Ik heb meerdere vragen:
Mijn camera-instelling kleurruimte staat op Adobe i.p.v. sRGB.Wat maakt dat een verschil?
In NX2 bij camera-instellingen staat bij geavanceerd standaard +/- 5 bij het veld Scherpte en soms is ook het veld Intensiteit gevuld.
Waar komen deze waarden vandaan? Heb het gevonden: Hoge ISO-ruisonderdrukking staat bij mij aan op middel op Nikon D90.
Wat is verstandig: uitzetten of zo laten staan?
NX 2 Camera-instelling Hoge ISO-ruisonderdrukking
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: NX 2 Camera-instelling Hoge ISO-ruisonderdrukking
Ja, het maakt verschil. Info over kleurruimtes http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... otorgb.aspChristianne schreef:Mijn camera-instelling kleurruimte staat op Adobe i.p.v. sRGB.Wat maakt dat een verschil?
Op Zondag 12 december legt Onno alles prima uit, zie ook onder Clubactiviteiten (voor leden)
---------------------------------
Zondag 12 december - 14:00 tot 17:00 uur - Kleurbeheer door Onno Feringa
De Hilt, Hasselaarlaan 1c, 3755 AV Eemnes, Theaterzaal.
Kleurbeheer is het samenspel van een keten van maatregelen die ervoor zorgen dat de afdruk van een foto er net zo uitziet als op het beeldscherm. We gaan het hebben over hoe we kleuren waarnemen, kleursystemen, kleurprofielen en kalibratie van beeldscherm en printer. Daarnaast ook hoe je je Nikon camera en software zoals Capture NX2 of Photoshop kan instellen. En uiteraard komt de AdobeRGB versus sRGB discussie aan bod. Interessant voor iedereen met een digitale spiegelreflex camera.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: NX 2 Camera-instelling Hoge ISO-ruisonderdrukking
Al deze instellingen zijn afhankelijk van de situatie. Ik zou om te beginnen gewoon de instellingen van Nikon aanhouden;Christianne schreef:In NX2 bij camera-instellingen staat bij geavanceerd standaard +/- 5 bij het veld Scherpte en soms is ook het veld Intensiteit gevuld.
Waar komen deze waarden vandaan? Heb het gevonden: Hoge ISO-ruisonderdrukking staat bij mij aan op middel op Nikon D90.
Wat is verstandig: uitzetten of zo laten staan?
bij de D90 vast ook zoiets als Standard, Neutral, Portrait, Vivid en Landscape. De termen spreken voor zich lijkt mij.
P.S.
Als je echt alles van je camera (D90) af wil weten kan ik de e-books van Tom Hogan aanbevelen.
Zie hier http://www.bythom.com/nikond90guide.htm