Amsterdamse waterleidingduinen

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
geerttt

Amsterdamse waterleidingduinen

Bericht door geerttt » di nov 23 2010 10:19 pm

Ik was afgelopen weekend naar de Amsterdamse waterleidingduinen geweest om te fotograferen. Hier liepen veel vogelspotters rond met grote telelenzen. Omdat ik me tot nu toe moet beperken tot mijn 18-55 kitlens kan ik daar niet aan tippen. Dus dan richt je je maar op andere dingen. Graag jullie mening over mijn foto's (wees niet te hard, heb de camera pas 2 weken in mijn bezit :wink: )

Afbeelding

Afbeelding

Opnieuw gecropt: (en met Exif gegevens!!! :mrgreen: )
Afbeelding

Eerste versie: http://farm5.static.flickr.com/4126/519 ... 371c_z.jpg
Laatst gewijzigd door geerttt op wo nov 24 2010 9:46 pm, 9 keer totaal gewijzigd.

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Amsterdamse waterleidingduinen

Bericht door LOKA » wo nov 24 2010 12:01 am

Kijk en ondanks dat je de camera nog maar net hebt zien je foto's er goed uit hoor.
Zeker foto 2 maar foto 3 ook. En zo zie je maar dat je niet altijd een toeter nodig hebt hahaha.
Foto 3 werkelijk heel erg mooi, maar crop deze nog wel iets, het hertje staat nu erg in het midden van je foto.
Haal maar iets van de rechterkant af, en iets van de bovenkant, heb je een prachtplaat waar menige toeterbezitter weer jaloers op
kan zijn hahahaha
Foto 1 vind ik iets minder maar was ook erg lastig met die zon zo.

Groetjes Karin

Daniël

Bericht door Daniël » wo nov 24 2010 7:52 am

Goed, mijn oordeel.

1, erg mooi. Spiegeling goed. Eigenlijk de gehele voorkant van de foto is prachtig. Alleen aan het einde wordt het grauw. Kijk even of je hier iets mee kan doen betreft contrast/zwart toevoegen/hooglichten lager
2, mooi stukje duin zoals ik het ook ken van Den Haag. Verder geen commentaar op
3, erg goed gezien. Het centrale klopt. Ook kan ik de exif niet lezen omdat het van Flickr afkomt. Heb je een link voor mij naar je flickr account?

geerttt

Bericht door geerttt » wo nov 24 2010 10:35 am

LOKA, bedankt voor je reactie. Ik had foto 3 al een stuk gecropt, alleen heb ik toen het hert duidelijk gecentreerd. Zo zo even spelen en kijken of ik er iets mooiers van kan maken :)

Daniël, bij foto 1 had ik inderdaad wat problemen met de lucht, ben nog helemaal niet bekend met photoshop, maar zal eens kijken of ik dat wat weg kan werken. Mijn Flickr-account is: http://www.flickr.com/photos/geertkerkvliet/" onclick="window.open(this.href);return false;

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » wo nov 24 2010 10:52 am

Nou ik ben benieuwd dus laat maar komen die crop.
Ik heb ook even gekeken op je account en moet zeggen dat de foto's daar ook goed zijn.
Wel jammer dat de exif dus niet meer zichtbaar is.
En welke stand heb je gebruikt voor deze foto's?

Groetjes Karin

geerttt

Bericht door geerttt » wo nov 24 2010 12:24 pm

Crop is nog niet gemaakt, ben ook bezig met de studie op het moment, schijnt belangrijker te zijn... :(

Instellingen per foto:
Foto 1: 1/160s F6,3 18mm ISO200
Foto 2: 1/500s F5,6 55mm ISO200
Foto 3: 1/320s F5,6 55mm ISO200

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » wo nov 24 2010 12:38 pm

Hahaha, ja natuurlijk is je studie belangrijker. :lol:
Nou gezien je exif eigenlijk niets mis mee, alhoewel je voor gewone natuuropnamen nooit echt een snelle sluitertijd nodig hebt.
Echter met je hertje zou ik als ik jou was de volgende keer gewoon de iso een stapje omhoog doen, zodat je een wat snellere tijd kunt kiezen. Nu staat ze stil maar als ze de benen neemt kom je met een 1/320 tekort en loop je het risico op bewegingsonscherpte.

Nog iets wat mij op valt op je Blog is de eerste foto minder overbelicht als hier?
Welke stand heb je trouwens gebruikt?

Groetjes Karin

geerttt

Bericht door geerttt » wo nov 24 2010 1:58 pm

De eerste foto hier en de eerste foto op mn blog is precies hetzelfde (ook zelfde URL gebruikt).
Maar wat bedoel je met stand? Ik heb mn camera meestal in stad P staan en in stand A als ik dichtbij wat ga doen. Nou ben ik vaak wat aan het spelen met mn camera met sluitertijden e.d. (zoals foto 2 en 3 van mn blog) dus kan het zijn dat ik mijn camera nog op stand S of M had staan bij het maken van deze foto's. Maar als ik normaal beetje rondloop, staat ie op P.
ISO 200 heb ik meestal standaard ingesteld. Als ik zo'n hert zie, dan schiet ik liever meteen een foto, dan dat ik eerst mijn ISO aan ga passen, want straks rent ie net weg... :mrgreen:

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » wo nov 24 2010 3:11 pm

Heel vreemd, want toch toont de lucht bij mij dan minder fel.
En wat die stand betreft, dat bedoelde ik inderdaad, zelf sta ik nooit op de P-stand, maar altijd in de M-stand en dan ook de iso zelf regelen.
Ik houd het liever zelf in de hand.
En wat je hert aangaat, persoonlijk kies ik dan toch liever voor een net 1 stapje hogere iso, zodat ik altijd voldoende kan wisselen met diafragma of sluitertijden. Maar snap wel wat je bedoeld als je net je camera zo hebt staan, heb je vaak maar 1 kans. :lol:

Groetjes Karin

geerttt

Bericht door geerttt » wo nov 24 2010 3:50 pm

Ik gebruik ook steeds vaker de M-stand, maar als ik dan weer even klaar ben met fotograferen en weer verder ga lopen, dan zet ik m op P. Mocht je dan onverwachts iets tegenkomen, dan kan je altijd meteen fotograferen zonder dat je camera op totaal verkeerde instellingen staat :mrgreen:

Jomar

Bericht door Jomar » wo nov 24 2010 6:58 pm

Leuk om de foto's te zien, ik ben daar meestal zo'n 2 keer per week.
De afgelopen tijd inderdaad gigantisch druk voor de waterspreeuwen, een leuk vogeltje om te observeren,
Terwijl iedereen daar lag, lag ik heerlijk kilometers verder in de bosjes op de vos te wachten :D

Persoonlijk werk ik meestal in de M stand inderdaad om alles zelf in de hand te houden, maar soms ook in de sluitertijd voorkeuze,
helemaal als je snel moet zijn, en aangezien ik het meeste op 200mm schiet wil ik het liefst minimaal 1/320.
en dan zoals loka al aangaf gooi ik dan liever de ISO omhoog, liever wat ruis dan bewegingonscherpte.
en als je belichting goed is, valt de ruis allemaal wel mee.

Ik zou zeggen lekker blijven schieten, en zoveel mogelijk experimenteren, zodat je weet wat je met de camera kunt doen, en wat de verhoudingen zijn tussen je sluiter, je ISO en je diafragma.

geerttt

Bericht door geerttt » wo nov 24 2010 7:03 pm

De waterspreeuw heb ik ook gezien ja, wist alleen niet dat het beestje zo heette. Maar ik vind dat eerlijk gezegd niet zo boeiend.
Een vos zou ik ook nog wel eens tegen willen komen, al zal ik met mijn lens niet dichtbij genoeg kunnen komen. Maar ik ben inderdaad veel aan het experimenteren ja. Misschien ook maar eens een cursus volgen.. :roll:

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo nov 24 2010 7:25 pm

Vossen lopen er voldoende rond in de A'damse Waterleidingduinen en iets noordelijker.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

geerttt

Bericht door geerttt » wo nov 24 2010 9:52 pm

Cees, ik was deze keer bij de ingang in Vogelenzang. Daar heb ik geen vos gezien, maar hoeveel noordelijker bedoel je? Ten noorden van Zandvoort?

Jomar

Bericht door Jomar » wo nov 24 2010 10:10 pm

Als je daar vaker rond loopt kom je ze ongetwijfeld tegen, er lopen genoeg vossen rond daar, een typisch geval van zoekt en gij zult zeker vinden :wink:
Ga gewoon flink struinen, en verlaat de paden in dit gebied, het is een van de weinige gebieden waar dit ook mag.
Let op de sporen in het zand en de ontlasting ( weke vaak op iets ligt ) en let op de geluiden, je kunt ze in de aankomen periode ( zo rond januari - maart )
ook vaak horen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”