Welke software om raw te bewerken

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
triggerfish
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Welke software om raw te bewerken

Bericht door triggerfish » za nov 20 2010 10:27 am

Ik wil wat meer gaan doen met de raw bestanden. Voorheen gebruikte is gemakkelijk de jpg bestanden, maar wil zo langzamerhand meer uit mijn camera gaan halen. Mede vanwege mijn net nieuwe D7000... Welke windows software kan ik het beste gaan gebruiken om die raw bestanden te bewerken? En nee, ik ga geen 900 euro neerleggen voor photoshop en ja, ik wil het legaal houden. Ik meen me te herinneren dt er iets als raw-shooter is en bibble en natuurlijk capture nx van nikon zelf. Je neemt aan dat de nikon software de beste oplosing is, maar ik weet uit ervaring dat andere software soms betere resultaten levert dan de eigen fabrieks software.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Welke software om raw te bewerken

Bericht door Léon Obers » za nov 20 2010 11:07 am

triggerfish schreef:Je neemt aan dat de nikon software de beste oplosing is, maar ik weet uit ervaring dat andere software soms betere resultaten levert dan de eigen fabrieks software.
Dat is in dit geval voor de meeste foto's niet zo. De software van Nikon wordt algemeen beschouwd als de beste oplossing als het gaat om de kwaliteit en kleurzuiverheid van het beeld. Zeker als je de foto's niet verder nabewerkt in een programma als Photoshop.
En ja, ook soms als foto's erg verkeerd belicht zijn, haalt andere software er betere resultaten uit.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za nov 20 2010 12:39 pm

Een vaak gestelde vraag op dit forum. Ik gebruik met volle tevredenheid Nikon Capture NX 2. Daar kan ik 95% van alles wat ik wil mee doen. En je begint direct met een superieure foto. Bij andere programma's moet je meestal eerst beginnen met allerlei schuiven te verslepen om hetzelfde resultaat te verkrijgen.

Zoek in ieder geval even in het forum!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za nov 20 2010 1:20 pm

Begin eens met het gratis te downloaden View NX2.
"download viewnx 2"

triggerfish
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door triggerfish » za nov 20 2010 4:28 pm

Léon Obers schreef:De software van Nikon wordt algemeen beschouwd als de beste oplossing als het gaat om de kwaliteit en kleurzuiverheid van het beeld.
Ok, goed om te horen
Patrick schreef:Een vaak gestelde vraag op dit forum ... Zoek in ieder geval even in het forum!
:oops: Ik zal nog eens beter zoeken. Bedankt voor de antwoorden zo ver in ieder geval.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za nov 20 2010 5:48 pm

Kijk ook even in dit draadje. Daar beschrijf ik een alternatieve manier van zoeken op het forum. De forumsoftware wil wel eens wat lastig werken wat zoeken betreft. je hebt in ieder geval twee manieren, wat best handig is!

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =7&t=27923
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

triggerfish
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door triggerfish » za nov 20 2010 6:49 pm

Patrick bedankt. Ik kende de site parameter, maar had er nooit aan gdacht er nog zoektermen bij te zetten filetype:pdf is trouwens ook een leuke bij het zoeken naar manuals bijvoorbeeld.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”