P100 kleurechtheid en scherpte?

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's
Freez

Re: P100 kleurechtheid en scherpte?

Bericht door Freez » ma nov 22 2010 9:19 pm

Hey Daniël,

Bedankt voor je reactie, D-Lightning staat op dit moment uit, heb er wel mee getest maar ik weet niet wat ik van denken moet. Gebruik jij dit wel?
Ik gebruik altijd de P stand, wil ik wat met de sluitertijd of met het diafragma dan dan S of A, de user modes heb ik nog niet gebruikt.

Mvg,
Gertjan

Daniël

Bericht door Daniël » ma nov 22 2010 9:24 pm

D-Lightning staat bij mij gewoon uit. Doe er niks mee.

Wat je is kan doen is op S of A blijven schieten.
Bijvoorbeeld met het huisje op f/8. Dan is die meer scherper van voren en achter.

Maar het blijft een feit dat een P100 of een andere coolpix niet echt te vergelijken is met een reflex camera.
Maar dat neemt ook weer niet weg dat je er geen mooie foto's mee kan schieten :wink2:

Gewoon blijven proberen en posten. Er zullen vast wel mensen je hiermee willen helpen.
Als ik wat zie zal ik wel reageren :wink2:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di nov 23 2010 1:48 am

Een korte blik op de foto's geworpen. Dat huis is overbelicht. Dat scheelt al. De precieze instellingen heb ik niet bekeken. Maar e.e.a. komt best scherp op mij over, dus ik denk dat het niet aan de camera ligt. En dat is fijn, want als het een gebruikersfout is, dan is er wat aan te doen.

Het is belangrijk te bedenken dat je wat moet weten van fotografie, en je moet elke camera af en toe een beetje helpen. Een keer een middagje fotograferen met een ervaren fotograaf kan heel verhelderend zijn. Verder veel oefenen en proberen. Dat kan de komende tijd prima binnen. Zet de camera op een statief, zet er wat dingen voor en kijk wat alle instellingen precies doen, en welk effect e.e.a. heeft op je foto. Heel, heel leerzaam!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di nov 23 2010 10:39 am

Patrick schreef:Een korte blik op de foto's geworpen. Dat huis is overbelicht. Dat scheelt al.
Zeer contrastloos, maar zeker niet overbelicht.
Strooi er een handje contrast over en je foto is prima.

Daniël

Bericht door Daniël » di nov 23 2010 10:46 am

zoals TS zegt is het flets.
Dus contrast loos.

Maar overbelicht is het heel licht.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 23 2010 11:03 am

Tom schreef:
Patrick schreef:Een korte blik op de foto's geworpen. Dat huis is overbelicht. Dat scheelt al.
Bestudering van het histogram laat zien dat de foto wel degelijk overbelicht is.

De opnamegegevens staan helaas alleen heel summier rechts op de Picasa pagina vermeld. In het plaatje zelf is alle EXIF-informatie verdwenen. Graag had ik die EXIF-gegevens nog willen zien om erachter te kunnen komen waarom een camera een dergelijke overbelichting geeft. Het gaat om een heel normaal onderwerp, zonder extremen in de lichtsituatie, waar een camera geen probleem mee zou moeten hebben in de lichtmeting.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di nov 23 2010 11:43 am

D-Lightning, is dat een digitale bliksem? Komt die in plaats van een flitser?
Effe een geintje tussendoor, meneer Sonneberg...
groet, emdeklerk

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di nov 23 2010 12:20 pm

Léon Obers schreef:
Tom schreef:
Bestudering van het histogram laat zien dat de foto wel degelijk overbelicht is.
Is dat niet de uitgebeten lucht? :)

Daniël

Bericht door Daniël » di nov 23 2010 12:24 pm

emdeklerk schreef:D-Lightning
Je hebt gelijk.
foutje.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 23 2010 12:25 pm

Tom schreef:Is dat niet de uitgebeten lucht? :)
Het hele histogram zit naar rechts geschoven.
Links heb je ruimte over, rechts loopt die er overheen. Dat is per definitie overbelicht.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di nov 23 2010 1:02 pm

Léon Obers schreef:
Tom schreef:Is dat niet de uitgebeten lucht? :)
Het hele histogram zit naar rechts geschoven.
Links heb je ruimte over, rechts loopt die er overheen. Dat is per definitie overbelicht.
Gelukkig maar. Ik zou bijna aan mezelf twijfelen. :mryellow:

Kortom: wat minder ruim belichten, en waarschijnlijk achteraf wat contrast toevoegen (of al in de camera!), en je hebt volgens mij een prima plaat.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Freez

Bericht door Freez » di nov 23 2010 8:53 pm

Hallo allemaal,

Ik heb de originele foto even geupload, mogelijk kunnen jullie daar de EXIF uit halen? Bedankt ook allemaal voor de tips.
Wel vraag ik me af waarom dit toestel in deze vrij normale situatie geen goede foto kan maken met op P stand, dat moet toch makkelijk kunnen? Mijn vorige toestel deed dit haast nog beter dat was de Sony DSC-H1

Zelf vind ik het wel leuk om te rommelen met de instellingen maar voor mijn vrouw zou de P stand ideaal zijn die wil gewoon een foto maken zonder al te veel aan te moeten passen.

Hier staat de foto.

Mvg,
Gertjan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 23 2010 11:08 pm

Freez schreef:Ik heb de originele foto even geupload, mogelijk kunnen jullie daar de EXIF uit halen?
Allemaal standaard waarden waar de camera eigenlijk geen problemen mee zou moeten hebben in het kiezen van een belichting.
Indien je beeld er zo "flets" uitziet bij opname, probeer eens een standaard min-correctie op de belichting van -2/3 stop, maak wat testopnamen en kijk wat het histogram doet.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo nov 24 2010 1:00 am

Freez schreef:Wel vraag ik me af waarom dit toestel in deze vrij normale situatie geen goede foto kan maken met op P stand, dat moet toch makkelijk kunnen? Mijn vorige toestel deed dit haast nog beter dat was de Sony DSC-H1

Zelf vind ik het wel leuk om te rommelen met de instellingen maar voor mijn vrouw zou de P stand ideaal zijn die wil gewoon een foto maken zonder al te veel aan te moeten passen.
Tja, de camera probeert de situatie in te schatten. Je onderwerp is op zich ook best goed belicht, ware het niet dat je met een uitgebleekte bovenkant van je foto zit. Nikon slaat vele duizenden soorten situaties op in z'n camera's heb ik begrepen. Het gaat dan ook heel vaak goed. Maar dus niet altijd.

Gelukkig kan je dit soort fouten best eenvoudig zien en corrigeren. Maar inderdaad wel jammer voor mensen die het fotograferen niet echt beheersen. Eigenlijk wellicht ook wel goed; het is natuurlijk best leuk als er wat te verbeteren valt.

Freez

Bericht door Freez » do nov 25 2010 6:49 pm

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties, ik heb gisteren wat foto's gemaakt, ik moet ze nog bekijken. Ik blijf het toch vreemd dat de camera hier in de P modus moeite mee heeft, zou dit op een defect kunnen duiden?
Dat er een keer een misser in zit ok, maar ik heb dit vrij vaak, te vaak naar mn zin. Tevens vind ik de camera rammelen is dat bij meer mensen het geval? De lens heeft vrij veel speling en binnenin hoor ik ook iets bewegen.

Ik moet ook iets zien vinden waar ik de verschillende instellingen eens goed op kan uitproberen, ik ga ook een firmware update uitvoeren dat kan nooit kwaad lijkt me.
Overigens vind ik deze foto dan weer niet slecht gezien de moeilijke belichting ed.

met vriendelijke groet,
Gertjan

Plaats reactie

Terug naar “Coolpix”