Sigma 12-24mm F/4.5-5.6 EX DG ASF HSM - Nikon (FX, DX), Fuji

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
ben aarts

Sigma 12-24mm F/4.5-5.6 EX DG ASF HSM - Nikon (FX, DX), Fuji

Bericht door ben aarts » vr nov 26 2010 1:40 pm

Wie heeft er ervaring met dit objectief en hoe zijn die?

Ik wil hem gebruiken op mijn Nikon D700.

gr.Ben

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Sigma 12-24mm F/4.5-5.6 EX DG ASF HSM - Nikon (FX, DX),

Bericht door Patrick » vr nov 26 2010 2:29 pm

Geen eigen ervaringen. Ik heb er in het verleden wel eens naar gekeken. De conclusie die op de diverse sites heerst is dat het objectief voor het digitale tijdperk niet zo geschikt is. Met film ging dat beter. Ik denk dat het niet voor niets geen populair objectief meer is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

pietgeus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door pietgeus » vr nov 26 2010 5:30 pm

Ik gebruik 'm op mijn D700 en ben er tevreden over. Je moet wel flink diafragmeren (minimaal F/8) om ook de scherpte in de hoeken op een acceptabel niveau te krijgen, maar dat is met de D700 geen probleem omdat je op hoge ISO-waarde kunt werken. Het is geen gemakkelijk objectief en in de 12 mm stand moet je uitkijken dat je je voeten niet mee fotografeert :D

Natuurlijk is de 14-24 van Nikon kwalitatief veel beter, maar die zit in een geheel andere prijsklasse.
Nikon 1 V3 met viewfinder en grip,
Nikon 1 J4,
Nikkor 10mm f2.8
Nikkor 6.7-13mm f/3.5-5.6 VR,
Nikkor 11-27.5mm f/3.5-5.6,
Nikkor 10-30mm PD-Zoom f/3.5-5.6 VR,
Nikkor 30-110mm f/3.8-5.6 VR
Speedlight SB-N7

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 26 2010 5:43 pm

pietgeus schreef:Je moet wel flink diafragmeren (minimaal F/8) om ook de scherpte in de hoeken op een acceptabel niveau te krijgen, maar dat is met de D700 geen probleem omdat je op hoge ISO-waarde kunt werken
Dit alleen al zou 'm voor mij totaal ongeschikt maken. Ik fotografeer zelden op f/8 of hoger...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

pietgeus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door pietgeus » vr nov 26 2010 5:51 pm

Patrick schreef:Dit alleen al zou 'm voor mij totaal ongeschikt maken. Ik fotografeer zelden op f/8 of hoger...
De TS vraagt om ervaringen met dit objectief. Die geef ik. Jouw reactie voegt daar weinig aan toe. :idea:
Nikon 1 V3 met viewfinder en grip,
Nikon 1 J4,
Nikkor 10mm f2.8
Nikkor 6.7-13mm f/3.5-5.6 VR,
Nikkor 11-27.5mm f/3.5-5.6,
Nikkor 10-30mm PD-Zoom f/3.5-5.6 VR,
Nikkor 30-110mm f/3.8-5.6 VR
Speedlight SB-N7

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » vr nov 26 2010 7:49 pm

pietgeus schreef:
Patrick schreef:Dit alleen al zou 'm voor mij totaal ongeschikt maken. Ik fotografeer zelden op f/8 of hoger...
De TS vraagt om ervaringen met dit objectief. Die geef ik. Jouw reactie voegt daar weinig aan toe. :idea:
Precies...
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » vr nov 26 2010 7:58 pm

Ik heb hem ook voor op de D3s.

Gebruik hem weinig en meer om mee te spelen, daarom dus voor de sigma gekozen en niet voor de 14-24 van Nikon.

Kwaliteit kan het natuurlijk niet halen bij de 14-24, maar zeker niet verkeerd hoor..... Ik heb er geen spijt van en als je inderdaad op F8 of hoger schiet komt de scherpte in de hoeken ook nog goed voor de dag. Gekocht voor 300euro via MP en zou het zo weer doen.
Mocht ik in de toekomst meer gebruik gaan maken van een groothoek, dan zou ik wel gaan voor de 14-24.
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

pbreev

Bericht door pbreev » vr nov 26 2010 8:18 pm

pietgeus schreef:
Touche

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 26 2010 8:52 pm

Nou nou, wat een lol. Samen Patrick pesten? :?

Ik zal het anders formuleren. Mij lijkt een objectief dat je alleen vanaf f/8 kan gebruiken niet erg bruikbaar. Dat kan voor jullie soort fotografie natuurlijk heel anders zijn.

Verder reacties over mijn bijdrage in dit draadje stuur je maar via een PB. Laten we daar dit draadje niet mee belasten.

pbreev

Bericht door pbreev » vr dec 03 2010 7:43 pm

Wie heeft er ervaring met dit objectief en hoe zijn die?
En jij reageert met een reactie op een reactie en hebt geen ervaring met het objectief! Jij vind alleen "iets" anders nm. dat een objectief vanaf F8 niet bruikbaar is ... dat werd toch niet gevraagd....

En nu moet ik een PB doen, lekker open zo'n forum. Klinkt als een torentjes-overleg. NEE DANK JE!

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » vr dec 03 2010 8:54 pm

Me dunkt dat als iemand om ervaring vraagt een advies over mogelijk gebruik of onmogelijk gebruik ook een ervaringsfeit is, dus iets waar de TS ook iets zinnigs aan kan hebben.

MAAR BOVENAL: is het niet zinniger om elkaar van positieve bijdragen te voorzien, dan om elkaar af te maaien??
Samen maken we dit forum zinnig en gezellig, ieder met zijn of haar bijdrage.

Ik moest dit even kwijt want ik erger me de laatste tijd aan verschillende draadjes waarin het lijkt alsof we slechts een medeforum lid, of zelfs mede NCN-lid, afmaaien. Besef goed dat een geschreven tekst veel harder overkomt dan iets wat mondeling tot je komt, want daar zie je een gelaatsuitdrukking bij of minimaal hoor je daar een intonatie bij.

Ik vind het leuk en fijn om op een constructief forum informatie lezen en te schrijven.

Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”