Hallo,
Even een vraagje.
Als ik in Aperture een version exporteer ( bewerkte raw naar jpeg ) is er een duidelijk kleurverschil aanwezig.
Iemand een idee waar dit in kan zitten.
Het maakt overigens niet uit naar welk formaat jpeg in exporteer.
Alvast bedankt voor de reacties.
Kleurafwijking na exporteren in Aperture 3
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Kleurafwijking na exporteren in Aperture 3
Wellicht ga je van kleurruimte AdobeRGB naar sRGB of andersom. Of je hebt in Aperture een standaard nabewerkingsslag bij exporteren ingesteld (ik ken het programma niet).
- Ruud_388
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik zou inderdaad even kijken naar de geselecteerde kleurruimte want buiten AdobeRGB en sRGB kun je tijdens het exporteren in Aperture nog een aantal andere kleurprofielen kiezen. Ikzelf gebruik altijd sRGB en zie geen kleurverschil.
Gr,
Ruud
----------
Mooie Nikon, Manfrotto, Sirui en ThinkTank spullen
http://www.flickr.com/photos/12614588@N03/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ruud
----------
Mooie Nikon, Manfrotto, Sirui en ThinkTank spullen
http://www.flickr.com/photos/12614588@N03/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zowel met RGB alsook sRGB ontstaat er een kleurafwijking....
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Kan je ergens een originele versie en een omgezette versie neerzetten waar wij erbij kunnen? Dan kunnen we er naar kijken.
Probleem opgelost!!
Wat deed ik fout, bij het exporteren naar jpeg bestaat de mogelijkheid om het gewenste kleurprofiel te kiezen.
Deze instelling heb ik wel verschillende keren veranderd naar bv. RGB of sRGB maar dit moet natuurlijk het gekalibreerde profiel zijn wat ik zelf heb aangemaakt...
In ieder geval bedankt voor de reacties.
Wat deed ik fout, bij het exporteren naar jpeg bestaat de mogelijkheid om het gewenste kleurprofiel te kiezen.
Deze instelling heb ik wel verschillende keren veranderd naar bv. RGB of sRGB maar dit moet natuurlijk het gekalibreerde profiel zijn wat ik zelf heb aangemaakt...
In ieder geval bedankt voor de reacties.
- Léon Obers
- Forumlid
Nou, dat zit nog of het juist is. Waar is het JPG-bestand voor bedoeld?
Als het de bedoeling is bijv. een bestand naar een print-centrale te sturen die ingesloten profielen ongemoeid laat (niet uitleest om er iets mee te doen), kan het juist zijn om je bestand te converteren naar een zelf aangemaakt print-profiel voor die print-centrale.
Als het JPG-bestand bedoeld is om gewoon op je monitor te bekijken of in een webbrowser met kleurbeheer, is het een verkeerde actie.
Als het de bedoeling is bijv. een bestand naar een print-centrale te sturen die ingesloten profielen ongemoeid laat (niet uitleest om er iets mee te doen), kan het juist zijn om je bestand te converteren naar een zelf aangemaakt print-profiel voor die print-centrale.
Als het JPG-bestand bedoeld is om gewoon op je monitor te bekijken of in een webbrowser met kleurbeheer, is het een verkeerde actie.
Vriendelijke groet, Léon Obers