Hoe kan ik als absolute amateur met eigenlijk geen foto kennis nu zien of ik een goed exemplaar aanschaf? Maak gebruik van een D90.
Graag wat advies over deze materie?

Mvg,
Chris
Nee, verkeerde zelfs "tegenovergestelde" redenatie: Bij groothoeklenzen heeft elke afwijking juist erg grote gevolgen ten aanzien hoe en waar de scherpte gaat lopen. Hoe korter de brandpunt hoe kritischer.Patrick schreef:Ik weet niet wat je et "afwijken" bedoelt. Ik neem aan dat je het over scherpte hebt. Zelfs al zou het objectief een iets scheef scherptevlak hebben, de scherptediepte van objectieven in dit bereik is zo groot, dat je dat nooit zal kunnen zien.
Hans, dat bewuste objectief is eigenlijk nog maar erg kort nieuw te krijgen (circa een maand of 4). Dus van 2e hands lijkt me hier geen sprake, of iemand moet er meteen bij aankoop al zo'n slechte ervaring mee hebben, juist door een slecht exemplaar, dat het om die reden 2e hands als aanbieding eigenlijk als "verdacht" gezien mag worden,Hans Braakhuis schreef: Maar misschien wil je wel iets nieuws kopen. Zelfde link lezen, pagina 27 e.v.
Ik heb het hele stuk gelezen. Ik snap nog even niet waarom dat is. Heb je de uitleg ook in een Jip-en-Janneke-versie?Léon Obers schreef:Nee, verkeerde zelfs "tegenovergestelde" redenatie: Bij groothoeklenzen heeft elke afwijking juist erg grote gevolgen ten aanzien hoe en waar de scherpte gaat lopen. Hoe korter de brandpunt hoe kritischer.Patrick schreef:Ik weet niet wat je et "afwijken" bedoelt. Ik neem aan dat je het over scherpte hebt. Zelfs al zou het objectief een iets scheef scherptevlak hebben, de scherptediepte van objectieven in dit bereik is zo groot, dat je dat nooit zal kunnen zien.
Voorbeelden met verschillende brandpunten. Neem voor mijn part zelf echte objectieven ter hand.Patrick schreef: Ik heb het hele stuk gelezen. Ik snap nog even niet waarom dat is. Heb je de uitleg ook in een Jip-en-Janneke-versie?![]()
Dat lijkt me niet te kunnen kloppen. Er moet toch ook een stuk scherpte ACHTER het scherpstelpunt zijn...jpdejong schreef:In geval van de 400mm
bij normaal:
Stel je scherp op 10 meter en is het scherp vanaf 9.95 meter tot 10 meter
Bij een afwijking van 0,01mm
Stel je scherp op 9.99 meter en is het scherp vanaf 9.94 meter tot 10 meter
Die verdeling van 1/3 voor het scherptepunt en 2/3 erachter is slechts een gemiddelde. Afhankelijk van afstand, maar ook het ontwerp van een objectief kan dat in de praktijk nog wel eens behoorlijk anders liggen.jpdejong schreef:Er van uitgaande dat 1/3 scherp is voor het scherpstelpunt en 2/3 erachter.
Ik heb je berekeningen niet nagelopen, maar ik denk dat je iets over het hoofd ziet, want bij scherptediepte is het gebruikte diafragma van wezenlijk belang en dat zie ik in je redenatie nergens terug.jpdejong schreef: heb ik even aangepast boven in de berichten.![]()
zou dan ongeveer 10.05 moeten zijn, maar ik denk het tooltje op de site afrond naar 10