welk filter
welk filter
Heb vandaag een 50 mm 1.4 G objectief besteld en deze zal binnenkort geleverd worden.Nu is het de vraag , of , en zo ja , welk filter erop moet en welk merk het beste is.( ter bescherming frontlens)
Je koopt immers geen goed objectief, om vervolgens het mooie glaswerk weer teniet te doen met een of ander voorzetfiltertje
Hoor graag
BVD
Je koopt immers geen goed objectief, om vervolgens het mooie glaswerk weer teniet te doen met een of ander voorzetfiltertje
Hoor graag
BVD
Re: welk filter
Het gebruik van filters als frontlensbescherming heeft zo zijn voor- en tegenstanders.
Het gebruik van een filter kan, in sommige gevallen, nadelig werken op je opnames.
In ieder geval heeft Nikon zelf het gebruik altijd gepropageerd.
Ik persoonlijk maak ook liever een filter schoon dan een frontlens.
Om van beschadigingen nog maar te zwijgen, hoewel ik nog nooit ook maar een krasje op één van mijn vele objectieven heb veroorzaakt.
Een paar vuistregels:
- Bij voorkeur Nikon wegens de identieke glassamenstelling als je objectieven (hoewel B&W en Hoya zeker niet slecht zijn!);
- Altijd filters met Multicoating (is bij Nikon geen probleem);
- Altijd ook de zonnekap gebruiken;
- Filter altijd verwijderen als je heldere puntvormige lichtbronnen in beeld hebt;
- Sowieso uitkijken met helder licht dat frontaal je objectief invalt.
Maar aangezien de meningen verdeeld zijn, is het wellicht goed je even in te lezen in de voors en tegens:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ng#p384885" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ng#p325883" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ing#p30291" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ming#p5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees ook:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ng#p117934" onclick="window.open(this.href);return false;
Eventueel zoek je zelf nog even op "UV-filter", "lensbescherming", "filterflare" of "filter flare".
Succes, emdeklerk
Het gebruik van een filter kan, in sommige gevallen, nadelig werken op je opnames.
In ieder geval heeft Nikon zelf het gebruik altijd gepropageerd.
Ik persoonlijk maak ook liever een filter schoon dan een frontlens.
Om van beschadigingen nog maar te zwijgen, hoewel ik nog nooit ook maar een krasje op één van mijn vele objectieven heb veroorzaakt.
Een paar vuistregels:
- Bij voorkeur Nikon wegens de identieke glassamenstelling als je objectieven (hoewel B&W en Hoya zeker niet slecht zijn!);
- Altijd filters met Multicoating (is bij Nikon geen probleem);
- Altijd ook de zonnekap gebruiken;
- Filter altijd verwijderen als je heldere puntvormige lichtbronnen in beeld hebt;
- Sowieso uitkijken met helder licht dat frontaal je objectief invalt.
Maar aangezien de meningen verdeeld zijn, is het wellicht goed je even in te lezen in de voors en tegens:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ng#p384885" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ng#p325883" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ing#p30291" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ming#p5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees ook:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ng#p117934" onclick="window.open(this.href);return false;
Eventueel zoek je zelf nog even op "UV-filter", "lensbescherming", "filterflare" of "filter flare".
Succes, emdeklerk
Geen filter, is het beste filter.
Gewoon de zonnekap gebruiken, en een beetje voorzichtig doen.
Dan kan er volgens mij weinig misgaan.
Groet,
Dick
Gewoon de zonnekap gebruiken, en een beetje voorzichtig doen.
Dan kan er volgens mij weinig misgaan.
Groet,
Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,
Onderstaand stukje tekst van Ken Rockwell over de 14-24 waar (ter bescherming of wat dan ook) geen frontfilter op kan vind ik op zijn minst lezenswaardig in dit kader:
"Pros buy new lenses and put the boxes, warranty cards and cases away in their closets. They take the lens out and shoot the heck out of it. When the bare front element of the 14-24mm becomes too pitted for serious use (any small damage will be in focus on the image!), the pro packs it back in the box and sells it on eBay to unwitting amateurs, always claiming the small "cleaning marks" have "no effect on image quality," and the box and papers always let the pro fetch top dollar. Pros aren't called pros for nothing."
"Pros buy new lenses and put the boxes, warranty cards and cases away in their closets. They take the lens out and shoot the heck out of it. When the bare front element of the 14-24mm becomes too pitted for serious use (any small damage will be in focus on the image!), the pro packs it back in the box and sells it on eBay to unwitting amateurs, always claiming the small "cleaning marks" have "no effect on image quality," and the box and papers always let the pro fetch top dollar. Pros aren't called pros for nothing."
Deze is interessant:
Precies de reden waarom je er dus geen filtertje op zet! (creatieve filters uitgesloten)Nikon schreef: Je koopt immers geen goed objectief, om vervolgens het mooie glaswerk weer teniet te doen met een of ander voorzetfiltertje
BVD
En deze opmerking staat in de Nikon-lenzenfolder (maar ja, elk verkocht filter is omzet):
"Neutral Color NC Filter
Ideal as a lens protector, this filter does not affect the color
balance (visible light spectrum) of your lens. Its multilayer
coating prevents light reflection inside the glass."
"Neutral Color NC Filter
Ideal as a lens protector, this filter does not affect the color
balance (visible light spectrum) of your lens. Its multilayer
coating prevents light reflection inside the glass."
Ja, elk verkocht Nikon-filter is er één.
Maar als het om uitsluitend de commercie zou gaan zou Ome Nikon dan niet liever hebben dat meer mensen een nieuw objectief kopen omdat de frontlens beschadigd is?
Het aangehaalde voorbeeld van Ken Rockwell geeft wel aan dat frontlenzen inderdaad gevaar lopen...
En ik moet zeggen, ik heb ook niet altijd en eeuwig L37C-filters op alle objectieven.
Ik kijk ook naar de te verwachten omstandigheden. Wanneer nodig gaan ze er op.
Nog iets: ondanks herhaalde oproep is er nog nooit iemand geweest die 100% kon bewijzen dat een foto met L37C filter altijd aantoonbaar minder is. (Behoudens natuurlijk opnamen met lichtbronnen, veel frontaal licht en dat soort ongein!)
De Nikon Multicoating (door henzelf als Multi Layer Coating aangeduid) is zowat een industrienorm.
Ben benieuwd wanneer er beschermfilters met Nano-coating komen.
Kortom: gebruik eventuele beschermfilters met beleid.
emdeklerk
Maar als het om uitsluitend de commercie zou gaan zou Ome Nikon dan niet liever hebben dat meer mensen een nieuw objectief kopen omdat de frontlens beschadigd is?
Het aangehaalde voorbeeld van Ken Rockwell geeft wel aan dat frontlenzen inderdaad gevaar lopen...
En ik moet zeggen, ik heb ook niet altijd en eeuwig L37C-filters op alle objectieven.
Ik kijk ook naar de te verwachten omstandigheden. Wanneer nodig gaan ze er op.
Nog iets: ondanks herhaalde oproep is er nog nooit iemand geweest die 100% kon bewijzen dat een foto met L37C filter altijd aantoonbaar minder is. (Behoudens natuurlijk opnamen met lichtbronnen, veel frontaal licht en dat soort ongein!)
De Nikon Multicoating (door henzelf als Multi Layer Coating aangeduid) is zowat een industrienorm.
Ben benieuwd wanneer er beschermfilters met Nano-coating komen.
Kortom: gebruik eventuele beschermfilters met beleid.
emdeklerk
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Kernachtiger kan het niet.emdeklerk schreef:..Ik persoonlijk maak ook liever een filter schoon dan een frontlens. ...
Alhoewel ik géén voorstander ben van "oneliners", zou dit er een kunnen zijn, in antwoord op alle vragen over beschermingsfilters.
Dat misschien niet, maar hij is wel degelijk van invloed op het beeld. Het is een wetenschappelijk feit, dat elk stukje glas het licht op zijn eigen manier doorlaat. Ook heeft elke coating daar een invloed op.emdeklerk schreef: Nog iets: ondanks herhaalde oproep is er nog nooit iemand geweest die 100% kon bewijzen dat een foto met L37C filter altijd aantoonbaar minder is. (Behoudens natuurlijk opnamen met lichtbronnen, veel frontaal licht en dat soort ongein!)
Of dat allemaal zichtbaar is of te verwaarlozen is aan een ieder....
Ik koop in ieder geval geen filters...
(is net zoiets als een laf citroentje in mijn witbier, of ijsblokjes in de cola. Als het erin hoort had de fabrikant het wel gedaan!)
"Dat misschien niet, maar hij is wel degelijk van invloed op het beeld. Het is een wetenschappelijk feit, dat elk stukje glas het licht op zijn eigen manier doorlaat. Ook heeft elke coating daar een invloed op. / Of dat allemaal zichtbaar is of te verwaarlozen is aan een ieder.... / Ik koop in ieder geval geen filters... / (is net zoiets als een laf citroentje in mijn witbier, of ijsblokjes in de cola. Als het erin hoort had de fabrikant het wel gedaan!)"
Ik lees tegenstrijdigheden. Of iets is zichtbaar of het is niet zichtbaar. Als het zichtbaar is, is het niet te verwaarlozen.
Als een wetenschappelijk feit in de beeldvorming niet zichtbaar kan worden gemaakt is het te verwaarlozen.
Wat niet wegneemt dat je filters altijd met beleid moet gebruiken.
En witbier... Brrr... Het zou kunnen dat een citroentje dat juist wat draaglijker maakt, maar dat ga ik niet uitproberen.
Cola en andere suikerdrankjes drink ik ook al niet, met of zonder ijsblokjes. In één glas gewone cola zitten 9 (negen) scheppen suiker, en Cola Light heeft een dermate gruwelijke zoetstof-nasmaak dat die me nog lang na het nuttigen het genot van mijn wijn en whisky ontneemt.
Maar de vergelijking gaat gewoon mank.
Te zeggen dat als het ijs er in hoort, de fabrikant dat wel gedaan zou hebben is leuk, maar juist Nikon raadt dus het gebruik van neutrale filters aan....
emdeklerk
Ik lees tegenstrijdigheden. Of iets is zichtbaar of het is niet zichtbaar. Als het zichtbaar is, is het niet te verwaarlozen.
Als een wetenschappelijk feit in de beeldvorming niet zichtbaar kan worden gemaakt is het te verwaarlozen.
En witbier... Brrr... Het zou kunnen dat een citroentje dat juist wat draaglijker maakt, maar dat ga ik niet uitproberen.
Cola en andere suikerdrankjes drink ik ook al niet, met of zonder ijsblokjes. In één glas gewone cola zitten 9 (negen) scheppen suiker, en Cola Light heeft een dermate gruwelijke zoetstof-nasmaak dat die me nog lang na het nuttigen het genot van mijn wijn en whisky ontneemt.
Te zeggen dat als het ijs er in hoort, de fabrikant dat wel gedaan zou hebben is leuk, maar juist Nikon raadt dus het gebruik van neutrale filters aan....
emdeklerk
Ik ben eruit. Schaf me een filter aan want zoveel kosten die dingen niet ( +/- 50 euro) en wanneer ik moeilijke lichtsituatie's of echt belangrijke dingen heb haal ik hem er even vanaf.
Heb overigens het objectief vanochtend binnen ( en wat heeft hij een mooi bokeh
) dus de 50 mm f1.8 gaat een deze dagen de deur uit.
Nu nog een 85 mm
Thanks allen voor jullie advies
Grusse
Heb overigens het objectief vanochtend binnen ( en wat heeft hij een mooi bokeh

Nu nog een 85 mm

Thanks allen voor jullie advies
Grusse
ik bedoel niet dat de verschillen te verwaarlozen zijn, maar meer of de een alsnog of de ander dus geen filter wil gebruiken.emdeklerk schreef:"Dat misschien niet, maar hij is wel degelijk van invloed op het beeld. Het is een wetenschappelijk feit, dat elk stukje glas het licht op zijn eigen manier doorlaat. Ook heeft elke coating daar een invloed op. / Of dat allemaal zichtbaar is of te verwaarlozen is aan een ieder.... / Ik koop in ieder geval geen filters... / (is net zoiets als een laf citroentje in mijn witbier, of ijsblokjes in de cola. Als het erin hoort had de fabrikant het wel gedaan!)"
emdeklerk