Robbenoordbos

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
duck304

Robbenoordbos

Bericht door duck304 » di nov 16 2010 10:23 am

Hallo allemaal,

Vorig weekend was ik met mn vriendin in het Robbenoordbos geweest en daar heb ik wat foto's gemaakt welke ik ter beoordeling wil plaatsen.
Ik had toen een monopod bij mij welke ik heb gebruikt maar ik had liever toch mn tri-pod meegenomen, maar het was even niet anders...

Hoor graag wat jullie ervan vinden, op bewegingsonscherpte na want dat weet ik dat dat aanwezig kan zijn.
Ik wil graag weer wat meer met fotografie doen want het heeft lang stil gelegen bij mij en daarom wil ik weer leren.

Foto 1 (orgineel)
Afbeelding

Foto 2 (bewerkt)
Afbeelding

Foto 3
Afbeelding

Foto 4
Afbeelding

Foto 5 (orgineel)
Afbeelding

Foto 5_1 (bewerkt)
Afbeelding

Foto 5_2 (bewerkt)
Afbeelding

Groetjes
Dave

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Robbenoordbos

Bericht door Patrick » di nov 16 2010 11:09 am

Ik mis vooral een spannend onderwerp op deze foto's. Of een mooi beeld. Daar brengen andere bewerkingen niet echt een verbetering in...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

duck304

Bericht door duck304 » di nov 16 2010 2:41 pm

Patrick schreef:Ik mis vooral een spannend onderwerp op deze foto's. Of een mooi beeld. Daar brengen andere bewerkingen niet echt een verbetering in...
Klinkt misschien dan stom maar waar kan ik dan voortaan op letten?
ik ben er echt helemaal uit geweest en wil graag leren hoe betere foto's te maken.

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » di nov 16 2010 4:26 pm

duck304 schreef:
Patrick schreef:Ik mis vooral een spannend onderwerp op deze foto's. Of een mooi beeld. Daar brengen andere bewerkingen niet echt een verbetering in...
Klinkt misschien dan stom maar waar kan ik dan voortaan op letten?
ik ben er echt helemaal uit geweest en wil graag leren hoe betere foto's te maken.
Om te beginnen had je beter de dame op #3 & 4 niet op de rug moeten fotograferen dit doet ook afbreuk aan de compositie's b.v half omgedraait had al een andere plaat op geleverd,ben het met Patrick eens dat het niet bepaald spannende platen zijn.Ik zou zeggen succ6,en ga door met foto's schieten dan krijg je geleidelijk meer inzicht van je werk. :mrgreen:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di nov 16 2010 5:24 pm

duck304 schreef:Klinkt misschien dan stom maar waar kan ik dan voortaan op letten?
Stomme vragen bestaan niet. Vragen niet stelen, dat is pas dom.

Ik denk dat je gewoon niet altijd en/of overal een spannende foto kunt maken. De situatie op de laatste foto zou potentieel kunnen, maar dan moet je er met veel mooier licht zijn. Wellicht ka n je met wat je nu hebt een veel extremere bewerking proberen. Veel harder bijvoorbeeld, met veel contrast. Maar mooier licht is veel belangrijker dan handig zijn met Photoshop.

Dus beste tip: ga ergens anders heen. Of maak andere foto's in het bos. Wellicht is er met een macro-objectief wel van alles te schieten dat spannend is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ErikB
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ErikB » vr nov 19 2010 6:50 pm

De foto's vind ik vrij druk. Ze zijn allemaal behoorlijk vol en in het bos is het erg lastig om dan een sterke compositie te maken. Probeer in het bos eens verder te kijken. Verder dan je neus lang is. Letterlijk. Ga eens met je telelens rondlopen en kijk verder dan de eerste rij bomen ;) Als je onderdelen gaat isoleren kan je ene veel spannendere plaat krijgen, dan heb je geen bijzonder licht nodig.
Ik ben van mening dat in een landschap altijd een goede plaat is te maken, ook zonder goed licht.

Probeer een paar bomen te zoeken die een goede compositie vormen, zoek diepte met een paar bomen en gebruik daarvoor gerust een telelens. Mijn beste bosfoto's bijvoorbeeld maak ik op minstens 135mm.

Daarnaast kan je eens proberen om je standpunt veel lager te zetten. Dat kan soms ook verrassend resultaat hebben. Ga bijvoorbeeld bij het water eens vlak boven het water zitten. Het kan een stuk schelen in je compositie.
In het bos zou je ook ervoor kunnen kiezen om bewust de foto wat onder te belichten, je kan fotograferen wat er niet is. Maak het wat spannender door met je instellingen te spelen ;) Er is zeker nog meer uit die plek te halen, je kan overal een spannende foto maken, ik denk enkel niet dat je dat met deze foto's hebt gedaan.

Een macro-lens gebruiken kan helpen. Maar dan nog geldt dat je zelf moet zorgen dat iets spannend wordt. In een bos is op elk gebied veel te vinden, de vraag is of je het eruit haalt. Een macro-lens kan helpen, je kan met een macro-lens ook in de tuin prima foto's maken. Fotograferen kan overal ;)

Wat mij betreft de volgende tips:
- Kijk iets verder, kijk door een telelens.
- Verander je standpunt

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”