inlezen RAW bestanden
inlezen RAW bestanden
[font=Arial] [/font]Hallo Allemaal,
Ben 25 mei getrouwd, en heb foto's laten maken van het avondfeest met mijn D50. Deze zijn met het bestandsformaat RAW gemaakt. Nu weet ik niet wat er mis gegaan is, maar van de 150 foto's worden er maar 50 tevoorschijn getoverd in picture project. Ik heb vervolgens de bestanden van de stick geknipt, maar deze bestanden blijven onbekend voor mijn pc. Ik ben ten einde raad.
groetjes,
Berry
Ben 25 mei getrouwd, en heb foto's laten maken van het avondfeest met mijn D50. Deze zijn met het bestandsformaat RAW gemaakt. Nu weet ik niet wat er mis gegaan is, maar van de 150 foto's worden er maar 50 tevoorschijn getoverd in picture project. Ik heb vervolgens de bestanden van de stick geknipt, maar deze bestanden blijven onbekend voor mijn pc. Ik ben ten einde raad.
groetjes,
Berry
Re: inlezen RAW bestanden
Heb hetzelfde hier met het geheugenkaartje van een Nikon compactcamera. Volgens de computer staat er niets op maar volgens de camera zeker 30 filmpjes en foto's. Weliswaar niet in RAW maar het probleem is gelijk.IJpelaar schreef: [font=Arial] [/font]Hallo Allemaal,
groetjes,
Berry
- Arabia
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Heb ik ook meegemaakt. Ik had 2 nieuwe SD kaarten van 4gb aangeschaft en deze door de camera laten formatteren. So far so good.
Foto's stonden op de SD kaart echter mijn PC gaf aan dat de SD kaart niet geformatteerd zou zijn. Kaart weer terug in de camera et voila foto's.
Achteraf de foto's met de USB kabel van de camera naar de pc overgeheveld. SD kaarten toen in de PC geformatteerd en toen geen problemen meer ondervonden.
Groet'n
Lawrence
Foto's stonden op de SD kaart echter mijn PC gaf aan dat de SD kaart niet geformatteerd zou zijn. Kaart weer terug in de camera et voila foto's.
Achteraf de foto's met de USB kabel van de camera naar de pc overgeheveld. SD kaarten toen in de PC geformatteerd en toen geen problemen meer ondervonden.
Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...
Hallo Berry
Gefelicteerd, met je trouwen dan.
Heb je al geprobeerd via andere PC's en cardreaders te zoeken naar de foto's?
Probeer ook een losse PDA waar de card zo inkan.
Dan kun je mischien de bestanden want in het laatste geval zullen waarschijnlijk geen foto's te zien zijn, overgezet worden naar een cd o.i.d.
We horen het graag.
Groet en succes,
Arno
Gefelicteerd, met je trouwen dan.
Heb je al geprobeerd via andere PC's en cardreaders te zoeken naar de foto's?
Probeer ook een losse PDA waar de card zo inkan.
Dan kun je mischien de bestanden want in het laatste geval zullen waarschijnlijk geen foto's te zien zijn, overgezet worden naar een cd o.i.d.
We horen het graag.
Groet en succes,
Arno
Als je stick niet meer geformatteerd heeft is het nog mogelijk om foto’s terug te krijgen.
Je moet dat een programma gebruiken die de luk om gegevens terug te zetten.
Get data back en scandisk resceu pro zijn één van de vele. Ik doe het met gat data back.
Dit zet alles terug en scandisk wat ik er van weet alleen foto’s.
Het is altijd te proberen waard om de foto’s terug te krijgen.
Aart
Je moet dat een programma gebruiken die de luk om gegevens terug te zetten.
Get data back en scandisk resceu pro zijn één van de vele. Ik doe het met gat data back.
Dit zet alles terug en scandisk wat ik er van weet alleen foto’s.
Het is altijd te proberen waard om de foto’s terug te krijgen.
Aart
IJpelaar: doe even helemaal niks, voorzover je nog een poging wilt ondernemen om de gedelete? bestanden weer te recoveren. ik heb wel een progr. voor je om onzichtbare bestanden (gedelete in de FAT) weer terug te halen, maar ik zit nu achter een gast-pc.
ik weet niet of dit echt de oorzaak is, daarvoor zou k wat meer informatie van je moeten hebben. Je schrijft bijv over 150 waarvan maar 50 zichtbaar zijn?
Of zijn wel 150 bestanden zichtbaar in explorer, maar zijn er 100 niet in een bewerkingsprogr te laden?
als je opnieuw foto's schiet waarbij je de SD-card gebruikt waarop je gedelete foto's staan, dan wordt de data overschreven en kan je ze vaak niet meer 'recoveren'...
ik hoor wel of ik nog iets voor je kan betekenen.
pieter
ik weet niet of dit echt de oorzaak is, daarvoor zou k wat meer informatie van je moeten hebben. Je schrijft bijv over 150 waarvan maar 50 zichtbaar zijn?
Of zijn wel 150 bestanden zichtbaar in explorer, maar zijn er 100 niet in een bewerkingsprogr te laden?
als je opnieuw foto's schiet waarbij je de SD-card gebruikt waarop je gedelete foto's staan, dan wordt de data overschreven en kan je ze vaak niet meer 'recoveren'...
ik hoor wel of ik nog iets voor je kan betekenen.
pieter
Laatst gewijzigd door pieter.w op ma mei 28 2007 8:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Beste Pieter :
Heb tot zover nog niks gedaan. Wou deze morgen naar een programma op zoek totdat ik jou bericht zag. Het is zo dat ik alle 150 bestanden kan zien in mijn verkenner. 100 hiervan kan ik niet zichtbaar maken in wat voor programma dan ook (Picture project, XnView, Acrobat lightroom en RAWviewer voor XP). Omdat deze 50 foto's buiten gemaakt zijn zonder flits, en de andere binnen (met flits) krijg ik zelf steeds meer het idee dat er iets in het RAW-bestand is opgenomen wat deze programma's niet leuk vinden. De gebruikte flits was een SB600.
Berry
Heb tot zover nog niks gedaan. Wou deze morgen naar een programma op zoek totdat ik jou bericht zag. Het is zo dat ik alle 150 bestanden kan zien in mijn verkenner. 100 hiervan kan ik niet zichtbaar maken in wat voor programma dan ook (Picture project, XnView, Acrobat lightroom en RAWviewer voor XP). Omdat deze 50 foto's buiten gemaakt zijn zonder flits, en de andere binnen (met flits) krijg ik zelf steeds meer het idee dat er iets in het RAW-bestand is opgenomen wat deze programma's niet leuk vinden. De gebruikte flits was een SB600.
Berry
-
- Forumlid
O, maar als je ze met de Verkenner ziet dan zijn ze er dus wel.
Pluspunt.
Als je nou eens PreviewExtractor gebruikt. Dat zet snel al je NEF's om in JPG's
Doe dit vooral in een andere map zodat je niks overschrijft. (zie post Pieter.)
Dan heb je in ieder geval JPG's!
link op dit forum
Preview downloaden
Pluspunt.
Als je nou eens PreviewExtractor gebruikt. Dat zet snel al je NEF's om in JPG's
Doe dit vooral in een andere map zodat je niks overschrijft. (zie post Pieter.)
Dan heb je in ieder geval JPG's!
link op dit forum
Preview downloaden
Laatst gewijzigd door Marten op ma mei 28 2007 8:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
Je hebt ze met Picture Project van je cam gehaald begrijp ik uit je eerste post.
Ze staan dus alle 150 in een map.
Maak van die map eerst een backup voor je verder gaat.
Verwijder IN PICTURE PROJECT (dus niet in Windows ) de geimporteerde map. Er komt dan een melding van PP dat de originele bestanden op de computer blijven staan.
Importeer daarna in PP opnieuw de map waarin de 150 foto's staan.
Niet uitgesloten dat je ze nu wel ziet.
Ik miste in PP ook eens wat foto's, maar na ze opnieuw geimporteerd te hebben zag ik ze allemaal weer.
Ze staan dus alle 150 in een map.
Maak van die map eerst een backup voor je verder gaat.
Verwijder IN PICTURE PROJECT (dus niet in Windows ) de geimporteerde map. Er komt dan een melding van PP dat de originele bestanden op de computer blijven staan.
Importeer daarna in PP opnieuw de map waarin de 150 foto's staan.
Niet uitgesloten dat je ze nu wel ziet.
Ik miste in PP ook eens wat foto's, maar na ze opnieuw geimporteerd te hebben zag ik ze allemaal weer.