik maken van Smart merge, true HDR heeft hier niet zoveel zin.
Verder heeft dit programma een LDR functie waarbij je direct vanuit een opname zowel kunt tonemappen als local contrast en masker toepassen.
Persoonlijk vindt ik EasyHDR een beter programma dan bv Photomatic (is ook veel goedkoper) of Picternaut, hangt natuurlijk ook van de persoonlijke voorkeur.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
Bedankt iedereen voor de reacties,
@RVK : EasyHDR zit er mooi uit maar werkt niet op Mac/Apple
Mijn probleemstelling was niet zozeer : welke software gebruikt je.... wel, welke input geef je in de software (foto's genomen met bracketing... of één RAW foto die je zelf via Aperture of Nikon Capture herbewerkt in verschillende stops, eventueel een 9 tal)
Trouwers ik bezit PSE waar toch photomerge exposure inbegrepen zit.... dit lijkt wel te werken, enkel het automatisch gelijkzetten van de beelden lijkt me niet zo fantastisch.... een probleem die zou worden opgelost met eenzelfde foto.
Ik ken er niets van hé, het is maar een denkpiste, vandaar deze vraag hier eventjes !
@RVK : EasyHDR zit er mooi uit maar werkt niet op Mac/Apple

Mijn probleemstelling was niet zozeer : welke software gebruikt je.... wel, welke input geef je in de software (foto's genomen met bracketing... of één RAW foto die je zelf via Aperture of Nikon Capture herbewerkt in verschillende stops, eventueel een 9 tal)
Trouwers ik bezit PSE waar toch photomerge exposure inbegrepen zit.... dit lijkt wel te werken, enkel het automatisch gelijkzetten van de beelden lijkt me niet zo fantastisch.... een probleem die zou worden opgelost met eenzelfde foto.
Ik ken er niets van hé, het is maar een denkpiste, vandaar deze vraag hier eventjes !